Švédská automobilka Volvo poskytne své technologie všem značkám čínského koncernu Geely Holding, kam sama patří. Obě společnosti dohodu potvrdily založením společného technologického podniku. Cílem hlubší spolupráce je sdílení současných i budoucích technických řešení mezi automobilkami Volvo, Geely Auto a Lynk & Co. Podnik bude z poloviny vlastněn Volvem a z poloviny Geely Holding, hlavní centrála bude v Číně.

Sdílením technologií by mělo dojít ke snížení nákladů. V praxi to bude vypadat tak, že automobilka, která povede vývoj některého z technických řešení, si ponechá jeho duševní vlastnictví a v rámci licenční dohody jej poskytne zbývajícím značkám. Především Geely a Lynk & Co. by to mohlo na čínském trhu přinést výraznou konkurenční výhodu. Popsaný mechanismus je pak rozšířením stávající spolupráce mezi značkami, která vyústila například ve sdílení modulární platformy CMA mezi Volvem a Lynk & Co. Stejný základ tak budou mít švédská auta řady 40 i čínské SUV 01 a sedan 03.

"Partnerství za účelem sdílení know-how a technologií je v automobilovém průmyslu běžnou praxí," komentoval prohloubenou spolupráci prezident Volva Håkan Samuelsson. "Plánovaná spolupráce zvýší schopnost Volva vyvinout příští generaci elektrických automobilů," doplnil. Předseda Geely Holding Li Shufu vyjádřil přesvědčení, že ačkoliv půjde o rozsáhlou kooperaci, dojde k uchování rozdílných identit jednotlivých automobilek.

Volvo získá podíl v mladé automobilce

Z nového partnerství bude profitovat také automobilka Lynk & Co., která vznikla teprve loni se zacílením na mladší klientelu a cenovým postavením mezi Geely a Volvem. Jako důkaz, že nová značka bude ze spolupráce těžit, získalo Volvo ve výrobci "výrazný minoritní podíl". Jinými slovy si spolu s Geely Holding rozdělí 50 procent firmy, zbývající polovina zůstává ve vlastnictví Geely Auto. V jednání je také možnost, že by se vozy Lynk & Co. prodávaly v Evropě a USA prostřednictvím dealerské sítě Volva.

"Chceme mít slovo v dalším vývoji Lynk & Co. především proto, že jde o značku, s níž budeme sdílet hodně technologií a komponentů," uvedl pro Automotive News Europe Samuelsson. Stejnému zdroji minulý měsíc šéf mladé čínské automobilky Alain Visser řekl, že by teoreticky bylo možné modely Lynk & Co. vyrábět v továrně Volva v belgickém Gentu, konečné rozhodnutí ale nepadlo. Zajímavé přitom je, že Volvo XC40 se pro čínský trh bude vyrábět v továrně Lynk & Co. ve městě Luqiao.

Všechny transakce, tedy nové joint venture mezi Volvem a Geely Holding a prodej podílu v Lynk & Co., ještě musí potvrdit příslušné úřady. Podle Geely Holdingu se tak stane v nejbližší době.

Nejlepší pololetí za šest let

Volvo také zveřejnilo hospodářské výsledky za první polovinu letošního roku. V něm Švédové prodali 277 641 automobilů, což je o 8,2 procenta více než loni za stejné období. Zvýšený počet prodaných automobilů pomohl navýšit provozní zisk výrobce o 21,2 procenta na 6,8 miliardy švédských korun (asi 18,5 miliardy korun). To je nejlepší výsledek za posledních šest let.

Tržby Volva vzrostly na 99,1 miliardy švédských korun (asi 269,5 miliardy korun), provozní marže se zvedla na 6,8 procenta. "Máme rekordní zisk ve stejné době, kdy pokračují investice do naší transformace," uvedl prezident Volva Håkan Samuelsson. "Tržby a zisk rostou mnohem rychleji než prodej automobilů, což podle mého názoru značí, že se posouváme do prémiové části trhu," doplnil Samuelsson pro Automotive News Europe.

Investice značky probíhají na více frontách. Ještě do konce letošního roku se představí malé SUV XC40, v příštím roce začne produkce automobilů v nové továrně v Severní Karolíně a od roku 2019 žádné nové Volvo nebude mít čistě spalovací pohonnou jednotku. Benzinový nebo naftový motor tak bude spárován s elektromotorem a vzniknou mild-hybridy, plug-in hybridy nebo čisté elektromobily. Také na tuto oblast musí Švédové vynaložit nemalé finanční prostředky.

Nejvíce prodeje značky rostly v Číně, konkrétně o 27,6 procenta na bezmála 52 tisíc automobilů. V Evropě Volvo podle statistik Evropské asociace automobilových výrobců (ACEA) prodalo za první polovinu letošního roku 160 836 automobilů, to je o více než 11 tisíc aut lepší hodnota než loni. Česko zaznamenalo podle Svazu dovozců automobilů (SDA) meziroční nárůst prodejů nových automobilů Volvo o 152 kusů na celkových 1107 vozidel. Naopak v USA klesly pololetní prodeje o 7 procent za 34 102 automobilů.

Přesto má značka podle Samuelssona důvod k optimismu. Pokud totiž vydrží růst za prvních šest měsíců i ve druhé polovině roku, mohlo by Volvo zaznamenat prodejně rekordních dvanáct měsíců. Do roku 2020 pak Švédové chtějí prodávat ročně 800 tisíc automobilů a dostat se na osmiprocentní provozní marži.