Když na konci 60. let vyjely na silnice první luxusní britské vozy do terénu, nikdo nevěděl, k jaké značce patří. Na kapotě nesly pouze nápis Velar, který se až v sériové podobě proměnil na Range Rover. Historický krok Land Roveru od čistě účelových off-roadů k noblesním vozům nejen pro šlechtice (Range Rover řídila i britská královna) připomíná nový model automobilky. Ten se v některých směrech drží tradic, ale zároveň řidiči předkládá novou, moderní formu ovládání. HN ho testovaly na západním pobřeží Norska.

Tradiční je například velikost vozu. Nový Velar sice v hierarchii značky zapadá mezi kompaktní Range Rover Evoque a velký sedmimístný Range Rover Sport, ale 4,8 metru dlouhé SUV působí urostlým dojmem. Snad je to masivní přední kapotou nebo koly, která mohou dosahovat až obrovské velikosti 22 palců.

Designéři mohutnost SUV ovšem zjemnili detaily, když nasadili úzké LED světlomety, kliky, které se po zavření vozu nebo po rozjetí zatáhnou do dveří, či dvoubarevné schéma s černou střechou. Tak může Velar konkurovat i vozům kategorie SUV-kupé, jako jsou BMW X6 nebo Mercedes-Benz GLE Coupé.

V kabině jako v hi-tech domácnosti

Další tradicí je bezesporu luxus, který byl u auta do terénu před více než čtyřiceti lety šokující. Velar samozřejmě nezklame už jen díky tomu, že seznam jeho výbavy a dalších příplatků je dlouhý 38 stran. Kabinu může zdobit kůže, posádku zase hýčkají masážní křesla s vyhříváním i chlazením.

Britové ovšem nově myslí i na zákazníky, kteří se snaží výrobkům z kůže vyhýbat. Je proto možné kabinu a sedadla nechat vyzdobit látkou dánské značky Kvadrat, která se zabývá výrobou luxusních potahů. K tomu se přidává soustava lesklých displejů s HD rozlišením nebo ovládacích ploch reagujících na dotyk na volantu, takže má nakonec posádka z kabiny dojem, jako by se ocitla v obývacím pokoji hi-tech domácnosti.

Parametry

◼ Objem motoru: 2995 ccm
◼ Výkon: 280 kW (380 k)
◼ Točivý moment: 450 Nm
◼ Zrychlení: 5,7 s
◼ Maximální rychlost: 250 km/h
◼ Udávaná spotřeba: 9,4 l/100 km
◼ Emise CO?: 214 g/km
◼ Objem kufru: 673/1731 l
◼ Základní cena: 1 856 745 Kč

Obrazovky jsou na palubní desce hned čtyři. Nejmenší barevný head-up displej promítá údaje na čelní sklo, v terénu kromě rychlosti třeba i podélný a příčný náklon vozu. Obrazovka pod volantem simuluje budíky a dokáže zobrazit řadu údajů z palubního počítače nebo navigace. Uprostřed našel místo širokoúhlý displej médií, jenž se po nastartování vysune směrem dopředu, aby byl lépe při ruce.

Velmi efektní novinkou, kterou zatím Land Rover v jiném autě nepoužil, je obrazovka zapuštěná do středového panelu bez rámečku, díky čemuž nejsou patrné její hranice. Auto na ni promítá informace o hudbě, ovládá se přes ni klimatizace nebo jízdní režim. Na ní jsou umístěné dva kruhové voliče, jejichž funkce se mění podle toho, v jakém menu se právě uživatel pohybuje. Zní to složitě a složité to také při prvním používání je. Zejména kvůli tomu, že řidiči chybí hmatová odezva, kterou má například Porsche Panamera, kde při dotyku obrazovka do prstu zavibruje, takže je jasné, že člověk funkci správně stiskl. Bez toho je ovládání za jízdy náročnější a někdy odvádí pozornost řidiče víc, než je žádoucí.

Od každého něco

To, že Velar stojí na půli cesty mezi malým a velkým modelem, naznačuje i nabídka motorů. Ta zahrnuje čtyřválce i šestiválce. V obou případech benzinové i naftové, ale vždy spojené s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Nabídka začíná na vznětovém dvoulitru o výkonu 180 koní a vrcholí kompresorem přeplňovaným třílitrovým šestiválcem, který z benzinu vyrábí sílu 380 koní. Právě vůz s tímto motorem HN dostaly k prvnímu svezení na silnicích lemujících fjordy mezi norskými městy Modle a Älesund.

Pocit luxusu na palubě pramení i z precizního utlumení pohonné jednotky, která je v běžných provozních otáčkách nepostřehnutelná. Zvuk zvyšuje až při větší akceleraci, kdy se z výfuků začne ozývat hluboké dunění. Zrychlení z nuly na 100 kilometrů v hodině za 5,7 sekundy je u tak velkého vozu překvapivé, nicméně Velar dostal hliníkovou konstrukci ze sesterského SUV Jaguar F-Pace, takže se podařilo ušetřit na hmotnosti. Auto i tak váží 1884 kilogramů. Akceleraci jsme ale nemohli legálně vyzkoušet, v Norsku platí na okresních silnicích maximální povolená rychlost 80 kilometrů v hodině a v oblasti dálnice chybí.

Šestiválec s kompresorem byl ale i tak na palivo poměrně náročný. I když šlo o první jízdy, ujeli jsme s vozem přes 400 kilometrů, což už přineslo vypovídající výsledek. Konzumace 11,2 litru na 100 kilometrů nemusí vyhovovat každému. V takovém případě jsou ale připraveny úspornější naftové motory.

Měkce na silnici i v terénu

Pocit luxusního svezení umocňuje vzduchový podvozek, který umožňuje měnit tuhost i výšku tlumičů. Auto po silnici pocitově víc letí, než jede. Řadu nerovností je schopné pohodlně zamaskovat.

Největším překvapením je ovšem chování Velaru v zatáčkách. Velké SUV by se mělo logicky silně naklánět a v ostřejší zákrutě kleknout na přední kolo a neochotně se stočit. Nic takového se u nového Range Roveru neděje. Vůz je stabilní, jako by šlo spíš o větší sedan. Jeho náklony jsou minimální, a při průjezdu zatáčkou je díky tomu velmi stabilní. Vše dovršuje řízení s ostrými reakcemi, takže ani v serpentinách známé norské silnice Trollstigen nebylo nutné tolik cvičit s volantem.

Land Rover se u svých aut drží tradiční schopnosti zvládnout terén. I zde je Velar někde na půli cesty, protože je mimo asfalt schopnější než Evoque, ale hodnot velkého Range Roveru nedosahuje. Díky podvozku, který se umí zvednout až do výšky 251 milimetrů, a systému Terrain Response, jenž mění chování vozu podle toho, na jakém povrchu se právě pohybuje, se ani toto auto nemusí bát výletu do těžkého terénu. Zvládne se převalovat přes kamení, vyjet po sjezdovce nebo překonat až 650 milimetrů hluboký brod. Jakkoliv se dá předpokládat, že jeho majitelé těchto schopností využijí jen výjimečně.

Nový Range Rover Velar je pozoruhodné SUV nabízející luxusní hi-tech svezení za každé situace. Tomu ale odpovídá i cena, kterou do astronomických výšek ještě vyžene seznam příplatků.