U firemních zákazníků je Škoda Auto bezkonkurenční jedničkou na českém trhu. V případě domácností ale tak pevné postavení nemá. V prvním čtvrtletí u nich Škoda ztratila devět procent, tato část trhu ale o devět procent rostla. Češi si díky rostoucím mzdám stále častěji pořizují nová auta a řada konkurentů mladoboleslavské automobilky z toho těží.

Hyundai přidalo patnáct procent. Dvouciferně rostly i Dacie a Kia, které uzavírají první čtveřici. Skokově v řádu desítek procent své prodeje zvyšují Toyota, Opel, Renault a Suzuki, značky, které nejsou tak silné u firem, ale cestu k českým rodinám si našly.

"Hlavním důvodem poklesu našeho podílu na trhu jsou naše aktuální výrobní kapacity spojené s rozsáhlou modelovou obměnou. Zůstáváme ale sebevědomí, protože máme rekordní množství objednávek," říká mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.

Pro Škodu to znamená, že jí podíl u tuzemských domácností klesl z 21 na 18 procent, zatímco nejbližší konkurent − v tomto případě Hyundai − povyrostl a Škodě prakticky dýchá na záda. V případě celkového trhu má ale domácí značka třetinový podíl, a je tak čtyřikrát silnější než Hyundai, které to s firemní klientelou tolik neumí.

Domácnosti kupují stále více aut

Letos v únoru Hyundai Škodu u domácností, tedy zákazníků, kteří vozy provozují na své rodné číslo, dokonce předstihlo. "Přednostně jsme dodali auta firemním zákazníkům, kde byl ve smlouvě termín dodání," vysvětluje Pelc. V březnu se značka vrátila před Hyundai, náskok ale není takový jako v posledních letech.

K podobné situaci došlo už před čtyřmi lety, kdy Škoda měla na trhu stárnoucí modely Fabia a Octavia a prodeje nového Rapidu se rozjížděly. Firma se ale z dočasného oslabení rychle oklepala a svým rivalům v posledních letech naopak ujížděla a náskok si upevňovala.

Škoda je nyní v období, kdy řada důležitých modelů prochází změnou vzhledu nebo nabídkou motorů, a to ovlivňuje chování zákazníků a také snižuje výrobní možnosti automobilky.

Část zákazníků nyní koupi škodovek odkládá, protože čekají na novinky. Ti, kteří si škodovku koupit chtějí, ale musí počítat s delšími dodacími lhůtami. Na auta se čeká běžně přes dva měsíce, nejvíc pak na některé verze nového SUV Kodiaq, jehož výroba se teprve rozbíhá a zájemci o vybavenější verze musí na převzetí vozu počkat i více než sedm měsíců. S českým trhem dokáže růst jen ten, kdo stíhá vozy dodávat tak rychle, jak se zvedá poptávka. Škoda by v takovém případě musela dát českým zákazníkům přednost před těmi zahraničními.

HN z českého registru vozidel spočítaly, jaké vozy nyní české domácnosti volí. Jedničkou je s náskokem Škoda Fabia, proti ní pak Hyundai staví model ix20. Ten je sice krátce před ukončením výroby, a je proto za zajímavou cenu. Trojici uzavírá Rapid.

V kategorii SUV domácnosti jednoznačně preferují Dacii Duster, která se prodává o polovinu lépe než Škoda Yeti. Před ním je ale ještě malé francouzské SUV Peugeot 2008. Hyundai Tucson z Nošovic je jen o jediný kus za Yetim. Překvapivým skokanem je ale Suzuki Vitara. To je zcela jiný obrázek než u prodejů firmám, kde figurují zcela jiná auta. V březnu se v případě SUV dostala do vedení Škoda Kodiaq, té si privátní zákazníci letos převzali zatím jen několik kusů.