Na první pohled se může zdát, že se toho moc nezměnilo. Třetí generace Porsche Cayenne sice dostala jen lehké úpravy vzhledu, ale z jízdního hlediska vykrystalizovala z rychlého SUV v opravdový sportovní vůz. HN ho testovaly na podzimem zachmuřené Krétě.

Teplota 16 stupňů a mrholení − tak vypadá Kréta v listopadu. Podzim ale s sebou přináší přece jen jednu výhodu − absenci turistů. Poloprázdné silnice tak poslouží jako ideální místo k testovaní poslední generace Porsche Cayenne. V Česku je už na prodej ve dvou verzích, v obou případech s benzinovým šestiválcem (šílené Turbo a úsporný Diesel přijdou později, stejně tak hybrid do zásuvky). Základní Cayenne s cenou něco málo přes dva miliony korun má výkon 350 koní. Pro náročnější řidiče je připraven Cayenne S se sílou 440 koní. A právě ten jsme podrobili krátkému testu.

Auto oproti předchozí generaci shodilo 60 kilogramů, přesto nejde o střízlíka. Prodloužení vozu o 63 mm, těžký motor, pohon všech kol nebo vzduchový podvozek přidávají na hmotnosti, která v prázdném stavu přesahuje dvě tuny. Přesto se Cayenne S na silnici vůbec nechová jako velké SUV.

Porsche Cayenne S

Motor

◼ Objem (ccm) - 2894
◼ Výkon (kW/k) - 324/440
◼ Točivý moment (Nm) - 550

Rozměry

◼ Délka (mm) - 4918
◼ Šířka (mm) - 1983
◼ Výška (mm) - 1696

Ostatní detaily

◼ Zrychlení (0–100 km/h) - 5,2 s
◼ Max. rychlost (km/h) - 265
◼ Nosnost (kg) - 1067
◼ Spotřeba (l / 100 km) - 9,4
◼ Hmotnost (kg) - 2020
◼ Objem kufru (l) - 770/1710
◼ Základní cena (Kč) - 2 516 000

Naopak, i když sedíte za volantem vysokého vozu a užíváte si přehled nad provozem, můžete se pustit do ostré jízdy. Stačí přepnout do sportovního režimu a přesunout volič automatické osmistupňové převodovky do manuálního režimu. Zvuk z výfuků zhrubne, auto se "naježí" a je připraveno k akci.

Výkonný motor umožní, aby těžké auto vystřelilo kupředu velmi prudce. Od startu překoná stokilometrovou hranici za 5,2 sekundy, což je blízko moderním sportovním vozům. Na rozdíl od dalších německých značek ho na 250 km/h nezastaví omezovač, a tak lze zrychlit ještě o kousek výš (to jsme si ale v provozu samozřejmě nedovolili).

Vysoká rychlost je doménou celé řady luxusních SUV, ale jakmile se objeví zatáčky, valná část z nich musí hodně zpomalit, aby se s nimi poprala.

To se Cayennu ovšem netýká, zejména pokud si připlatíte za systém PDCC. Pod zkratkou se skrývá elektronicky řízená stabilizace šasi vozu, jež aktivně působí proti náklonům v zatáčkách. Auto tak "sedí" na silnici, jako by nešlo o vysoké SUV, ale nízký sporťák. Řidič může chování systému sledovat na displeji.

Odkaz Porsche ctí i řízení, které je velmi přesné, a tím pádem citlivé na jakýkoliv zásah. Auto se skvěle vodí nejen díky pohonu všech kol, který upřednostňuje posílání síly více na zadní kola, ale i díky novému systému řízení zadní nápravy, který se u Cayenne objevuje vůbec poprvé. Známý je ale například z Porsche 911 Turbo.

Natáčení zadních kol o několik stupňů ještě zlepšuje chování auta na klikatých silnicích, ve výsledku se zdá, jako by řidič seděl v motokáře. Cayenne jde za volantem tak ostře, že dostat ho do mezní situace, kdy by se už začaly hlasitě ozývat pneumatiky, chce jistou míru sebezapření.

Obavy skalních příznivců značky, kteří před 15 lety neradi viděli příchod prvního SUV, se tak nenaplnily. Zatímco první Cayenne nebyl jen rychlým SUV bez sportovních ambicí, novinka se proměnila na stroj, který si zaslouží znak Porsche. Má to ale i své proti: velmi vysokou cenu.