Luxusní, švédské a hlavně bezpečné jsou hlavní vlastnosti, na které sází nové SUV Volvo XC60. Ve své první generaci bylo nejprodávanějším vozem kategorie v Evropě a ve druhém vydání chce samozřejmě úspěch zopakovat. Pomoci mu v tom může bohatá bezpečnostní výbava dostupná bez příplatků, ale i povedený design. Ten očividně odkazuje na loňskou novinku − větší SUV XC90.

Volvo XC60 prošlo výraznými změnami, rozměry mezi ně ale nepatří. Vůz stojící na stejném podvozku (švédská automobilka ho nazývá platforma SPA) jako jeho větší sourozenec XC90 se oproti předešlé verzi příliš nezměnil. Je jen o 44 mm delší, o něco málo nižší a má delší rozvor. To prospívá hlavně vnitřní prostornosti. Projevuje se to na zadních sedadlech, kde je nyní o poznání více místa. Zvětšil se i objem kufru, a to o 15 litrů na celkových 505. Pokud XC60 porovnáme s německou konkurencí, nejde o žádnou přednost. Mercedes-Benz GLC nabízí stejnou kapacitu kufru, nové Audi Q5 a BMW X3, které čeká na příchod nové generace, nabízí shodně 550 litrů.

Rozměry ale nejsou vše, je potřeba, aby se auto také líbilo. Ve společnosti okoukaných německých konkurentů působí XC60 velmi svěžím dojmem. Na první pohled by se mohlo zdát, že s ním hlavní designér Volva Thomas Ingenlath, který dříve působil i ve Škodě a navrhl například Octavii druhé generace, neměl příliš mnoho práce. Jako by jen vzal XC90 a zmenšil je zhruba na 70 procent původní velikosti. Při bližším zkoumání se však ukazuje, že to není pravda. Tak například světlomety s dnes už typickými diodami pro denní svícení ve tvaru položeného kladiva navazují až na hranu velké masky chladiče. Unikátní je také pojetí zádě vozu s nápadnými LED brzdovými světly situovanými na výšku. Odkazují na minulé modely Volva. Příslušnost tohoto SUV k severské značce je tak patrná na první pohled.

Směrem k luxusu

Inspirace větším modelem pokračuje i uvnitř. Palubní deska se středovým panelem lehce natočeným směrem k řidiči je prakticky shodná, včetně volantu, středového tunelu nebo tlačítek. I tady se ale XC60 snaží lehce odlišit, tentokrát specialitou v podobě vkusného dekoru z matného dřeva. Automobilka má k němu dokonce příběh − designér Ingenlath prý našel podobný kus dřeva vyplavený na pláži poblíž Göteborgu, kde Volvo sídlí. A hned věděl, že ho chce použít. Jmenuje se Driftwood.

Ať už je legenda o mořem vyplaveném dřevě pravdivá, nebo ne, podařilo se designérovi přepracovat kabinu k nepoznání. Na rozdíl od minulé generace XC60 je už na tomto modelu patrné, že Volvo opravdu patří mezi výrobce luxusních aut. Plastů je pomálu, ve vyšších výbavách si posádka užije kůži na palubní desce, sedadlech a samozřejmě volantu. Povedené jsou detaily, jako například malé švédské vlaječky zašité do lemů na sedadlech nebo nápis "since 1959" na sponách bezpečnostních pásů, odkazující na rok, kdy Volvo tento dnes už standardní bezpečnostní prvek ve svých vozech jako první zavedlo.

Parametry

◼ Objem motoru: 1969 ccm
◼ Výkon: 173 kW (235 k)
◼ Točivý moment: 480 Nm
◼ Zrychlení: 7,2 s
◼ Maximální rychlost: 220 km/h
◼ Udávaná spotřeba: 5,5 l/100 km
◼ Emise CO2: 144 g/km
◼ Objem kufru: 505 l
◼ Základní cena: 1 420 900 Kč

Bezpečnost na prvním místě

Právě bezpečnost je už roky jedním z hlavních trumfů švédské automobilky. Honba za co nejbezpečnějšími auty zašla dokonce tak daleko, že si Volvo troufá tvrdit, že v jeho autech od roku 2020 nikdo nezahyne. To by se tedy mělo týkat i nového XC60, proto má celý ochranný balík jako součást standardní výbavy.

Přichází třeba s vylepšeným systémem City Safety − k jeho schopnosti brzdit v případě hrozící kolize přidává ještě aktivní zásah do řízení. Díky tomu auto pomůže řidiči zatočit správným směrem, aby se vyhnul překážce, před kterou už nelze dobrzdit. Funguje mezi 50 a 100 km/h.

Ve vyšších rychlostech, tedy mezi 60 a 120 km/h, systém na dvouproudých silnicích kontroluje protiběžný pruh. Pokud řidič vybočuje a hrozí střet s protijedoucím autem, dokáže aktivně zasáhnout do řízení a vrátit vozidlo zpět do jeho pruhu.

Vůz rozpozná chodce, lesní zvěř, nebo dokonce cyklistu, a pokud hrozí střet, upozorní na ně zvukem i varovným symbolem, který promítne na čelní sklo.

Na palubě je také v základní výbavě elektronika pro udržení auta v pruhu na dálnici. To je cesta Volva směrem k autonomnímu řízení. Takové systémy má i řada konkurentů, ale většinou za ně chtějí připlatit.

Jen čtyři válce

Všechny motory, které má Volvo XC60 pod kapotou, jsou přeplňované čtyřválce. To je mezi prémiovými SUV opravdu výjimka, konkurence sice také nabízí podobné jednotky, ale najdete u ní i šestiválce, jak vznětové, tak benzinové. Volvo se tuto konkurenční nevýhodu snaží zmírnit tím, že nabízí docela silné motory. Třeba testovaný model XC60 D5 AWD pohání dvojitě přeplňovaný dvoulitr o výkonu 235 koní. Skoro dvoutunové auto rozhýbe z nuly na 100 km/h za 7,2 sekundy.

Pochvalu zaslouží velmi dobré utlumení, posádka o motoru v podstatě neví. Podíl na tom nese i automatická převodovka Geartronic, která má osm rychlostních stupňů a může si dovolit pohonnou jednotku nechat převalovat v nízkých otáčkách i při dálniční rychlosti. Jen spotřeba není úplně nízká. Naměřených sedm litrů na 100 km je o litr a půl nad tabulkovým údajem.

Podvozek Volva XC60 patří k nejmodernějším na trhu a zaujme zajímavým řešením. Vpředu má lichoběžníkové zavěšení kol, vzadu příčnou listovou pružinu z kompozitního materiálu. Auto bylo navíc dovybavené vzduchovými tlumiči, které se dodávají za příplatek. U nich lze pomocí výběru jízdních režimů nastavit tuhost. I ve sportovním módu jsou ale poměrně měkké, takže se budou líbit hlavně řidičům, kteří upřednostňují klidnou jízdu.

Od zbytečného pospíchání odrazuje posilovač řízení, který je velmi aktivní a filtruje veškeré informace mezi předními koly a rukama řidiče. Ovládání vozu tak působí poněkud virtuálně, což by ale cílové skupině řidičů vadit nemuselo.

Auto má systém pohonu všech kol s elektronickou mezinápravovou spojkou, který je tu hlavně kvůli jistotě za špatného počasí. Volvo XC60 je sice SUV, ale do terénu se rozhodně nehrne. Uplatní se hlavně ve městě nebo na delších cestách. To má ostatně společné se svými konkurenty z této luxusní kategorie.