Plug-in hybridy jsou ideálním kompromisem mezi čistými elektromobily a běžnými hybridy. Berou si to nejlepší z obou kategorií. Platí to i pro Audi A3 Sportback e-tron, které přednedávnem prošlo spolu s ostatními verzemi modelu A3 facelitem. Jak se v luxusním hatchbacku do zásuvky jezdí, jsme zjišťovali v testu.

Propojit spalovací motor s elektromotorem a sadou baterií, která umožní delší dojezd na elektřinu, je chytré. Běžné hybridy totiž ujedou jen několik málo kilometrů (baterie se poté dobíjí jen rekuperací brzdné energie nebo od motoru), a tak se hodí hlavně do městského provozu. Také spotřeba u nich nebývá vždy oslňující. Plug-in hybridy jsou na tom mnohem lépe, minimálně podle tabulkových údajů. Audi udává, že model A3 Sportback e-tron zkonzumuje v průměru jen 1,6 litru benzinu na 100 km, což odpovídá produkci 36 gramů CO2 na ujetý kilometr. Realita ale může být jiná.

Vůz kombinuje benzinový čtyřválec o objemu 1,4 litru, který dosahuje výkonu 110 kW, s elektromotorem. Ten přidává dalších 75 kW. Hodnoty se nesčítají, celkový maximální výkon soustrojí je 150 kW (204 koní). Auto může přitom pohánět pouze spalovací motor, pouze elektromotor nebo oba zároveň, tedy podle zvoleného jízdního režimu.

Parametry Audi A3 Sportback e-tron

◼ Objem motoru: 1395 ccm + elektromotor
◼ Výkon: 110 kW (150 k)
◼ Točivý moment: 250 Nm
◼ Zrychlení 0–100 km/h: 7,6 s
◼ Maximální rychlost: 222 km/h
◼ Udávaná spotřeba: 1,6 l / 100 km
◼ Emise CO2: 36 g/km
◼ Pohotovostní hmotnost: 1615 kg
◼ Objem kufru: 280 l
◼ Základní cena: 1 017 900 Kč

Auto si s sebou pod podlahou kufru veze Li-Ion baterie o celkové kapacitě 8,8 kWh, které by měly stačit na to, aby Audi ujelo čistě na elektřinu přes 40 kilometrů. Bez spuštění spalovacího motoru se může ­pohybovat až do rychlosti 130 km/h, takže ho lze využít i na dálnici. To ovšem nedoporučujeme, se stoupající rychlostí totiž prudce klesá i dojezd a 40 kilometrů se stává absolutně nedosažitelnou metou. Naopak když se budete pohybovat po městě nebo blízko něj, lze se s lehkou nohou dostat k 35 kilometrům, tak jak se to povedlo několikrát i nám během testu. Z tohoto hlediska Audi splňuje očekávání.

Vyplatí se?

Škoda že je potřeba u Audi počítat ještě s dodatečnou investicí kvůli dobíjení. S vozem se standardně dodává nabíjecí kabel, který lze využít doma v garáži, pokud ale chcete požívat výhod většiny veřejných rychlých dobíjecích stanic, je potřeba si připlatit 4600 korun za další. Tím se výrazně zkrátí i doba nabíjení. Během testu jsme například zastavili v nákupním centru na pražském Andělu, kde jsme baterie dobili takřka na plnou kapacitu za necelé dvě a půl hodiny.

S Audi A3 Sportback e-tron se tedy teoreticky dá jezdit čistě na elektřinu. Pokud například majitel bude dojíždět za prací 20 až 30 kilometrů, což je nejběžnější vzdálenost, a zároveň bude mít doma v garáži i v zaměstnání možnost dobíjet, nemusí za celou dobu spustit spalovací motor a spotřeba benzinu bude nulová.

Jakmile ale s vozem vyjedete na delší výlet, přiblíží se běžným autům. My jsme s Audi na zhruba stokilometrové trase jeli za 5,7 litru benzinu na 100 km, to když jsme začínali trasu s bateriemi nabitými téměř do plna. Oficiální měření spotřeby totiž výslednou konzumaci paliva dopočítává, a tak je bez dalšího dobíjení tabulková hodnota 1,6 litru benzinu na 100 kilometrů nedosažitelná. Čím déle jezdíte bez dobíjení, tím se ještě spotřeba zvyšuje. Na další cestě, kdy jsme naopak jezdili už s takřka prázdnými bateriemi, spotřeba ještě stoupla. Tentokrát až k sedmi litrům, což už odpovídá běžným benzinovým autům vybaveným pouze spalovacím motorem.

Na otázku, zda se takové auto vyplatí, tedy existuje odpověď pro každého budoucího majitele jiná. Záleží jednoduše na tom, jak bude vůz využívat. V Česku zatím neexistují žádné dotace na pořízení ekologického vozu a parkování v Praze za 100 korun na rok je určené jen pro majitele elektromobilů. Zde tedy žádné výhody hledat nelze.

Vše pod kontrolou

Naštěstí Audi A3 Sportback e-tron umí svého majitele na cestách potěšit i jiným způsobem, než je úspora na palivu. Je to především komfort a zpracování, které odpovídají prémiové značce. Facelift přinesl drobné změny vzhledu, upravily se světlomety či LED pro denní svícení umístěné na krajích nárazníku. Kabel se stejně jako dřív zapojuje do zásuvky, kterou ukrývá otvírací logo Audi na přídi.

Uvnitř je asi nejzásadnější změnou přístrojový štít. Ten se z ručičkových budíků proměnil na displej o úhlopříčce 12,3 palce, kterému u Audi říkají virtuální kokpit.

Lze u něj volit celou řadu možných zobrazení, k dispozici je už na první pohled obrovské množství provozních informací, až se v tom řidič může napoprvé ztratit. Obzvlášť pěkně je zpracovaná projekce dojezdu, která barevně naznačuje, kolik ještě auto ujede na elektřinu a kolik na benzin. Díky tomu se dá lépe plánovat nabíjení.

E-tron měl před faceliftem místo klasického otáčkoměru ukazatel využití síly motoru, kterým zároveň informoval řidiče, zda právě dochází k dobíjení baterií při brzdění, ekologické jízdě nebo k přílišnému odběru energie. Ten zůstal i ve virtuálním kokpitu, jen přibyl malý simulovaný ciferník otáček, tudíž má teď řidič už naprosto vše pod kontrolou.

Pohodlný na cestách

Ačkoliv je plug-in hybrid logicky těžší než vozy jen se spalovacími motory, na subtilním hatchbacku to tolik znát není. Dynamika vozu je totiž víc než dobrá, zvládne zrychlit z nuly na 100 km/h za 7,6 sekundy. V čistě elektrickém režimu se může pustit do boje s ostatními elektromobily třeba při startu od semaforů. Ve městě jde o mrštné auto.

Hybridy většinou používají bezestupňové e-CVT převodovky, což se neblahým způsobem projevuje při jízdě. Sice zrychlují bez znatelného škubání při přeřazování, které u nich neexistuje, ale zase mohou posádku trápit nadměrným hlukem při prudší akceleraci. To se naštěstí Audi netýká, protože inženýři do práce nasadili dvouspojkovou automatickou převodovku se šesti stupni. E-tron se tak chová jako běžné auto.

Hybrid do zásuvky sedí na mírně tužším podvozku než ostatní verze Audi A3, ten vykrývá vyšší hmotnost auta (1615 kg) a reguluje jeho náklony v zatáčkách. Díky tomu má vůz solidní jízdní vlastnosti a je pohodlný i na delších cestách, není tak nutné se omezovat jen na příměstské dojíždění.

Audi A3 Sportback e-tron patří mezi nejmenší plug-in hybridy v Česku, konkurují mu hlavně Toyota Prius ve verzi Plug-in nebo Volkswagen Golf GTE, který využívá stejný systém. Audi je ale prémiová značka, a proto je třeba počítat s vyšší pořizovací cenou a jejím dalším případným nárůstem kvůli dodatečným příplatkům.

jarvis_59a01094498e42eed764fb58.jpeg
Reálně se dá ujet na plné baterie až 40 kilometrů čistě elektricky.
Foto: Jan Markovič
jarvis_59a01095498e42eed764fb5c.jpeg
Zrychlení v elektrickém režimu je udáváno z 0 na 60 km/h. A3 e-tron jej zvládne za 4,9 sekundy.