Automobilka Nissan vyvinula ve spolupráci s dánským designérským studiem Droog technologii, která umí poznat, že řidič je dehydrovaný, aniž si to vůbec uvědomil. Auto takto řidiče vybídne, aby se pořádně napil. Technologie by mohla přispět ke zmírnění nehod, avšak zatím se uvedení do sériové výroby neplánuje.

Ač se to možná nezdá, dehydratace je také jednou z příčin dopravních nehod. Výzkum provedený univerzitou v Loughorough a European Hydration Institutem zjistil, že lidé, kteří málo pijí, dělají dvakrát víc řidičských chyb než ti, kteří si dávají na pitný režim pozor. S nadsázkou se dá říci, že při výzkumu dělali zhruba tolik chyb jako ti, kteří si dali panáka alkoholu.

Největším rizikem je fakt, že lidé často ani nevědí, že jsou dehydratovaní. Únavu, pomalejší reakce, nervozitu nebo bolest hlavy připisují stresu. Nedojde jim, že příčinou může být právě to, že mají nedostatečný přísun tekutin.

Dánské designérské studio Droog napadlo, jak tento problém vyřešit. Ve spolupráci s automobilkou Nissan vyvinulo technologii s názvem Soak, kterou demonstrovalo na Nissanu Juke.

Soak by se dalo přeložit jako piják a funguje v podstatě jako lakmusový papírek. Jde o chytrý pijavý materiál, ze kterého jsou vyrobena sedadla a potah volantu v modelu Juke. Tento materiál umí změnit barvu v případě, že přijde do styku s lidským potem. Nejen například na rukou, když řidič uchopí volant, ale i na oblečení, když se v autě usadí.

Tato tkanina mění barvu. Když je je řidič dehydrovaný, zbarví se do žluta, v případě, že osoba pila dostatečně, má barvu modrou.

Výrobce by rád technologii dále vyvíjel, nicméně plány na sériovou produkci prý v tuto chvíli nejsou aktuální. Spojil se však se španělským motoristickým závodníkem Lucasem Ordóñezem a předvedl, jak technologie Soak funguje.