Subaru Impreza se po několikaleté přestávce vrací na české silnice. V páté generaci a s radikálními řešeními. Jde o první model, který stojí na nové globální platformě japonské automobilky (brzy na ní vyjede i crossover Subaru XV). Auto má v základu balík aktivní bezpečnostní výbavy. Zcela se však zřeklo naftových motorů, koupíte jej pouze s benzinovými čtyřválci. Navíc s bezstupňovým automatem a pohonem všech kol. Má vůbec šanci zaujmout Evropany? HN to zjišťovaly během prvního svezení na ostrově Mallorca.

Globální platforma znamená, že ať už se bude nová Impreza prodávat v USA, Evropě, Asii nebo Austrálii, vždy bude stejná. To sice šetří náklady, ale před vývojáře i designéry to staví těžký úkol. Musí se jednoduše zalíbit všem. Minimálně z hlediska vzhledu se to povedlo. Hatchback si vzal příklad z většího modelu Subaru Levorg, podobá se mu tvarově, zejména pak na přídi. Tu zdobí LED pro denní svícení ve tvaru bumerangu. Auto se oproti předchozí generaci trochu prodloužilo, rozšířilo a zvedlo, vždy maximálně o pár centimetrů. I tak ale působí sportovním dojmem.

V době, kdy je z řady aut hůře vidět kvůli tlustým sloupkům, jde Subaru proti proudu. Bohatě prosklená kabina, tenké a hlavně správně umístěné přední sloupky znamenají skvělý výhled ven, což je důležité z důvodu bezpečnosti. Řidič má navíc větší pocit spojení s okolím. Interiér je vzdušný a dobře se sedí i na zadních sedadlech. V rámci nižší střední třídy jde o lehký nadstandard.

Uvidí nebezpečí

Japonská auta jsou známá mdlým zpracováním prostředí pro řidiče. Palubní deska Imprezy se však může snadno srovnávat s evropskou konkurencí, třeba i díky možnosti nechat si ji potáhnout umělou kůží. Možná jí chybí aktuální trend v podobě displeje, který by nahradil klasické ručičkové ukazatele rychlosti a otáček motoru, nicméně lesklý displej zábavního systému s navigací a možností propojení s chytrými telefony tu je. Ceník pro český trh bude známý během několika týdnů, proto zatím není možné hodnotit příplatky. U japonských značek ale bývá zvykem, že je už ve standardním provedení k dispozici bohatá výbava a platí se hlavně za střešní okna nebo metalízu.

Za zmínku stojí ještě volant, jejž lze označit za sportovní. Má tlustý věnec s měkčí výplní, do níž se pohodlně zaboří dlaně řidiče. Vzdáleně tak připomíná volanty od BMW. Množství tlačítek na jeho ramenech i pod nimi pak poslouží k ovládání zábavního systému, palubního počítače nebo adaptivního tempomatu se systémem aktivní kontroly v pruzích.

Parametry

◼ Objem motoru:
84 kW / 114 k
◼ Točivý moment:
150 Nm
◼ Zrychlení
z 0 na 100 km/h:
12,4 s
◼ Maximální rychlost:
180 km/h
◼ Udávaná spotřeba
na 100 km:
6,4 l
◼ Hmotnost:
1376 kg
◼ Objem kufru:
1310 l *
◼ Základní cena:
560 000 Kč **
* Subaru uvádí pouze maximální velikost.
** odhad základní ceny

Právě všechny tyto systémy budou − na rozdíl od evropské konkurence − u Subaru Impreza k dispozici už v základu. Každé auto dostane do výbavy systém EyeSight, kamery umístěné na vrchu čelního skla, jež kontrolují okolí vozu. K dispozici jsou i pro protikolizní brzdu, která zasáhne v případě hrozícího střetu. Neobvyklou funkcí je upozornění řidiče zvukem na to, že se auto před ním dalo do pohybu. To zabrání, aby svou nepozorností zdržoval ostatní. Škoda, že nejde o rozšířenou funkci i mezi ostatními značkami.

Jednoduchá volba

Být globální ovšem někdy znamená také některé trhy zklamat. Naftové motory jsou výsadou Evropy, mimo ni − až na výjimky, jsou považovány spíše za řešení pro nákladní automobily. Subaru, které je úspěšné hlavně v Asii a USA, se proto z těchto důvodů rozhodlo naftový motor do globální nabídky nezařazovat. Na výběr jsou tedy pouze dva benzinové čtyřválce. Menší o objemu 1,6 litru má výkon 114 koní, silnější dvoulitr pak 156 koní. Velmi neobvyklé pro Evropu je i jejich povinné spojení s automatem a pohonem všech kol.

Nejprve jsme vyzkoušeli slabší motor. Výkonově sice není špatný, ale v kombinaci s bezstupňovou převodovkou přichází auto o jakoukoliv šanci na pružnost. Už základní akcelerace z nuly na 100 km/h za dlouhých 12,4 sekundy, po které budete muset poslouchat řev vytočeného motoru, je v dané třídě silně podprůměrnou hodnotou. Motor tak potěší hlavně ty, kteří příliš nespěchají. Spotřebou také neoslní. Během prvního svezení se vyšplhala k 10 litrům benzinu na 100 km.

Při řízení jsme si říkali, jaká je škoda, že dynamika vozu je tak slabá, když podvozek patří mezi nejlepší ve své třídě. Dvojité lichoběžníkové zavěšení na zadní nápravě se stará o dospělé a zcela jisté chování prakticky bez ohledu na to, po jakém povrchu auto právě jede. Stabilní a dobře kontrolovatelnou jízdu podporují ještě skvěle fungující tlumiče. Ty nejsou oproti moderním trendům nikterak nastavitelné, nabízí ale vhodnou kombinaci komfortu a tuhosti. To se ostatně týká i nové platformy Subaru, která je výrazně tužší než její předchůdce, a z auta tak dělá skvěle ovladatelný stroj.

Více zábavy s dvoulitrem

Jízdě prospívá i pohon všech kol Symmetrical AWD. Ten je vybaven aktivním rozdělováním točivého momentu − posílá 60 procent síly na přední kola a 40 procent na zadní. V případě potřeby se poměr může posupně proměnit na 50 ku 50. Pro danou kategorii jde o nadstandardní řešení.

Jízdní vlastnosti Imprezy naplno využijete až s dvoulitrovým motorem. Ten má k ruce upravený automat, který oproti slabší verzi nabízí sedm virtuálních rychlostních stupňů a možnost řadit manuálně páčkami pod volantem. Akceleraci tak už nedoprovází nepříjemný hluk, ale téměř normální zvuková kulisa vytáčejícího se motoru a spotřeba je stejná jako u slabšího motoru. Lepší dynamika znamená bezpečnější předjíždění a také více zábavy za volantem, i když se stále nezbavíte pocitu, že se silnějším motorem nebo manuální převodovkou by Impreza ještě víc rozkvetla. Právě kvůli systému EyeSight ale může mít jen automat.

Impreza tak v Evropě nejspíš zůstane volbou hlavně pro dlouhodobé fanoušky značky, kterých třeba v Česku není málo.