Zájemci o samořízené automobily by se měli při výběru zaměřit na tradiční automobilky jako Ford nebo General Motors. Podle hodnocení analytické společnosti Navigant Research mají etablovaní výrobci ve vývoji autonomních vozidel větší šanci uspět než technologické společnosti.

Celkem se v žebříčku objevuje 18 společností, které jsou na poli samořídících vozidel nejdál. Hodnocení založila analytická společnost na deseti kritériích, podle kterých pak výrobce rozdělila do čtyř kategorií. Konečné pořadí tak není jen výsledkem schopnosti samořídící vůz vyprodukovat, ale také síly jej uvést na světové trhy.

Lídři v autech bez řidiče
1. Ford
2. GM
3. Renault-Nissan
4. Daimler
5. Volkswagen
6. BMW
7. Waymo
7. Volvo/Autoliv/Zenuity
9. Delphi
10. Hyundai
Zdroj: Navigant Research

Především to je důvod, proč se na prvních dvou místech objevují americké automobilky Ford a GM, následovaní aliancí Renault-Nissan a německým Daimlerem. Teprve na sedmé místo zařadili tvůrci žebříčku první společnost, která není tradiční velkou automobilkou. Tou je Waymo, které se loni vydělilo z Googlu.

Obě dvě americké automobilky sice v hodnocení samotné technologie nedosáhly takového hodnocení, jako právě Waymo, ale na poli testování, marketingu či prodejů mají dlouholeté zkušenosti. Právě tento mix jim podle technologického magazínu Wired přinesl vedoucí postavení.

Ford i GM navíc aktivně pracují se svými slabinami v technologické oblasti. První jmenovaná automobilka nedávno oznámila investici ve výši miliardy dolarů do start-upu Argo AI, zaměřujícího se na umělou inteligenci. Do portfolia Fordu nově spadá také společnost Chariot, která v San Franciscu a okolí zajišťuje sdílenou dopravu minibusy.

Významnou investici pak zástupci značky učinili do firmy Velodyne, jež vyrábí zařízení zvané lidar, které pomocí laseru měří vzdálenosti a stává se postupně důležitou součástí vývoje autonomních vozidel. General Motors koupil start-up na vývoj samořídící technologie Cruise Automation a investoval do společnosti Lyft. S ní bude spolupracovat na rozvoji potřebné infrastruktury.

Slabiny Wayma, které nemá zázemí automobilky, jsou tak pochopitelné. V žebříčku se ale neprosadila ani kalifornská Tesla Elona Muska, která se umístila až v druhé polovině pořadí.

Tesla je hodnotnější než Ford
Tesla Model S: Je rychlejší než Ferrari, ale jezdí zadarmo

Tesla zažila rekordní čtvrtletí, což se samozřejmě líbilo investorům. Dokonce natolik, že se může stát nejhodnotnější automobilkou USA.

Čtěte zde

Důvodem je fakt, že ačkoliv vize a rychlost uvádění na trh patří k nejlepším, Tesla zatím neoperuje ve všech amerických státech, má slabší marketing a především nebude používat již zmíněný (a drahý) lidar. Uber je dokonce až na samotném konci hodnocení. Podle Automotive News Europe především kvůli kvůli nejasné strategii vývoje a testování na veřejných silnicích. To musel navíc Uber nedávno ukončit poté, co jeho samořízené auto havarovalo.

Studie však také zvýrazňuje fakt, že segment samořídících automobilů jde rychle dopředu. To dokládají například pořadí z roku 2015, v němž byl Ford až šestý a Uber v něm nefiguroval vůbec. "V průběhu posledních několika let byl na poli samořídících automobilů učiněn výrazný pokrok," řekl jeden z tvůrců žebříčku Sam Abuelsamidan.

Z českého pohledu se jako nejdůležitější jeví páté místo (a zařazení do druhé nejsilnější skupiny výrobců) skupiny Volkswagen, do níž patří Škoda Auto. Ta za pár týdnů na šanghajském autosalonu představí koncept elektromobilu Vision E, který bude mít autonomní řízení na třetí úrovni. To znamená, že se vůz bude automaticky pohybovat v kolonách, držet v jízdním pruhu, samostatně projíždět některé úseky dálnice nebo bude umět vyhledávat parkovací místa a bez pomoci řidiče do nich zaparkovat. Tato úroveň autonomního řízení je nyní nejčastější.