Pozoruhodný filmový mix komiksů a bondovek − nazvaný Kingsman: Tajná služba − měl v sobě cosi neodolatelného. V kinech předloni nabídl přepálené násilí i extrémní nadsázku, které se vtipně doplňovaly s britským gentlemanstvím a chytrou kritikou snobského chování.

Ode dneška je k vidění druhý díl s podtitulem Zlatý kruh. Násilí a nadsázka zůstaly, z gentlemanství se stala karikatura. Je až s podivem, jak moc tvůrci − v čele s režisérem jedničky Matthewem Vaughnem − dokázali pokračování zbavit veškerého šarmu.

První Kingsman vtipně vyprávěl verzi pygmalionovského příběhu pro otrlejší publikum. Syn alkoholičky týrané grázlovským otčímem nacházel smysl života v poflakování, dokud se neseznámil s bývalým kolegou − hrál ho Colin Firth − svého zesnulého otce. Ten jej naučil slušnému vychování, které vedle vhodného oblékání a stolovacích návyků zahrnovalo i boj na všechny způsoby.

Citlivý floutek ze sociálně slabší rodiny zdolal překážky na cestě k tomu stát se agentem té nejtajnější služby, maskované za luxusní krejčovství. A srdce milovníků starých bondovek se Seanem Connerym plesala stejně jako trochu krvelačnější fanoušci současného komiksu, který filmu stál předlohou.

Dvojka se vrhne rovnou do akce. Chtělo by se říci po bondovsku. Jenže navzdory tomu, jak ta dlouhá honička londýnskými ulicemi graduje, působí chladně. A nejen kvůli přehnanému užívání počítačových triků v těsných prostorech vozů, kde se hlavní hrdina Eggsy pere se starým známým z prvního dílu.

Eggsy už dávno není floutek, ale plnohodnotný člen tajné organizace Kingsmanů. A když v úvodní bitce přepere svého dřívějšího neúspěšného konkurenta na pozici tajného agenta, který se ale nyní dal na stranu zla, jako by film neměl dál o čem vyprávět.

Snímek Zlatý kruh se stal obětí absurdního pravidla hollywoodských pokračování: dejme do filmu všeho víc, až tam nezůstane skoro nic. Takže se brzy objeví robotičtí psi, největší drogová dealerka na světě, dojde ke zničení takřka celého vedení organizace Kingsmanů a Eggsy začne mít problémy v lásce se švédskou princeznou, která ho v závěru jedničky odměnila za záchranu světa nabídkou análního sexu.

Hlavně se však objeví paralelní tajná organizace Statesman, která se místo krejčovství maskuje za palírnu whiskey. A s ní řada nových agentů, pojmenovaných "duchaplně" Tequila, Whiskey nebo Ginger Ale.

Jenže postavy přicházejí a zase trestuhodně mizí jako třeba kovboj v podání Channinga Tatuma, kterého po dvou scénách doslova uloží k ledu. A když se objeví i největší "eso" z první části, tedy Eggsyho učitel v podání Colina Firtha, není největším prohřeškem tvůrců fakt, že oživili zesnulou postavu. Kacířstvím je hlavně to, že ze stylového agenta udělali popleteného moulu se zálibou v motýlech.

Kingsman: Zlatý kruh
Režie: Matthew Vaughn
Distribuce v ČR: CinemArt, česká premiéra 21. září

Režisér Vaughn stále umí natočit stylovou akci a třeba v alpském intermezzu vzdát hold akčním scénám z bondovek. Místy pobaví vtípkem, který sedne, jen škoda, že je to často narážka či variace na legrácky z první části. Ale kde je rýpání do falešné noblesy, kde nějaký vývoj postav? Hrátky s rozdíly mezi nižší a vyšší třídou v britské společnosti tentokrát střídá špičkování mezi britskými a americkými agenty, kterému záhy dojde dech.

Když snímek konečně doputuje do míst uprostřed džungle, kde je potřeba spasit svět před záporačkou v podání Julianne Moorové − ta pro změnu sní o legalizaci všech drog −, divák má pocit, že by spíš bylo třeba spasit tvůrce před jejich vlastními nápady. A neobměkčí jej ani potrhlá scéna, v níž zpěvák Elton John ve výstředním kostýmu předvádí kung-fu. Jako by se z klíčové průpovídky prvního dílu, že "způsoby dělají člověka", stala jen prázdná fráze.