Kategorie manažerských vozů střední třídy je polem, kde automobilky tvrdě soupeří zejména o firemní klientelu. V Česku kraluje domácí Škoda Superb nebo její sesterský model Volkswagen Passat. Opel Insignia se prodával už od roku 2009, a tak není divu, že mu mrštnější soupeři rychle ujeli. Novou generaci proto nutně potřeboval. Ta nyní přichází a podle prvních jízdních dojmů, které HN získaly v okolí továrny v Rüsselsheimu, předčila očekávání.

Zpočátku jsme se neubránili neustálému srovnávání se starou verzí, a to i přesto, že výrobce Insignii přepracoval tak, že s tou původní má snad společné už jen jméno. Změnily se také nabízené varianty. Starý model byl v prodeji jako sedan, liftback (s vysoko výklopnou zádí) a kombi. U nové verze už sedan zmizel, ale liftback je jiný. Novinka je o celých 55 mm delší, má o 92 mm delší rozvor a je také o 7 mm širší. Naopak se snížila o celých 43 mm. I proto se auto nově chlubí přídomkem Grand Sport a víc než klasický liftback působí jako zástupce kategorie sedan-kupé.

Velikostní změny se odrazily na designu. Autu dominuje dlouhá příď s výraznou maskou chladiče, na kterou navazují úzké světlomety. Opel za příplatek 35 tisíc korun nabízí full LED Matrix světla, která využívají diody i ke svícení v noci. Umí rozeznat protijedoucí auta a vykrýt jejich prostor tak, aby řidič viděl stále do dálky, ale ostatní neoslňoval. Designéři přidali na příď hřebínek a pár prolisů na bok vozu. Záď s nízkou splývavou siluetou působí sportovně. Brzdová světla s LED trubicemi trochu připomínají BMW.

Displej místo tlačítek

Kabina na první pohled nepřekvapí − styl palubní desky a většina použitých prvků už byly vidět také u nového Opelu Astra. Vzhledem k celkovému snížení vozu se i za volantem sedí o poznání níže, což působí sportovněji. Snížila se ale také palubní deska, takže je přes ni slušný výhled. To se však nedá říct o pohledu šikmo vzad, kterému brání zadní sloupek.

Opel udělal dobře, že se zbavil velkého množství tlačítek, které trápilo první Insignii, a řadu funkcí přesunul na dotykový displej multimediálního systému uprostřed palubní desky. Zároveň se ale nenechal unést jako třeba Peugeot a odolal tomu, aby na displej přemístil i ovládání klimatizace. To je tak stále tlačítkové, přehledné a snadno na dosah.

Automobilka jde s dobou a za 10 tisíc korun navíc nabídne displej nahrazující hlavní budík rychloměru. Kromě pár údajů a přehlednějšího listování v menu se ale nezdá, že by Opel více využil potenciál displeje. Například virtuální kokpit Audi dokáže zobrazovat velkou mapu navigace nebo informace z internetu. Systém se nicméně ovládá pohodlně pomocí tlačítek na volantu. Za příplatek lze mít i barevný head-up displej, který dokáže pomocí odrazu na čelní sklo zobrazovat základní provozní informace. Ty tak má řidič neustále ve svém zorném poli.

Parametry

■ Objem motoru: 1490 ccm
■ Výkon: 122 kW (165 k)
■ Točivý moment: 250 Nm
■ Zrychlení: 8,9 s
■ Max. rychlost: 222 km/h
■ Průměrná spotřeba: 6,0 l/100 km
■ Emise CO₂: 136 g/km
■ Objem kufru: 490/1450 l
■ Základní cena: 694 900 Kč

Více pro lidi, méně pro kufry

Hlavní devizou kabiny nové Insignie je její prostornost. Sice působí na první pohled stísněnějším dojmem, za kterým stojí hlavně menší plocha oken ve dveřích nebo nižší silueta vozu. Velký nárůst rozvoru kol ale přinesl zejména pro zadní sedadla o poznání více prostoru. Místem na nohy tak nyní Insignia může soupeřit s největšími auty své třídy. S místem na hlavu je to vzadu už o něco horší, vyšší postavy budou sedět jen několik centimetrů pod stropem. Za zmínku stojí ještě přední sedadla, která se chlubí certifikátem německé organizace pro zdravá záda AGR (Aktion Gesunder Rücken).

Naopak v kufru prostoru ubylo. Pojme 490 litrů nákladu, což je o celých 40 litrů méně než u minulé generace. Po sklopení zadních sedadel pak nabízí kapacitu 1450 litrů. Záda sedadel ale nevytvoří rovnou plochu, překáží malý schod. Sedačky lze nicméně sklopit pomocí praktických tlačítek na stěnách kufru.

Objevilo se ale jedno nepraktické, až nepříjemné řešení. Jde o systém otevírání kufru. Funguje tak, že je nutné silně stisknout logo automobilky na víku, potom páté dveře lehce odskočí. Znamená to, že jakmile je auto trochu ušpiněné, člověk si okamžitě znečistí ruce. Problém je i s vodou, která při otevření kufru po dešti částečně pokropí zavazadla.

Nový čtyřválec byl málo výrazný

Jak je v této kategorii zvykem, tedy alespoň u vozů německé provenience, nabízí Opel bohatou paletu pohonných jednotek. Zastaralé benzinové motory 1.4 Turbo a 1.6 SIDI Turbo nahradila zbrusu nová jednotka 1.5 Turbo s výkony 103 a 121 kW, kterou lze spojit buď s manuálem, nebo automatem. Diesel v nabídce zastupují naftové jedna-šestky a dvoulitr CDTI v rozpětí výkonů od 81 do 125 kW, které už Opel používal i dříve. Vrcholem je benzinový dvoulitr (191 kW).

HN si pro první jízdy vybraly novou jedna-pětku v silnějším provedení kombinovanou s manuální převodovkou. Motor velmi mile překvapil svým tichým projevem a nulovými vibracemi. Příjemný chod předvedl i při rychlejším dálničním tempu. Měření spotřeby ale bylo vzhledem k nedostatečné délce testovací trasy a faktu, že šlo o vozy vyrobené ještě před kompletním rozběhnutím linky v továrně v Rüsselsheimu, spíš jen orientační. Motor si řekl o 7,8 litru benzinu na 100 km.

Kdo ovšem hledá výraznou dynamiku, musí zamířit k dvoulitru. Jedna-pětka se nakonec nezdála o tolik lepší než staré motory. Tah motoru nebyl nikterak výrazný, pořádně zabíral až okolo 2500 otáček za minutu. Řazení má dlouhé převody, takže dynamice také neprospívá.

Přitom z konstrukčního hlediska má Opel Insignia Grand Sport našlápnuto ke sportovnějšímu svezení. A to nejen díky solidnímu podvozku, který nabízí dobrou kombinaci komfortu a řidičské jistoty, ale i faktu, že se konstruktérům podařilo snížit hmotnost vozu až o 175 kg (záleží na verzi). Tím je auto oproti dřívějšku mrštnější v zatáčkách.

Líbilo se nám i ostré řízení bez prodlevy, které podporovalo agresivnější řidičský styl. Lahůdkou je pak možnost přikoupit tlumiče s nastavitelnou tuhostí. Opel Insignia tak může měnit své chování na silnici na povel po stisknutí tlačítka.