Civic je pro Hondu totéž co Golf pro Volkswagen − nejdůležitější model, který se bez přerušení vyrábí už od 70. let. Nyní na trh vstoupila už jeho desátá generace. Oproti té předchozí se změnila k nepoznání, ať už jde o design, nebo rozměry. Poprvé v historii také dostane pouze přeplňované motory, včetně maličkého litrového tříválce. A právě ten HN podrobily testu.

Pokud zaparkuje nový Civic vedle starého, nebude mezi nimi patrná jediná spojitost. Snad jen značka na kapotě a spoilerem přepůlené zadní sklo. Auto stojící na nové podvozkové platformě se proměnilo ze zaobleného a spíše rodinného hatchbacku, kterému se přezdívalo UFO, v nápadný sportovně střižený vůz, očividně zacílený hlavně na mladé řidiče. Novinka je o dva centimetry nižší, o tři širší, ale rovnou o 13 delší.

Civic má podobně jako většina japonských aut minimum příplatků, vše dostanete v rámci zvolené výbavové verze. Od základní po nejvyšší se jmenují S, Comfort, Elegance, Executive, Sport, Sport Plus a Prestige. Připlácí se pouze za metalízu. Volba výbavy má samozřejmě vliv i na vnější vzhled. Například testované auto kombinující bílý lak s černými detaily dozdobila full LED světla, která najdeme i u supersportovní Hondy NSX, pohledná byla i černá litá kola. Na výběr jsou ale jen velikosti 16 nebo 17 palců.

Uvnitř? Typický japonec

Za volantem se sedí oproti minulé generaci Hondy níž, což je okamžitě poznat. Řidič má tak sportovnější pocit z řízení. Palubní deska je přitom typicky japonská, tedy s velkým podílem tvrdých plastů a tlačítky s jasnými funkcemi. Displej, který nahradil klasické budíky, je standardem. Umožňuje měnit barevná schémata a informovat o řadě provozních parametrů.

Od druhého stupně výbavy dostanete rádio s černobílou obrazovkou, pro vyšší verze je připraven zábavní systém s barevným dotykovým displejem. Je vybaven operačním systémem Connect 2+. Ovládá se dobře, menu je přehledné a v češtině. Rád na něm ale ulpívá prach a totéž platí i pro otisky prstů. Součástí systému je i navigace, která ale nesnese srovnání se špičkovými GPS koncernu Volkswagen. Grafika napovídá, že ji dodal výrobce externích navigačních systémů.

Parametry

◼ Objem motoru: 988 ccm
◼ Výkon: 95 kW (129 k)
◼ Točivý moment: 200 Nm
◼ Zrychlení: 10,4 s
◼ Maximální rychlost: 203 km/h
◼ Udávaná spotřeba: 4,8 l / 100 km
◼ Emise CO2: 110 g / 100 km
◼ Objem kufru: 478/1267 l
◼ Základní cena: 409 900 Kč

Japonská automobilka dodává už v základu balíček elektronických asistentů, za které chtějí evropští konkurenti povětšinou připlácet. Kromě čtečky dopravních značek, která zobrazuje aktuální povolenou rychlost na displeji před řidičem, obsahuje balíček i varování před čelní srážkou, systém udržování v jízdním pruhu či adaptivní tempomat schopný udržovat vzdálenost za jinými vozidly. Pokud je spojen s automatickou převodovkou, dodává se k němu také asistent pro jízdu v kolonách.

Pro vůbec nejvyšší výbavu nebo jako jeden z mála příplatků je připraven úložný prostor pod palubní deskou, který je vybaven bezdrátovým dobíjením pro chytré mobilní telefony. Zařízení lze ale dobíjet i přípojkou USB, schovanou chytře v poličce u nohou řidiče.

Rozměrově tak akorát

Civic předvádí slušnou praktičnost, protože odkládacích prostor je více než dostatek. Je ale škoda, že auto přišlo o povedená zadní sedadla Magic Seats (známá z minulé verze), u nichž šlo zvednout sedák a díky rovné podlaze převézt větší předměty, třeba dětské kolo. Problém je v palivové nádrži, která byla přesunuta z místa pod předními sedadly pod zadní. Nová platforma má navíc uprostřed výztuhový tunel, takže by praktická sedadla ani nedávala smysl.

Ačkoliv Civic rozvorem náprav překonává svého rivala Volkswagen Golf, z hlediska vnitřní prostornosti jsou na tom oba vozy podobně. V Civicu je ale potřeba počítat s menším prostorem nad hlavou, který je dán stavbou karoserie. Kvůli ní bylo navíc nutné snížit zadní sedadla, takže posezení na nich není tak komfortní jako u německého rivala.

Honda ovšem situaci částečně zachraňuje kufrem, který patří na danou třídu k těm prostornějším. V základním uspořádání pojme 478 litrů zavazadel. Prostor navíc kryje šikovně vymyšlená roletka, která se zasouvá napříč, nikoliv podélně. Pokud je potřeba převézt větší předměty, odpadá nepohodlná manipulace s držákem rolety. Sedadla jsou pro sklápění dělena asymetricky. Problém jsme měli jen s pátými dveřmi. Protože se nevyklápí příliš vysoko, hrozí boule na hlavě.

Odvážný tříválec

Přeplňované motory byly v případě Hondy Civic až dosud vyhrazeny pouze pro speciální sportovní verzi Type-R. Nyní se ale dostaly i do základních provedení. Nabídka pohonných jednotek je ovšem zároveň slabinou nového Civicu − není příliš na výběr. Lze si pořídit buď litrový tříválec, nebo čtyřválec o objemu 1,5 litru. Nafta zcela chybí.

Testovaný tříválec se projevuje klasickým hrubším klapavým zvukem a vibracemi, které jsou patrné hlavně při volnoběhu. Ve vysokých otáčkách je více slyšet, "vrnění" motoru ale nepůsobí nepříjemně, naopak odvážně. Jako by měl chuť na svižnou jízdu.

Dynamika tomu ale příliš neodpovídá. Se schopností zrychlit z nuly na 100 kilometrů v hodině za 10,4 sekundy jde vůbec o nejpomalejší verzi nového Civicu. Manuální šestistupňová převodovka ovšem chodí přesně. Jednotlivé převody jsou nastaveny na dlouho, při dálničním limitu motor točí okolo 3000 otáček za minutu. To znamená, že má řidič ještě dostatek prostoru pro pohodlné předjíždění.

Z hlediska spotřeby to ale není žádná sláva. U malých přeplňovaných motorů se tabulkové hodnoty měřené v laboratorních podmínkách obzvlášť silně liší od reality a Honda Civic to jen potvrzuje. Oproti udávaným 4,8 litru benzinu na 100 kilometrů lze s klidnou nohou na plynu dosáhnout spíš na necelých sedm litrů. Ve městě nebo na dálnici už palubní počítač informuje o osmi litrech.

Civic se ale umí řidiči zavděčit jízdou. Zejména v jedné ze tří top výbavových verzí, jejichž součástí jsou adaptivní tlumiče nastavitelné ve dvou úrovních pomocí tlačítka v kabině. Režimy jsou komfortní a sportovní. K tomu se přidává víceprvkové zavěšení zadních kol, tedy oproti předchozímu Civicu vybavenému jen torzní příčkou sofistikovanější systém. Ten stojí za velmi dobrými jízdními vlastnostmi, zejména stabilitou ve vysokých rychlostech a snadnou ovladatelností v zatáčkách. Nízká hmotnost tříválcové Hondy je také citelné plus.

Nebýt slabého výběru motorů, patří Civic právem ke špičce mezi hatchbacky nižší střední třídy.