Pick-upy definitivně přestávají být pouhými pracovními vozy. Naznačila to už vlna nových modelů, které se na trhu objevily za poslední dva roky. Nyní přichází Mercedes-Benz X, který lze vnímat i opačně, tedy jako velký luxusní automobil s bohatou elektronickou výbavou. Ten jen tak mimochodem zvládne jízdu těžkým terénem a unese tunový náklad. U Mercedesu si natolik věří, že ho nabídnou v Evropě, Austrálii, Jižní Africe i Jižní Americe. A právě tam, v Andách na hranicích Chile a Argentiny, ho HN testovaly ve městě, v terénu i extrémní nadmořské výšce.

Na začátek se sluší zmínit, že Mercedes nepostavil pick-up sám. Jako základ využil pick-up Nissan Navara, který v aktuální podobě přišel na trh zhruba před dvěma lety. Japonci ještě předtím nabídli svou konstrukci také Renaultu. Ten z ní postavil model Alaskan. V Mercedesu zašli ale mnohem dál než ve francouzské automobilce, kde v podstatě jen změnili masku chladiče. Němci nasadili vozu nejen vlastní design, ale i výbavu a patřičně upravili také jeho chování.

Mercedes-Benz X si lze pořídit ve třech vzhledových variantách − základní nazvaná Pure s plastovým nárazníkem a ocelovými koly je vyloženě pracovní. Ve vyšších verzích Progressive a Power ale auto působí spíš dojmem luxusního SUV. Podtrhuje ho nejen mohutná maska chladiče s trojcípou hvězdou uprostřed, ale i nasazení fullLED světlometů, které jsou u pick-upů dosud neznámou výbavou. Slibují silnější a delší svícení. Mercedes Nissan připomíná snad jen pohledem zezadu, kde designéři nemohli mnoho změnit. Na rozdíl od japonského modelu je ale k dostání jen v jedné verzi, kdy má velkou kabinu s místem pro pět cestujících (pick-upy většinou nabízí i krátké verze pro dva). Na korbu si lze vybrat celou řadu krytů podle potřeby, od posuvné rolety a víka po kompletní zastřešení. Celkem uveze 1067 kg nákladu, takže ho lze opravdu zapřáhnout do práce.

Uvnitř jako v SUV

Je dobře, že si Mercedes nenechal mdlý vzhled kabiny japonského vozu. Palubní desku modelu X si lze tak dozdobit hliníkovým dekorem nebo alespoň plastem simulujícím dřevo. Kůže na vrchu palubní desky je také očividně umělá, s pravou se ale setkáme na multifunkčním volantu i sedadlech.

Výdechy klimatizace, budíky v přístrojovém štítu i řadu tlačítek známe z SUV Mercedesu, stejně tak zábavní systém s navigací Comand, za který se ale připlácí nemalých 80 tisíc korun. Díky obrazovce lze pak využít i sadu kamer, které poskytují 360stupňový pohled kolem vozu, což se vzhledem k jeho délce přes 5,3 metru rozhodně hodí.

Mercedes - Benz X

V terénu

◼ Zvládne projet 60 cm hlubokým brodem
◼ Maximální boční náklon je 49 stupňů
◼ Maximální stoupavost má hodnotu 100 procent

Motor

◼ Objem (cm3) - 2298
◼ Výkon (kW/k) - 140/190
◼ Točivý moment (Nm) - 450

Rozměry

◼ Délka (mm) - 5340
◼ Šířka (mm) - 1920
◼ Výška (mm) - 1819

Ostatní detaily

◼ Zrychlení (0–100 km/h) - 11,8 s
◼ Max. rychlost (km/h) - 175
◼ Spotřeba (l/100 km) - 7,9
◼ Hmotnost (kg) - 2234
◼ Nosnost (kg) - 1067
◼ Korba (mm) - 1587 x 1560
◼ Základní cena (Kč) - 1 093 235

Vpředu se na sedadlech s elektrickým polohováním sedí pohodlně a vysoko jako ve velkém SUV. Vzadu je to už o něco horší. Sedáky jsou posazené výš, takže vyšší postavy mají špatný výhled ven z vozu. Poloha také není z nejpříjemnějších. Alespoň je tu elektricky posuvné okénko ústící nad prostor korby, což je u pick-upů také považováno za luxus. To možnost kontroly vozu on-line přes aplikaci nebo web je pak naprostou výjimkou.

Na palubě klid

Zatím je možné vybírat jen ze dvou výkonnostních verzí naftového čtyřválce (163 a 190 koní), který najdeme i v Nissanu. Během příštího roku ale Mercedes X vyjede i s dieselovým šestiválcem a stane se tak jedním z nejsilnějších a nejrychlejších vozů v kategorii.

Jak ale ukázalo první seznámení, které znamenalo zhruba 600 kilometrů za volantem, už se čtyřválcem se nemá za co stydět. Objemný turbodiesel je více odhlučněný než v Nissanu. Jeho chod ještě "umravňuje" sedmistupňová automatická převodovka, a tak se s autem dá i po zvukové stránce žít jako s běžným SUV. Výraznější je až aerodynamický svist při dálniční rychlosti. Tam je mimochodem Mercedes X dobrým společníkem, protože na rozdíl od většiny pick-upů nemá zadní nápravu tuhou, ale řešenou moderním zavěšením kol typu multi-link. To mu propůjčuje stabilitu na silnici, a i když jede s prázdnou korbou, vyvaruje se kolébání a poskakování.

Sportovní svezení nečekejte (nabídne ho zřejmě až verze se šestiválcem), brání mu nejen stavba auta, ale i řízení, které má pro auta této kategorie přirozený dlouhý převod. V nekonečné serpentině stoupající Andami do výšky 3000 metrů nad mořem jsme se tak pořádně nakroutili.

V terénu se neztratí

Důležitou vlastností pick-upů je jejich schopnost vydat se do těžšího terénu. Mercedes k tomu má připravený připojitelný pohon všech kol − v základním nastavení motor pohání pouze zadní kola, otočením ovladače lze připojit i přední. Pro prudké stoupání nebo pohyb velmi těžkým terénem je připravena redukční převodovka. Součástí standardní výbavy je také elektronický asistent pro sjíždění svahu, který se stará o to, aby se auto nepohybovalo z kopce rychleji než 8 km/h.

Je ale fakt, že mezi pick-upy nepatří v terénních vlastnostech k nejlepším. Podvozek je vysoký jen 202 mm, který překonají i některá schopnější SUV. Lze si ale pořídit zvýšený podvozek na 222 mm, se kterým se už není nutné bát výletů do náročnějšího prostředí.

Po překonání věčně ucpaných ulic Santiaga de Chile, pár stovek kilometrů na dálnici a silnic s různorodým povrchem lze ale konstatovat, že Mercedes X patří mezi nejlépe jezdící pick-upy. Za jeho volantem se dá velmi rychle zapomenout na to, že jde původem o pracovní stroj. A možná to udělá i řada jeho majitelů, která u něj nebude tolik hledat schopnosti v pracovním nasazení a v off-roadu, jako pohodlí a prestiž luxusního automobilu.