Volkswagen se ve čtvrtek dohodl na dalším vyrovnání kvůli podvodům s emisemi. Po dvoulitrových naftových motorech dosáhl německý koncern shody při odškodnění asi 80 tisíců majitelů větších třílitrových šestiválců. Podobně jako v předchozím případě bude některým majitelům nabídnuto vykoupení vozu, ostatním bude vůz opraven a dostanou odškodnění.

Jeho výše se pohybuje mezi 7 až 16 tisíci dolary (asi 170 až 390 tisíc korun) a týká se pouze majitelů takzvané druhé generace třílitrových motorů TDI. Ty byly nabízeny v modelových letech 2013 až 2016 a vedle Volkswagenu Touareg se objevily také pod kapotami Porsche Cayenne a několika modelů Audi.

Tyto motory je podle Volkswagenu možné opravit tak, aby vyhověly emisním limitům a zároveň to nemělo vliv na funkčnost celého vozu. Naopak motory z takzvané první generace, což jsou vozy VW Touareg a Audi Q7 modelových let 2009 až 2012, opravit podle výrobce možné není, proto je vykoupí, případně ukončí leasingovou smlouvu. Existuje i možnost, že by se povedlo řešení najít, proto může majitel vozu zvolit možnost opravy a kompenzace. Podle všech indicií se ale nezdá příliš pravděpodobné, že by Volkswagen přišel na to, jak snížit emise těchto aut.

Celkově, tedy na odškodnění, opravy a výkup vozů, má Volkswagen připravenu sumu asi 1,2 miliardy dolarů. Pokud by v průběhu oprav druhé generace motorů došlo ke zjištění, že tyto opravy jsou neslučitelné s emisními standardy nebo funkčností vozu, dojde k vykoupení také těchto automobilů a celková suma na vyrovnání se zákazníky se navýší na zhruba 4,04 miliardy dolarů.

Dále musí Volkswagen zaplatit 225 milionů dolarů do fondu pro životní prostředí, který přispívá k nápravě škod, způsobených vypouštěním nadměrných emisí NOx naftovými motory. 25 milionů dolarů dají Němci Kalifornské radě pro čisté ovzduší na propagaci elektrických automobilů. Již dříve Volkswagen slíbil prodej tří nových elektromobilů a také rozvoj infrastruktury pro provoz bezemisních vozů v Kalifornii.

Zapletena byla i firma Bosch

Podle mluvčí automobilky Jeannine Ginivanové, citované agenturou Reuters, je vyrovnání pro Volkswagen mezníkem a znamená, že řešení je nyní dostupné pro všechny americké zákazníky. Připomeňme, že již loni Volkswagen přislíbil vydat částku 14,7 miliardy dolarů na kompenzace, opravy a výkup dvoulitrových naftových motorů, kterých je v USA přibližně 475 tisíc. Letos v dubnu pak soud potvrdil pokutu 2,8 miliardy dolarů od americké vlády a dalších 1,5 miliardy dolarů jako odškodnění v civilních žalobách a žalobách kvůli znečišťování životního prostředí. Celkově tak podle Reuters může v USA značka na urovnání sporu zaplatit až 25 miliard dolarů.

Spolu s Volkswagenem dostala ve čtvrtek u stejného soudu pokutu ve výši 327,5 milionu dolarů také firma Bosch za to, že se podílela na vývoji motorů s podvodným softwarem. "Jsme spokojení, že soud nakonec schválil tato vyrovnání. (…) Věříme, že vysoké odškodnění a kroky k opravě nebo odstranění vozidel s nadměrnými emisemi ze silnic mají pro spotřebitele vysokou hodnotu a činí společnosti Volkswagen a Bosch zodpovědné za porušení jejich důvěry," uvedla v prohlášení Elizabeth Cabraserová, hlavní právnička zastupující americké majitele poškozených vozidel.

Aféra, známá také jako Dieselgate, začala na podzim roku 2015, kdy Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) zjistil, že naftové motory TDI v autech koncernu Volkswagen vypouštějí v běžném provozu více emisí NOx než při laboratorním měření. Do motoru byl nainstalován odpojovací software, který oklamal měřicí přístroje. Celkem jím bylo vybaveno po celém světě asi 11 milionů vozidel, včetně 1,2 milionu aut značky Škoda. Kromě Spojených států probíhají úpravy aut také v Evropě, tam ale zákazníci finanční kompenzaci k bezplatné úpravě motoru nedostávají.