Synonymum pro bezpečnost. To asi nejlépe vystihuje švédskou automobilku Volvo, která se o bezpečí cestujících i chodců zasloužila jako málokterý konkurenční výrobce. 14. dubna to je 90 let, co se na světě objevilo první auto s dnes ikonickým logem, připomínajícím tradiční švédskou ocel a šíp.

V latině znamená jméno Volvo spojení "valím se" a práva na něj si už roku 1915 zaregistroval výrobce ocelových kuličkových ložisek SKF. Automobilku samotnou založili kamarádi Gustaf Larson a Assar Gabrielsson. Ti se náhodně setkali 1924 a domluvili se na založení švédské automobilky, 14. dubna 1927 už z továrny v Göteborgu vyjelo první auto – Volvo ÖV4. Jméno mimochodem automobilka získala tak, že Gabrielsson ve dvacátých letech pracoval pro SKF, která se stala mateřskou společností nové automobilky.

Model ÖV4, přezdívaný Jakob, se velkého prodejního úspěchu nedočkal. Způsobeno to bylo především kombinací severského podnebí a otevřené karoserie, pod kapotou byl navíc relativně slabý čtyřválec. Rok po představení osobního auta vyrobilo Volvo také svůj první nákladní vůz. Jejich výroba výrazně pomohla ke stabilitě značky ve 30. letech. V roce 1935 SKF prodalo na burze ve Stockholmu většinu akcií Volvo Cars do rukou akciové společnosti Volvo Group. Ta je držela až do roku 1999, kdy Volvo Cars koupil Ford.

Zlomovým osobním automobilem se ukázal být model PV444, poprvé představený v roce 1944. Dodávky vozu s výrazně americkým tvarováním karoserie ale začaly až o tři roky později. Právě s modelem PV444 začalo Volvo tradičně přicházet s technickými i bezpečnostními inovacemi. PV444 tak jako první dostal laminované čelní sklo, nástupnický typ PV544 získal například tříbodové bezpečnostní pásy vpředu a také v něm byla poprvé otestována dětská sedačka umístěná proti směru jízdy. Celkově oba vozy vznikly téměř ve 450 tisících kusech, úspěch zaznamenaly také v USA.