Kategorie střední třídy, ve které víc než soukromníci své vozy vybírají firmy, není na automobilovém trhu lehkým bojištěm. V Česku jí kraluje domácí Škoda Superb nebo její německý příbuzný Volkswagen Passat. Korejský vůz až dosud neměl proti takovým velikánům šanci. Zatímco jich se prodaly loni tisíce, pro model Kia Optima se rozhodlo jen 178 lidí. Jedním z důvodů neúspěchu byla bezesporu chybějící praktická verze kombi. Ta už je konečně v nabídce pod označením SW, a tak se Kia může pustit do útoku.

Design kombíku Kia Optima SW působí neotřelým dojmem. Možná je to dáno tím, že je na českých silnicích kvůli nízkým prodejům neokoukaný, možná tím, že testované auto je vůbec nejdražší verzí označenou GT. Ta přichází s několika ozdobnými prvky, jako jsou velká, osmnáctipalcová kola nebo sportovně střižený nárazník. Nízká silueta vozu mu dodává švih. Kia působí, že je větší, než ve skutečnosti je. Auto na délku měří 4855 mm, je tedy stejně dlouhé jako Škoda Superb Combi.

Kabina, zejména pak v top verzi GT, je ukázkou korejského přístupu k luxusu. Materiály sice na první pohled i omak nesnesou srovnání s prémiovými německými vozy, ale i tak kabina působí hodnotným dojmem. Zejména pokud se černé plasty a kůže kombinují s tmavě červenou barvou sedaček. Ty jsou perforované, a tudíž umožní vyhřívání i chlazení ve třech stupních intenzity. Vyhřívaná jsou i zadní sedadla. Vpředu je pohodlí díky šířce sedáku a opoře zad zaručené.

Přece jen se ale ukazuje, že korejské vozy mají ještě kvalitativní rezervy. Kůže na bocích sedadel byla u testovaného exempláře už značně ošoupaná a to měl najeto jen něco málo přes 10 tisíc kilometrů. Interiér Optimy bude zřejmě s narůstajícím nájezdem vypadat hůř než u řady evropských aut.

All inclusive

Asijské automobilky dávají ke svým vozům velmi bohatou výbavu v ceně a Kia není výjimkou. Optima SW v provedení GT disponuje za pořizovací cenu milion korun kompletní výbavou, v příplatcích figuruje jen obligátní metalíza nebo panoramatické střešní okno. Připlácí se i za sportovní sedadla, ale jen deset tisíc korun.

Parametry vozu Kia Optima SW GT 2.0 T-GDI

◼ Objem motoru: 1998 ccm
◼ Výkon: 180 kW (245 k)
◼ Točivý moment: 353 Nm
◼ Zrychlení: 7,6 s
◼ Maximální rychlost: 232 km/h
◼ Výrobcem uváděná průměrná spotřeba: 8,2 l / 100 km
◼ Emise CO?: 191 g/km
◼ Objem kufru: 552/1686 l
◼ Základní cena: 999 980 Kč

V ceně je naopak navigační systém s dotykovou obrazovkou, který lze pochválit za slušnou grafiku i rychlé reakce. A neplatí se ani za adaptivní tempomat. Ten lze zkombinovat s aktivním asistentem pro jízdu v pruzích, takže se pak auto na dálnici drží směru a udržuje odstup. Jede tedy skoro samo.

Za zmínku stojí také sada kamer snímajících dohromady prostor kolem celého vozu, což značně usnadňuje parkování. Hodí se i kontrola "mrtvého úhlu" nebo elektrické otevírání pátých dveří. Bezklíčový přístup (klíček stačí nechat v kapse, auto pozná, že ho máte) a startování jsou už také samozřejmostí, stejně tak čtečka dopravních značek. Zkrátka Kia nabídne v ceně balík výbavy, za který se naopak u evropských aut připlácí, mnohdy i nemalé peníze.

Velmi dobře je na tom Kia Optima SW ale i z hlediska prostornosti. V této kategorii klidně snese srovnání se Superbem či Passatem. Na zadních sedadlech je totiž dostatek místa k tomu, aby si zde i nadprůměrně vzrostlý člověk pohodlně přehodil nohu přes nohu. Nad hlavou mít problémy také nebude.

U kufru se myslelo na praktičnost. Objem 552 litrů na škodovku, která je králem velkých zavazadlových prostorů, sice nemá (Superb nabízí kapacitu 660 litrů), ale i Kia má sadu chytrých řešení. Vhod přijde například hliníková příčka, která se pohybuje po kolejnicích a snadno zafixuje menší předměty. Zadní sedadla lze navíc sklopit samostatně, takže se bude snadno cestovat i s lyžemi či jiným rozměrově náročnějším nákladem. Sedadla lze snadno sklopit i pomocí páček umístěných na stěně kufru.

Pro nadšence

Vrcholná verze GT je stylizovaná jako sportovní, proto je k dostání s jediným motorem. Jde o benzinový přeplňovaný čtyřválec T-GDI s velmi slušným výkonem 245 koní. Ten bude spíš ojedinělou volbou nadšených individualistů, většina soukromníků a hlavně firem sáhne po starém naftovém motoru 1.7 CRDi, se kterým Optima rozhodně nepatří mezi nejdynamičtější auta ve své třídě.

Svezení s verzí GT ale bezesporu stojí za zkoušku. Motor je sice povinně spárován s klasickým šestistupňovým automatem (k dieselu lze pořídit modernější sedmistupňový dvouspojkový automat), ale i tak předvádí velmi slušnou dynamiku. Umí pokořit stovku za 7,6 sekundy a jede maximálně 232 km/h.

Řidič má k dispozici tlačítko pro přepínání jízdních režimů. Volí mezi komfortním, standardním a sportovním. Poslední zmiňovaný přiostří reakce vozu na sešlápnutí plynového pedálu tak, že o něj stačí nohou jen lehce zavadit, a auto vystřelí kupředu. V tu chvíli je škoda, že se Optima nenabízí s pohonem všech kol. Více trakce by znamenalo ještě lepší dynamiku a eliminovalo by prohrabání předních kol na horším povrchu nebo lehké tahání kol za volant.

Fakt, že si díky potentnímu motoru lze užít svižnou jízdu okreskami, kalup na dálnici nebo bleskové předjíždění, je bohužel vykoupen vysokou spotřebou. Pokud řidič využívá schopnosti motoru naplno, není problém se dostat až na 12 litrů benzinu na 100 km. Během týdne, kdy jsme s vozem jezdili po městě na silnicích i dálnicích, jsme nakonec odečetli z palubního počítače 9,8 litru. Nebýt objemné palivové nádrže s kapacitou 70 litrů, byla by Optima SW GT častým hostem čerpacích stanic.

Pohodlí na dlouhé cesty

Auto ovšem vyniká ještě v jedné disciplíně − je jí komfort cestování. Ačkoliv je Optima GT posazena na velkých kolech, měkké nastavení podvozku se ukázalo jako ideální pro žehlení rozbitých českých cest, stejně tak pro polykání stovek kilometrů na dálnici. To sice znamená, že v zatáčkách se od auta nedá očekávat úplné sportovní chování, ale i tam Optima předvedla vyrovnanou jízdu. Její jízdní vlastnosti lze tedy celkově hodnotit jako velmi povedené. Na úrovni je i akustika, protože podvozek je dobře utlumen a do kabiny mnoho pazvuků neproniká.

Kia Optima SW GT je vydařené kombi s bohatou výbavou za rozumnou cenu. Náročnější benzinový motor ale nedává ekonomicky takový smysl jako diesel. Kdyby Kia ještě rozšířila nabídku o další pohonné jednotky nebo 4x4, měla by proti evropské konkurenci v ruce ještě o trochu více trumfů. Fakt, že se Kia odhodlala pro praktickou karoserii, jí ale určitě pomůže k lepším prodejům.