Letos poprvé v historii očekává Volvo v Česku prodej více než 2000 osobních aut. Za prvních devět měsíců roku bylo zaregistrováno 1485 Volv, o osm procent více než za stejné období loňského roku. Po očištění o krátkodobé registrace na export jde o růst dokonce o 15 procent.

"Letos bychom zvládli prodat i 2500 vozů, bohužel nás stále omezují kapacity," říká šéfka českého zastoupení švédské značky Šárka Fuchsová. Firma čeká na dokončení nového výrobního závodu v USA. Než se příští rok otevře, jsou dodávky na jednotlivé trhy včetně českého omezené.

Převis poptávky je například u velkého SUV XC90, které je zároveň nejdražším modelem v nabídce. Ten si proto dokonce část zákazníků dováží ze zahraničí. "Těchto vozů je chronický nedostatek," popisuje Fuchsová.

čínský vlastník

Volvo patřilo až do roku 1999 pod švédského výrobce nákladních aut a autobusů stejné značky. Pak jej koupil Ford a začlenil jej k Jaguaru a Land Roveru. Projekt nevyšel a Ford Volvo prodal v roce 2010 čínské automobilce Geely.

To ale značce nabízí určitou svobodu. Centrála netrvá na větším růstu, i když například Mercedes dokázal v Česku přidat meziročně 20 procent. Zastoupení Volva tak nic nenutí do agresivnějších obchodních praktik. Protože nemusí dávat velké ceníkové slevy jako konkurenti snažící se vykázat maximální růst, je prodej aut v Česku pro Volvo podle Fuchsové ziskový.

S otevřením amerického závodu se to ale může změnit. Firma se tak připravuje na to, že bude muset prodávat ještě víc než dnes a centrála bude chtít lepší výsledky.

Jádrem zákazníků zůstávají i nadále takzvaní "volvisté", tedy lidé, kteří už měli auto této značky v minulosti. Nové modely, hlavně vozy SUV, ale už dokážou přilákat i ty, kteří dříve Volvo neměli.

Novinky jsou sice díky designu atraktivnější, zároveň ale i o stovky tisíc korun dražší než starší verze. Problémem je i jejich zvětšení. Například předchůdce modelu S90 vystupoval v podnikových pravidlech jako vhodné auto pro manažery, kteří mají nárok například na Volkswagen Passat nebo Audi A4, novinka díky větším rozměrům i vyšší ceně stojí přímo proti BMW 5 a Audi A6. "Ve firmách tak na něj má nárok méně lidí než u předchůdce," popisuje Fuchsová.

Jinou překážkou dalšího růstu jsou i v průměru nižší ceny ojetých Volv, než je tomu u konkurenčních německých značek. Leasing proto vychází o něco dráž, když se předpokládá nižší zůstatková hodnota auta. Fuchsová se proto snaží dostat prodej ojetých vozů pod showroomy značky a získat tak kontrolu na jejich cenami. Konkurence už tento krok udělala.

Když ojetiny prodává prodejce nových aut a věnuje jim náležitou péči, mají vyšší ceny než ta schovaná někde v nabídce velkého autobazaru. To pak vidí leasingové společnosti. Nyní na deset prodaných nových Volv připadá v rámci dealerské sítě sedm prodaných ojetých. Cílem je, aby to bylo minimálně jedna ku jedné.

Volvo je na českém trhu čtvrtou nejúspěšnější prémiovou značkou po německé trojici Mercedes-Benz, BMW a Audi. Zatímco Mercedes výrazně roste a BMW se jej snaží stíhat, Audi, které v Česku bývalo králem prémiových aut, dál ztrácí.