Volkswagen nabídne ke svým dvěma novým SUV v Severní Americe šestiletou záruku s omezením na 72 tisíc mil (necelých 116 tisíc kilometrů). Až doposud německý výrobce na všechny modely nabízel jen poloviční garanci.

Vylepšenými záručními podmínkami na nová SUV Atlas a Tiguan, která k americkým prodejcům zamíří v následujících měsících, chce Volkswagen získat zpět důvěru zákazníků. Tu postupně ztrácí od podzimu 2015 po vypuknutí aféry s falšováním testů emisí oxidů dusíku u naftových motorů.

Takzvaná aféra Dieselgate se projevila na prodejích, které značce loni v USA spadly o osm procent. Změnila se také nabídka - žádný z nových vozů VW Američanům nenabízí s naftovým motorem. Německý koncern tak doufá v obrat a růst letošních prodejů o desetinu.

"Jsme si jistí spolehlivostí a kvalitou těchto SUV a chceme, aby si zákazníci byli jistí jejich koupí. Věříme proto, že prodloužení záruky povede ke snížení nákladů na vlastnictví těchto Volkswagenů," uvedl šéf americké pobočky skupiny Volkswagen Hinrich J. Woebcken. Šestiletá záruka se vztahuje na celý vůz, včetně motoru, převodovky a volitelného pohonu všech kol. Zároveň je, v dané lhůtě, přenosná i na další majitele vozu. Ostatních modelů značky na americkém se nové záruční podmínky týkat nebudou.

Německá automobilka by tímto krokem mohla získat rozhodující konkurenční výhodu především v porovnání s asijskými SUV. Honda a Toyota nabízejí základní záruku na tři roky nebo 36 tisíc mil, Hyundai a Kia přichází s pětiletou zárukou omezenou 60 tisíci mílemi. Na motor je u všech těchto značek poskytována zvláštní záruka.

Na českém trhu podle mluvčího dovozce Volkswagenů Porsche Česká republika Davida Valenty automobilka plošné zavádění prodloužené záruky neplánuje. Standardem tak zůstávají dva roky s možností připlatit si za prodloužení na nejvýše pět let nebo 150 tisíc kilometrů. K některým akčním modelům pak VW nabízí prodlouženou záruku zdarma.

Problémy s důvěrou zákazníků začaly na podzim 2015, kdy Úřad pro ochranu životního prostředí přišel s obviněním o falšování hodnot emisí oxidů dusíku u naftových motorů, vypouštěných v reálném provozu. Letos v březnu se automobilka k podvodu přiznala a federální vláda jí za to udělila pokutu ve výši 4,3 miliardy dolarů. Další dvě miliardy dolarů spolkne desetiletá investice do infrastruktury pro elektromobily.

Naposledy se Němci dohodli na mimosoudním vyrovnání s deseti státy USA v celkové výši 157,45 milionů dolarů. Tuto pokutu dostal Volkswagen především za porušení zákona na ochranu životního prostředí. Součástí dohody je i zvýšení nabídky elektromobilů v těchto deseti státech do roku 2020.

Majitelům vadných aut, kterých je ve Spojených státech asi půl milionu, nabídl Volkswagen možnost odkupu automobilu, případně jeho opravu a finanční kompenzace. U vozidel, kde oprava již není možná, musí Němci vůz odkoupit zpátky. Celkové náklady na vyrovnání s vládami, dealery a zákazníky se tak v USA vyšplhají na 25 miliard dolarů (asi 627,75 miliard korun).

Na celém světě se problém s emisemi týká asi 11 milionů aut s naftovým motorem TDI, nechybí mezi nimi ani Škoda. V Evropě koncern podobnou akci s výkupem nebo finanční kompenzací zatím neplánuje a vadné motory pouze upravuje.