Evropské sdružení automobilových výrobců (ACEA) v úterý zveřejnilo výsledky prodejů aut za duben letošního roku. Z nich vyplývá, že prodej vozů v zemích Evropské unie klesl meziročně o 6,6 procenta na 1,19 milionu. Když připočítáme i země Evropského sdružení volného obchodu (EFTA), tedy Norsko, Švýcarsko a Island, prodalo se v Evropě 1,23 milionu aut, tedy o 6,8 procenta méně.

"Pokles registrací nových osobních aut v dubnu není nijak překvapivý. Jedná se o sezonní korekci, která vyrovnává silný růst v březnu. Oba tyto výkyvy jdou na vrub posunu velikonočních svátků," vysvětluje analytik Jan Linhart z KPMG. Připomeňme, že minulý měsíc prodeje meziročně stouply o 11,2 procenta na rekordních 1,89 milionu automobilů.

Z jednotlivých trhů evropské osmadvacítky (údaje pro Maltu však nejsou k dispozici) zaznamenalo v dubnu největší meziroční pokles Irsko, a to o více než 24 procent na 7842 automobilů. Nedařilo se ani Spojenému království, Finsku, Řecku nebo Dánsku, kde jsou procentuální propady dvouciferné. Téměř o 30 procent naopak rostl trh s automobily v Chorvatsku, růst o více než 17 procent zaznamenalo také Portugalsko. 

Česká republika se v dubnu propadla o 1,7 procenta na 22 749 automobilů. Celkově však dvanáct zemí, které do Evropské unie přistoupily až po roce 2004, rostly o 8,2 procenta. Klesaly naopak všechny hlavní trhy – již zmíněné Spojené království o 19,8 procenta, Německo o 8 procent, Francie o 6 procent a Itálie o 4,6 procenta. Růst zaznamenalo jen Španělsko, a to o 1,1 procenta.

 TOP 10 zemí s nejvyšším dubnovým odbytem    
    Duben 2017 Změna proti 2016 Leden – Duben 2017 Změna proti 2016
1. Německo 290 697 - 8,0 % 1 135 381 2,5 %
2. Francie 171 871 - 6,0 % 712 925 2,0 %
3. Itálie 160 359 - 4,6 % 743 321 8,0 %
4. Spojené království 152 076 - 19,8 % 972 092 1,1 %
5. Španělsko 101 375 1,1 % 409 286 6,1 %
6. Belgie 51 132 - 7,1 % 215 841 5,6 %
7. Polsko 39 476 14,4 % 165 408 18,8 %
8. Švédsko 30 476 - 9,2 % 119 880 2,6 %
9. Rakousko 30 201 - 2,9 % 118 694 8,3 %
10. Holandsko 29 360 6,3 % 150 014 19,2 %
12. Česká republika 22 749 - 1,7 % 90 808 9,8 %
  Celkem EU + EFTA 1 230 235 - 6,8 % 5 487 695 4,5 %
Zdroj: ACEA

Ve všech zemích EFTA došlo k meziročnímu propadu. Nejvíce v Norsku, kde je rozdíl téměř dvacetiprocentní. Island a Švýcarsko klesly o 10 procent. 

Největší značkou co do počtu prodaných aut zůstala v Evropě (EU + EFTA) skupina Volkswagen s více než 305 tisíci prodanými vozy. To je meziroční propad o devět procent, tržní podíl německého koncernu spadl o 0,8 procenta. Propadaly se i samotné značky, Škoda o 5,4 procenta, Porsche o 16,6 procenta a Volkswagen o 14 procent. "Za zmínku stojí španělský Seat, který jako jediný zástupce koncernu Volkswagen roste dvouciferným tempem," dodává Linhart.

V dubnu se ale propadla většina velkých výrobců. Dvojkou evropského trhu je skupina Renault se 130 tisíci prodanými vozy, třetí místo patří dalšímu francouzskému koncernu PSA se 127 tisíci prodanými vozy. Renaultu však i přes zhruba tříprocentní propad prodejů narostl o 0,5 procenta tržní podíl. Nárůst v dubnu zaznamenala z koncernů pouze Toyota, a to o 4,8 procenta. O 8,1 procenta se zvedly prodeje jihokorejské Kie, o 11,4 procenta rostlo Suzuki.

Růst za první čtyři měsíce

Za první čtyři měsíce letošního roku rostly trhy v Evropské unii o 4,7 procenta na celkem 5,33 milionu prodaných automobilů. Až na Finsko stoupl odbyt v prvních čtyřech měsících na všech trzích, včetně České republiky. Tam se doposud prodalo necelých 91 tisíc automobilů, o 9,8 procenta více než za stejné období v loňském roce. Největším trhem je s více než 1,135 milionu prodanýmich vozů Německo. Následují Spojené království, Itálie, Francie a Španělsko. 

Naopak v zemích EFTA za první čtyři měsíce prodeje klesly souhrnně o 1,8 procenta, za což může pokles v Norsku a Švýcarsku. Pokud sečteme země EU a EFTA, vzrostly prodeje za první čtyři měsíce o 4,5 procenta na 5,49 milionu automobilů.

Mezi značkami vede v Evropě skupina Volkswagen, jemuž registrace stouply o 1,5 procenta na 1,27 milionu automobilů. Přesto se tržní podíl Němců snížil o 0,7 procenta na 23,1 procenta. Ze značek koncernu roste nejrychleji Seat, nejvíce aut ale nadále prodává trojice VW, Audi a Škoda. Za koncernem Volkswagen je francouzská skupina PSA, třetí je Renault. Za první čtyři měsíce se dařilo italsko-americkému koncernu Fiat Chrysler (FCA), jehož prodeje vzrostly o téměř 11 procent. Toyota narostla meziročně dokonce o 16 procent. Výraznější pokles naopak zaznamenaly další japonské automobilky – Mitsubishi o 6,1 procenta, Mazda o 6,4 procenta a Honda dokonce o 12,6 procenta.

Podle Jana Linharta bude v letošním roce trh s automobily v Evropě růst v řádu nižších jednotek procent. I z toho pohledu je pak vyrovnání rekordního březnového výsledku dubnovým propadem pochopitelné.

 TOP 5 výrobců s nejvyšším dubnovým odbytem    
    Duben 2017 Změna proti 2016 Leden – Duben 2017 Změna proti 2016
1. VW Group 305 177 - 9,0 % 1 269 903 1,5 %
2. Renault 130 083 - 2,9 % 536 042 7,4 %
3. PSA 127 066 - 6,7 % 547 619 1,0 %
4. FCA 89 264 - 0,5 % 392 399 10,8 %
5. Daimler 80 494 - 2,5 % 332 392 6,5 %
Zdroj: ACEA