Ještě před několika lety byly velké autosalony nejvýznamnějším místem pro prezentaci nových automobilů. V posledních měsících od nich ale výrobci začínají pomalu ustupovat. Nejprve vybrané značky zrušily svou účast na loňském pařížském autosalonu, letos na podzim potká stejný osud i výstavu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Důvodem jsou jiné cesty propagace i vysoké náklady na účast.

Svou účast na frankfurtském autosalonu oficiálně odřekla celá polovina skupiny PSA. Stánek tak v Německu nepostaví Peugeot a DS, naproti tomu Citroën a Opel chybět nebudou. Mluvčí Peugeotu Radka Matthey uvedla, že automobilka nebude mít v době konání výstavy k představení žádnou významnější novinku, proto se rozhodla investovat do jiných forem propagace svých výrobků. Odmítá však, že by byl frankfurtský autosalon pro Peugeot méně významný než výstavy v jiných koutech světa. Jak to bude s prezentací značky v příštím roce, zatím není jasné.

Vystavovat ve Frankfurtu nebudou ani další značky. Oficiálně to zatím potvrdil Nissan spolu se svou luxusní odnoží Infiniti. "Rozhodnutí o neúčasti značky Nissan na IAA ve Frankfurtu bylo přijato na základě analýzy eventové strategie značky," řekl mluvčí Nissanu Petr Kolář. Ona strategie spočívá mimo jiné v tom, že se Japonci letos zúčastnili v Evropě jen ženevského autosalonu. "Nicméně Nissan se i v budoucnu plánuje účastnit významných evropských automobilových výstav," doplnil Kolář.

Automotive News Europe dále téměř s jistotou píše také o neúčasti koncernu Fiat Chrysler a Mitsubishi. Do italsko-americké skupiny patří mimo jiné Alfa Romeo, Abarth, Fiat nebo Jeep. Luxusních značek Ferrari a Maserati by se však neúčast mateřského koncernu dotknout neměla.

Volvo svou přítomnost odřeklo už na konci roku 2014. Tehdy Švédové oznámili, že se budou soustřeďovat jen na tři významné autosalony ročně – jeden na každém kontinentu. Za Severní Ameriku to je Detroit, za Evropu Ženeva a za Asii střídající se čínská města Peking a Šanghaj.

Vysoké ceny, nejasné výhody

Důvod, proč Švédové na tradiční autosalony zanevřeli, je zřejmý. "Volvo se bude zaměřovat na akce se silnějším a více individuálním přístupem směrem k zákazníkům i novinářům," říká tiskové prohlášení značky z prosince 2014. Této linie se značka zatím drží a oficiálně skutečně vystavuje jen na třech akcích ročně. Například ženevský stánek je ale oproti jiným značkám opravdu velký a podstatně luxusněji zařízený.

Jak tedy vyplývá z vyjádření Peugeotu a Nissanu a vlastně i strategie Volva, autosalony už nejsou pro automobilky tím hlavním nástrojem sebeprezentace. Prosazují se naopak technologie pro virtuální realitu, on-line premiéry nebo roadshow s představením zásadních novinek. Důvodů pro neúčast na tak významné akci je ale více. Například cena stavby celé expozice.

Za metr čtverečný výstavní plochy v přízemí si pořadatel IAA 2017, tedy Německá asociace automobilového průmyslu (zkráceně VDA), účtuje 166 eur (asi 4400 korun). V patře je to pak 138 eur za metr čtverečný. Pro představu – stánek Škody na posledním ročníku frankfurtského autosalonu měl 1732 metrů čtverečných. Jen pronájem tak vyšel přibližně na 6,5 milionu korun. K ceně za plochu je nutné ještě připočítat provedení celé expozice, propagační materiály nebo personál, který se stará o zákazníky nejen přímo na stánku.

Ne všichni budou chybět

Jsou ale i výrobci, kteří se účastní téměř každé velké světové výstavy. Například Volkswagen i přes velké výdaje spojené s kauzou kolem podvádění s emisemi vystavuje pravidelně na všech kontinentech. "Mezinárodní autosalony Volkswagen stále považuje za relevantní kanál pro prezentaci nových modelů, jakožto tradiční a prestižní způsob představení vozů s širokým informačním dosahem," uvedl mluvčí Porsche Česká republika, dovozce Volkswagenů do ČR, David Valenta.

Tradiční tisková konference celé skupiny VW, konaná v předvečer velkých autosalonů, je oproti dřívějším zvykům sice méně pompézní, stánků se ale šetření nijak významně nedotýká. Automobilů k vidění je obrovské množství, nechybí ani bohatý doprovodný program. Ve Frankfurtu nebude chybět ani Škoda, která v otázce účasti na autosalonech vyznává podobnou strategii jako mateřský koncern Volkswagen. "Škoda Auto považuje mezinárodní autosalony za důležitou součást prezentace značky, jejích produktů i její vize a strategie," uvedl mluvčí české automobilky Zdeněk Štěpánek.

Celkem se má letos na frankfurtském autosalonu objevit více než 50 automobilek z Evropy, Spojených států i Asie. Poslední region má být reprezentován mimo jiné také mladými výrobci, kteří se ve Frankfurtu objeví vůbec poprvé. Jestli ale budou pro návštěvníky dostatečnou náhradou za velké výrobce, je otázkou. Před dvěma lety výstavu navštívilo 931 700 návštěvníků, což znamenalo padesátitisícový nárůst oproti roku 2013.

S neúčastí velkých automobilek se musí potýkat i další autosalony. Na pařížskou přehlídku loni v říjnu nedorazily například Ford, Mazda a již zmíněné Volvo. Vedle mainstreamových automobilek ale chyběli i výrobci luxusních vozů Lamborghini, Bentley nebo Rolls-Royce. Letos v Detroitu například nevystavovalo Porsche, v Moskvě bylo loni dokonce k vidění jen několik málo značek. Tamější absence ale způsobila spíše špatná ekonomická situace v Rusku. Naopak autosalony v Ženevě a Pekingu nebo Šanghaji o vystavovatele a zajímavě řešené expozice nouzi nemají.