Zájem o škodovky předčil očekávání. Zákazníci na ně musí čekat i několik měsíců. V říjnu se navíc rozjede také výroba nového modelu Kodiaq. Škoda se proto rozhodla zavést pracovní soboty a evropský trh bude zásobovat i z ruského závodu. "V současné době jsme plně vytíženi produkcí stávajících modelů a přípravou na ty avizované," říká Jiří Černý, šéf výrobního závodu v Kvasinách. Právě tam nyní vznikají největší problémy.

Od ledna budou linky fungovat 24 hodin denně šest dní v týdnu místo dosavadních pěti.

"Celá záležitost již byla projednána s odborářskou organizací a dospěli jsme k dohodě, že nový směnný systém vstoupí v platnost od 1. ledna roku 2017," uvedl v Paříži na autosalonu šéf automobilky Bernhard Maier.

Jednoduché to ale nebude. Firma stále nemá dost zaměstnanců, přestože nabízí nadprůměrné platy. Na Rychnovsku, kde se závod nachází, je nejnižší nezaměstnanost v Česku a o vhodné lidi se s automobilkou přetahují i její dodavatelé, kteří sídlí v okolí a také musí ruku v ruce se Škodou zvyšovat výrobu.

400 Superbů

denně nyní vyrábí závod v Kvasinách, přesto zákazníci na toto auto čekají tři měsíce.

"Zatím se nám nábor poměrně daří, lidé slyší na nabízený plat (nástupní plat pro dělníka začíná na 22 tisících měsíčně, postupně se zvyšuje a spolu s bonusy dosahuje příjem zhruba 35 tisíc měsíčně − pozn. red.), na možnost pořídit si výhodně auto či na garanci ubytování za 1500 korun měsíčně,"
uvedl Černý.

Přesto připouští, že část potřebných pracovních sil musí Škoda získat například v Polsku nebo na Ukrajině.

Daří se všem autům z Kvasin

Firma loni vydělala 31 miliard korun po zdanění. Letos pokračuje v růstu, za první pololetí vzrostly tržby o více než deset procent a provozní zisk se zvýšil o čtvrtinu. Tržby i zisky rostou výrazně rychleji než výroba, ukazuje se tak, že se firmě daří prodávat větší a dražší vozy, na kterých má také vyšší marži. Už loni Škoda patřila z hlediska tržeb mezi nejziskovější automobilky Evropy.

Z ceny auta jí zůstane větší díl než například mateřskému Volkswagenu.

Posun k vyšším ziskům urychlil úspěch modelu Superb. "Zatímco u minulé generace jsme v dobách vrcholící poptávky vyráběli tři sta kusů denně, u té aktuální je to již přes čtyři sta," říká Jiří Černý. Přesto zákazníci musí i více než tři měsíce čekat v pořadníku. Čekací dobu na nový Superb se nyní podle mluvčí Škody Auto Jany Bahníkové podařilo snížit na už přijatelné tři měsíce. Dříve se ale na určité verze čekalo i přes půl roku.

Zájem o nové Superby umožnil automobilce v Česku postupně zvyšovat jejich ceny. Nyní jsou zhruba o 30 tisíc korun dražší než při loňském uvedení do prodeje. Závod v Kvasinách nevyrábí ale jen tento model. Vzniká tam i SUV Yeti a připravuje se start výroby nového modelu Kodiaq. Pro španělskou automobilku Seat se pak v Kvasinách vyrábí SUV Ateca.

V současné době je překvapivě nejdelší čekací lhůta na vůz Yeti, který je ve výrobě již od roku 2009, ale příští rok vyjede ve zcela nové verzi, která bude spřízněná se Seatem Ateca.

"V případě akční verze Yeti Trumf trvá dodání vozu čtyři měsíce, u ostatních verzí je to ještě o něco více," připouští Bahníková.

Výrobní kapacity pro tento vůz se již v Kvasinách navyšovat nebudou.

"Na přelomu roku však začneme Yeti pro evropský trh dovážet také z ruského výrobního závodu v Nižném Novgorodu, kde doposud vznikaly exempláře pouze pro tuto zemi," dodává Bahníková. V Kvasinách si tak uvolní ruce pro přípravu spuštění výroby nové generace tohoto modelu.

Španělský problém

Škoda se svým závodem v Kvasinách získala zakázku na výrobu Seatu Ateca, protože v konkurenci dalších závodů koncernu nabídla nejlepší podmínky.

Dvě věci jsou ale jiné, než se předpokládalo. Zájem o vozy Škoda je výrazně vyšší a růst české ekonomiky snížil nezaměstnanost v Česku. Možnosti výroby Seatů jsou tak menší a na tyto modely se čeká i osm měsíců.

Pro Seat jsou přitom životně důležité − právě ony mohou ztrátovou automobilku dostat do zisku.

Navíc dostaly roční náskok proti sesterskému modelu Yeti, který se začne vyrábět až příští rok.

Ze Španělska, kde je vysoká nezaměstnanost a závody Seatu mají volné kapacity, zaznívá kritika, že Škoda zakázku získat neměla. V Kvasinách se ale snaží poptávku po Seatech uspokojit.

V případě modelu Ateca již továrna dosáhla na požadovanou kapacitu 300 kusů denně.

Navyšování pracovní doby se zatím nepřipravuje v hlavním výrobním závodě Škody v Mladé Boleslavi, kde se o sobotách pracuje jen občas. Čekací doby na zde vyráběná auta nejsou tak dlouhé jako na vozy z Kvasin. Na Fabii, Rapid či Octavii se obvykle čeká dva až tři měsíce.