Kategorie sedanů vyšší střední třídy zažívá nebývalý střet německých značek. Loni představený Mercedes-Benz E je natolik dobrým vozem, že pomohl stuttgartské automobilce, aby se po mnoha letech stala lídrem mezi výrobci luxusních aut. Soused z Mnichova se ale nechtěl nechat zahanbit. Nové BMW řady 5 je tak ukázkou toho nejlepšího, co nyní v Bavorsku dokážou vyrobit. Zejména ve své zatím nejsilnější podobně označené M550i xDrive.

Nové BMW 5 přijelo na český trh v sedmé generaci, vyrábí se od roku 1972. Podobně jako aktuální Mercedes-Benz E si i ono vzalo silnou inspiraci z ještě většího sedanu BMW 7, který se prodává už déle. Nasvědčuje tomu nejen vzhled auta, díky kterému si jsou oba modely silně podobné. Může za to velká čelní maska, které se mezi fanoušky značky přezdívá "ledvinky", napojená na nápadně profilované full LED světlomety. Ty jsou dokonce součástí standardní výbavy.

Design sedanu není oproti předchozí verzi až zase tak velkým skokem, jako se tomu mezi generacemi dělo dřív. Přece jen v této třídě už dají manažeři spíše na známé tvary okořeněné mnoha novými detaily. V testované verzi, se kterou se HN svezly na alpských silnicích v okolí německého Berchtesgadenu, šlo navíc ještě o prvky ze sportovního balíčku M, jako je specifický nárazník s progresivním tvarováním, velká kola či sada masivních výfuků na zádi.

Unifikace, která nevadí

Stejně jako v případě zevnějšku pokračovali designéři i uvnitř v silné inspiraci BMW 7. Tlačítka, ovladače i displeje, to vše jsme už viděli ve větším a dražším modelu. V tomto případě ovšem určitá unifikace nevadí, protože zpracování kabiny i ergonomie ovládání jsou na velmi vysoké úrovni.

Auto je možné vybavit celou řadou zajímavých funkcí. Například klimatizace, která má vlastní obrazovku s dotykovými plochami, umí provonět interiér, stačí k autu přikoupit speciální parfémovou kazetu a pak nastavit intenzitu ve třech úrovních. Na výběr je mnoho vůní.

Zábavní systém s velkou obrazovkou o úhlopříčce přesahující 10 palců má jemnou grafiku a velmi rychlé reakce. Nabízí dva druhy ovládání. Řidiči, kteří přesedlají ze staré "pětky", si rádi ponechají kontrolu pomocí kruhového voliče a několika tlačítek na středovém tunelu, ostatní ale mohou vyzkoušet dotykové ovládání, které je někdy rychlejší než hledání voleb tlačítky. Třetí možností je ovládání pomocí gest, kdy například krouživý pohyb ukazováčkem u obrazovky zesílí nebo zeslabí zvuk. Na tomto systému je však patrné, že s ním BMW začíná. Není příliš přesný a gest zatím ani není tolik, takže jde spíš o ukázku zajímavé technologie než o skutečně využitelný způsob, jak ovládat média.

Na vážkách jsme byli u parkování na dálkové ovládání. K němu BMW dodává speciální klíček s dotykovou obrazovkou. S vozem lze najet k volnému místu, vystoupit z něj a pak už jen pomocí klíčku dokončit manévr. Stejně tak lze i automaticky vyjet z parkovacího místa. Řidič se tak nemusí namáhat se zajížděním do úzkého prostoru. Na druhou stranu celý parkovací manévr trvá déle, než kdyby se o to sám pokusil. Mimochodem, parkování na dálkové ovládání nabízí i konkurenční Mercedes-Benz E. Jen k němu využívá spárovaného chytrého telefonu.

Komfort bez kompromisů

Jako obvykle BMW plánuje pro svou řadu 5 nejsilnější model tradičně označený M5, který je zaměřený hlavně pro milovníky sportovnějšího svezení. Ti, kteří mají rádi rychlou jízdu, ale nepotřebují na sebe poutat tolik pozornosti hlučnými výfuky nebo aerodynamickými doplňky, mohou sáhnout po verzi M550i xDrive. Jde o auto na půl cesty k M5, je tedy rychlé, ale bez kompromisů z hlediska pohodlí nebo přílišné nápadnosti.

Sílu na všechna čtyři kola posílá dvakrát přeplňovaný benzinový osmiválec o objemu 4,4 litru. Motor produkuje sílu 462 koní, což je jen o něco málo méně, než jakou měl například legendární supersport Ferrari F40. Obě auta samozřejmě nelze srovnávat, už jen proto, že BMW váží téměř 1,9 tuny. Přesto má motor s takovou hmotností málo práce, což ostatně dokazuje i údaj o zrychlení z nuly na 100 km/h za rovné čtyři sekundy. Podíl na takové akceleraci má i pohon všech kol nebo velmi rychlá automatická převodovka s osmi stupni, která kromě standardního a sportovního režimu umožňuje i manuální volbu pomocí páček na volantu.

Řidič si může vybírat mezi několika jízdními režimy. V tom komfortním motor ztichne a díky dobrému utlumení do kabiny proniká jen minimum ruchů.

Přepnutí na režim Sport nebo Sport+ ovšem znamená podání nejvyššího výkonu a akceleraci s dunivým zvukem. Podřazení nastartuje výfuky typickým zapraskáním. Spolu s motorem se změní i chování převodovky, posilovače řízení nebo adaptivních tlumičů, které jsou pro testovaný model standardní výbavou. BMW 5 je tak autem dvou charakterů, umí svézt posádku v klidu, nebo při svižné jízdě rozdávat adrenalinové zážitky.

Rychle do zatáček

Díky pohonu všech kol je BMW M550i hledačem čisté stopy. Pod plným plynem dokáže vykroužit zatáčku, jako by místo kol mělo carvingové lyže. Lze si navíc připlatit i za natáčení zadní nápravy, kdy se i zadní kola o několik stupňů mírně natočí tak, aby průjezd zatáčkou ještě víc podpořila. To už se pak BMW na silnici chová až nepřirozeně mrštně a řidič snadno zapomene, že řídí téměř pět metrů dlouhý a 1,9 metru široký vůz.

BMW řady 5 je nabité technologiemi, předvádí skvělé jízdní vlastnosti a nabízí posádce velké pohodlí. To znamená, že je nutné za něj zaplatit nemalé peníze. S testovaným motorem vyjde na dva a čtvrt milionu korun, a to nemluvíme o příplatcích.

jarvis_5909f3f4498e0bafbdc28022.jpeg
Luxus na palubě. Pohodlná sedadla s možností elektrického nastavení jsou potažena kůží.
Foto: BMW