Stačil jeden twitterový příspěvek šéfa Tesly Elona Muska a akcie kalifornského výrobce elektromobilů míří opět vzhůru. Cena podílu v automobilce vzrostla během pondělního obchodování téměř o procento a uzavřela obchodování na hodnotě 316 dolarů za akcii. Musk v neděli na sociální síť umístil fotku prvního vozu Model 3, který opustil výrobní linku v kalifornském Freemontu. Zálohu na auto zaplatil člen představenstva firmy Ira Ehrenpreis, který vůz svému šéfovi daroval k jeho 46. narozeninám. 

Výrobu sedanu, jehož cena bude začínat na 35 tisících dolarů (přibližně 800 tisíc korun) a který se tak stane nejlevnějším modelem automobilky, spustila Tesla v pátek. Radost z nového elektromobilu však zástupcům firmy kazila klesající cena jejích akcií.

Volvo bude elektrické

Volvo bude od roku 2019 uvádět na trh pouze plně elektrické vozy nebo hybridy.

Volvo S90 na autosalonu v Pekingu 2016

Čtěte zde

Ještě na konci června měla jedna akcie kalifornské automobilky hodnotu přes 370 dolarů, minulý čtvrtek ale spadla na 308 dolarů. Tesla tak přišla o pozici nejhodnotnější americké automobilky, když ji znovu předstihl General Motors. Ten má momentálně tržní hodnotu 53,1 miliardy dolarů, výrobce elektromobilů zaostává o zhruba 1,2 miliardy.

Akcie Tesly propadly poté, co firma oznámila, že prodeje současného sedanu Model S a SUV Model X zaostaly za očekáváním. Dodávky automobilů sice v druhém čtvrtletí meziročně vzrostly o více než polovinu, ale proti prvnímu kvartálu byly o 12 procent nižší. Investory nepřesvědčilo ani Muskovo vyjádření, že v prosinci Tesla vyrobí 20 tisíc vozů Modelu 3. Původně se počítalo s pětinásobkem.

Nový čtyřdveřový Model 3 je prvním vozem Tesly určeným pro masový trh. Již nyní automobilka eviduje 400 tisíc objednávek. Do konce měsíce uspokojí Tesla prvních 30 zájemců. Podle plánu Elona Muska by počet vyrobených aut měl v srpnu narůst na stovku a do prosince se dostat na zmíněných 20 tisíc měsíčně.

Nejlevnější Tesla se na trhu bude muset potýkat s rostoucí konkurencí. Na elektromobily stále častěji sázejí tradiční automobilky, které se na rozdíl od Tesly mohou opřít o větší prodejní síť a celosvětový rozsah. Kromě BMW nebo Volva chce vlastní elektromobily vyrábět i Volkswagen. První vozy na elektrický pohon od německé společnosti by se na silnicích mohly objevit v roce 2020.