Elektromobily bývají v nabídce řady automobilek to nejnudnější, co nabízejí. Škoda Auto na to chce jít zcela jinak, naopak usiluje o to, aby byl její první elektrický model zábavný a v nabídce firmy nad běžnou produkcí designově vynikal. "Spojíme elektromobilitu s emocemi," plánuje předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.

Škoda poprvé ukazuje, jak bude její první elektromobil vypadat. Zatím jde jen o skici, už v dubnu ale prototyp s označením Vision E (vize elektrického vozu) vystaví na autosalonu v čínské Šanghaji.

Sériový vůz má vyjet v roce 2020. Prototyp kombinuje prvky karoserie kupé a terénního vozu, a svým stylem se tak podobá vozům, jako je BMW X6. Škoda tak vychází vstříc aktuální módě projevující se velkým zájmem o auta označovaná jako SUV. Vzhledem má nová škodovka blízko i k modelu Tesla X, tedy autu, které je také elektrické. Studie také může naznačovat některé rysy kupé verze modelu Kodiaq, kterou Škoda chystá pro čínský trh, zástupci značky ale tvrdí, že jde o různé vozy.

25 procent

trhu mají v Evropě tvořit do roku 2025 elektromobily. Škoda Auto s tím počítá i kvůli technickému rozvoji, který zvýší jejich dojezd a sníží jejich cenu.

Škoda zatím žádný elektrický vůz nevyrábí. "Startujeme ale v pravý čas," tvrdí Bernhard Maier. Firma je v tomto ohledu jednou z posledních významnějších automobilek. Většina konkurentů už má fázi prototypů za sebou a auta na elektřinu prodává. Paleta produktů české automobilky neobsahuje ani hybridní vůz, tedy takový, kde by spalovací a elektrický pohon spolupracovaly.

Trh má rychle růst

Škoda přitom přístup k důležitým technologiím má. Už v roce 2011 vyrobila omezenou sérii prototypů na bázi tehdejší Octavie Combi, kterou nazvala Octavia Green e-Line. Šlo však spíše o sběr dat pro další vývoj elektrického pohonu. Mateřský Volkswagen navíc v současnosti nabízí hned dvě sériová plně elektrická vozidla a dva hybridy s možností dobíjení ze zásuvky.

Mladoboleslavskou automobilku v tomto případě limituje spíše trh. I Volkswagen má problém prodávat tyto vozy ve větších objemech. Což je znát i na číslech dalších konkurentů − elektromobily v nabídce jsou spíše ukázkou technologických možností značky než cestou k zisku.

Podíl prodeje elektromobilů na evropském trhu činil v roce 2016 pouze 0,57 procenta, v Česku dokonce jen osm desetin promile (loni se u nás zaregistrovalo 200 nových elektromobilů).

Problém je jednoznačný, zákazníci nemají zatím mnoho důvodů si takové vozy kupovat. Podle vedoucího managementu produktu Škody Auto Guida Haaka je zatím nekupují ze čtyř důvodů. "Jsou drahé, mají malý dojezd na jedno nabití, nabíjecích stanic je málo a spousta z nich právě nevyniká designem." Všechny tyto problémy chce mít Škoda do roku 2020 vyřešené.

Podle odhadů Škody Auto podíl elektromobilů na trhu s novými auty v Evropě vzroste na osm procent do roku 2020, a dokonce na 25 procent v roce 2025. Ještě raketovější nárůst zájmu o elektromobily očekává automobilka na svém největším trhu, v Číně, kde by auta na elektřinu měla v roce 2025 ukousnout 30 procent trhu. I proto si Vision E odbude premiéru právě v Šanghaji.

Česko a Slovensko budou společně testovat samořiditelná auta

500 kilometrů na jedno nabití

Předběžné parametry studie Vi­sion E ukazují, že firma počítá s tím, že se technologie v dalších letech ještě posunou a elektromobilita bude atraktivnější. Studie slibuje dojezd na jedno nabití až 500 kilometrů, tedy výrazně víc, než je nyní u elektromobilů běžné. Auto mají pohánět dva elektromotory o celkovém výkonu přes 300 koní, které umožní pohon všech kol.

Vision E je o šest centimetrů kratší než Škoda Kodiaq. Vůz by měl bez zásahu řidiče zvládat jízdu v kolonách, průjezd některých úseků dálnic i najít vhodné parkovací místo.

Škoda Auto odstartuje elektrifikaci své modelové řady již v roce 2019, kdy na trh uvede manažerský Superb s takzvaným plug-in hybridním pohonem. Půjde o auto, na jehož pohonu bude spolupracovat klasická spalovací pohonná jednotka s elektromotorem. Vůz si bude schopen ukládat do baterií energii vznikající při brzdění. Kromě toho ho půjde nabíjet i ze zásuvky, takže zvládne ujet čistě na elektřinu desítky kilometrů. Auto bude obdobou hybridního Volkswagenu Passat, který se již prodává a se kterým Superb sdílí techniku.

Do roku 2025 by mělo na elektřinu umět jezdit pět modelů automobilky, které by mohly tvořit až čtvrtinu prodejů. Na českém trhu ale stále chybí potřebná síť dobíjecích stanic i pravidla pro jejich další rozvoj. Vláda nyní připravuje materiál, ve kterém se k podpoře elektromobility zaváže.

jarvis_58daa5c2498ef2e145ec9ea5.jpeg
Vision E: Studie, jejíž podobu odtajnila Škoda Auto, kombinuje styl SUV a kupé, navíc s čistě elektrickým pohonem. Sériový vůz by se měl na trhu objevit v roce 2020.
Foto: Škoda Auto
jarvis_58daa5c2498ef2e145ec9ea1.jpeg
 
 
Vision E: Studie, jejíž podobu odtajnila Škoda Auto, kombinuje styl SUV a kupé, navíc s čistě elektrickým pohonem. Sériový vůz by se měl na trhu objevit v roce 2020.
Foto: Škoda Auto