Už desetinu trhu ovládá ve Slovinsku česká automobilka Škoda Auto. Předčí ji jen Renault a jednička Volkswagen. Před pěti lety byla Škodovka až sedmá.

"Posledních pět let naše zastoupení ve Slovinsku stabilně a silně roste ve všech ukazatelích, které u importérů sledujeme," popisuje mluvčí Škody Tomáš Kubík. Spolu s podílem na trhu se podle marketingových průzkumů daří zlepšovat také image značky.

Ještě v roce 2004 neměla Škoda na trhu v nejbohatší zemi bývalé Jugoslávie ani tři procenta. V posledních měsících už překračuje deset procent. V malém státu se dvěma miliony obyvatel se loni prodalo 6300 škodovek. Letos za prvních pět měsíců stoupl odbyt o více než 16 procent.

10 procent

slovinského trhu s osobními auty nyní ovládá Škoda Auto. Za patnáct let se její podíl zvýšil čtyřikrát. Pomáhá hlavně model Octavia.

Jednoznačně nejprodávanějším autem v zemi je Renault Clio, Škoda se s modelem Octavia přetahuje se sesterským Volkswagenem Golf o druhou pozici.

Předloni byl slovinský importér (pod českým vedením) oceněn jako nejlepší z celé automobilky, za loňský rok pak skončil druhý. "Důvodem tohoto úspěchu ve Slovinsku je vyvážená kombinace marketingu, budování dealerské sítě i nabídky financování," říká Kubík. To se Škodě Auto na všech trzích v takové míře nedaří.

Hlavně financování láká ke značce nové privátní zákazníky. Nabídka umožňuje splátky na úrovni jednoho procenta hodnoty nového vozu a poprvé se objevila před pěti lety. U auta za 11 tisíc eur, což může být například Škoda Fabia, platí klient splátku přesně 110 eur měsíčně. Liší se jen první a poslední splátka podle doby financování. Auto tak působí dostupně a oslovuje další skupiny zákazníků.

Škoda je ve Slovinsku na silnicích viditelná i díky zakázkám pro tamní policii. V jejích službách se vystřídaly všechny tři generace Octavií i několik Superbů. Také letos policisté dokoupili několik desítek nových Octavií RS.

Ve Slovinsku má dlouhodobě silnou pozici francouzský Renault, do roku 2014 mu také patřila první příčka. Značka je tam historicky vnímána jako domácí, podobně jako například Suzuki či Opel v Maďarsku. Už za Titova režimu se v Novom Mestě montoval legendární Renault 4 a posléze i Renault 5. Po osamostatnění země se tam vyráběla Clia. Nyní v závodě vznikají vozy Twingo a Smart Forfour.

Také Volkswagen má z dob Jugoslávie ve Slovinsku domáčtější image díky výrobě v Sarajevu, které je nyní hlavním městem Bosny a Hercegoviny. Od sedmdesátých let se tam vyráběly modely Brouk, Golf a Jetta. Naopak jugoslávská Zastava ze srbského Kragujevače zcela zmizela z trhu. Továrnu převzal Fiat, ale jeho vozy ve Slovinsku tolik úspěšné nejsou.

Pro Škodu je Balkán důležitým obchodním teritoriem a patří k nejsilnějším značkám v celém regionu. Vedle Slovinska má silnou pozici i v Chorvatsku, Bosně a Hercegovině, Srbsku, Bulharsku a Rumunsku.