Od našeho zpravodaje z Šanghaje - Ulicemi čínského velkoměsta Šanghaj tiše bzučí tisíce elektrických skútrů, o benzinový už téměř nezavadíte. Tady už se o elektromobilitě jen nemluví, tady je viditelná, tady funguje v praxi. I proto si Škoda Auto zvolila pro světovou premiéru prototypu svého prvního čistě elektrického vozu právě Šanghaj. Ve středu ho vystaví na tamním autosalonu. HN se zúčastnily včerejší předpremiéry za účasti nejvyšších představitelů značky.

"Design karoserie prototypu Škoda Vision E má hodně blízko k tomu, jak bude vypadat za tři roky první sériový elektromobil. Interiér tak futuristický nečekejte," prozrazuje HN Bernhard Maier, šéf představenstva Škody Auto.

Česká značka spojí u nového modelu tři současné automobilové trendy: elektromobilitu, poloterénní auta SUV a design. Vlastně čtyři, protože novinka v některých situacích, jako jsou dopravní zácpy nebo dálniční provoz do rychlosti 130 kilometrů v hodině, zvládá také jízdu bez řidiče, takže je připravena na částečně autonomní řízení.

Mladoboleslavská Škoda začne vyrábět auta na elektřinu jako jedna z posledních velkých značek. Většina konkurentů už prodává buď elektromobily, nebo takzvané plug-in hybridy, tedy vozy, které jezdí jak na benzin, tak na elektřinu a lze je dobíjet ze sítě.

"Začínáme právě včas," tvrdí vedoucí managementu produktu Škody Auto Guido Haak a dokazuje to čísly. Podíl aut s elektrickým pohonem na evropském trhu loni činil 0,57 procenta a v Číně, zemi s největším počtem prodaných škodovek, jen 1,45 procenta. To se má ale rychle měnit. Do roku 2020 mají elektrovozy představovat osm procent evropského a šest procent čínského trhu. A do roku 2025 se má tento podíl zvýšit v Evropě na čtvrtinu a v Číně na 30 procent.

Škoda Vision E

◼ Funkční prototyp ujede na jedno nabití více než 500 km. Energie z baterií proudí do dvou elektromotorů, každý z nich pohání jednu nápravu.
◼ Vyvine maximální výkon až 225 kW jako sportovní auto. Maximální rychlost činí 180 km/h.
◼ Rychlonabíječka naplní jeho baterie na 80 procent za půl hodiny.
◼ Parametry už má tedy takové, jaké by chtěla Škoda Auto nabídnout, ale zatím ho ještě neumí vyrábět za rozumnou cenu. To by se mohlo do tří let změnit, neboť vývoj by měl zlevnit akumulátory.

"Škoda vyrobila flotilu elektrických Octavií už v roce 2011 a rok je testovala. Nelze tedy říct, že bychom neuměli elektromobil vyrobit. Chceme ale vyrábět a prodávat takové elektromobily, které si lidé budou ve velkém kupovat a na kterých budeme vydělávat," upozorňuje Luboš Vlček, šéf české prodejní organizace Škody Auto.

Elektromobil vzniklý z prototypu Vision E by se měl v roce 2020 začít vyrábět v Česku. "Plánujeme to, ale zatím nedošlo k finálnímu rozhodnutí," řekl HN Bernhard Maier.

Kromě elektromobilu značky Škoda se budou v jedné továrně produkovat i podobné elektromobily dalších značek koncernu VW. Naznačuje to i prototyp I.D. crossover, který v Šanghaji vystavuje Volkswagen a hodně se Škodě Vision E podobá.

Maier neskrývá, že Škoda využila technologie, které pocházejí od jiných značek skupiny VW: "To, že něco podobného můžeme udělat, je naše velká výhoda."

Déle otálet už česká automobilka s nástupem elektromobility nemohla. Auta na elektřinu totiž ve svém prodejním mixu potřebuje, aby splnila přísné emisní limity, a to nejen v rámci EU. Například Čína pro automobilky chystá povinné kvóty elektricky poháněných aut a v roce 2020 by měl jejich podíl činit 12 procent. V Šanghaji už nyní platí zájemci o elektromobil méně peněz v aukci za registrační značku, bez níž si nelze vůz pořídit. V Pekingu "espézetky" losují v loterii, kde mají kupci elektroaut také zvýhodnění.

Škoda ještě před spuštěním výroby "čistokrevného elektromobilu" uvede na trh plug-in hybrid u současné Škody Superb. "Plánujeme jeho uvedení na evropský trh v modelovém roce 2019. Tím vstoupíme do éry elektrifikovaného pohonu," uvedl v Šanghaji Maier.

Další plány týkající se elektromobility a značky Škoda jsou trochu zamlžené. V tiskové zprávě se tvrdí, že značka do roku 2025 uvede na trh pět čistě elektrických aut, podle Maiera to bude včetně plug-in hybridů. "Aktuálně to vypadá, že bychom v roce 2025 vyráběli dva až tři plug-in hybridy a dva až tři elektromobily. Některé z nich vzniknou po vzoru Vision E jako zcela nové modely a jiné modifikací stávajících vozů značky," upřesnil nejvyšší šéf Škody Auto. Každopádně Škoda počítá s tím, že každé čtvrté její auto vyrobené v roce 2025 bude jezdit na elektřinu.