Skokanem roku z hlediska registrací nových osobních aut na českém trhu je za první dva měsíce letošního roku Toyota. Proti stejnému období loňského roku zaregistrovala růst o 111 procent, její nárůst je tedy více než dvojnásobný.

Statistika registrací neodpovídá reálnému prodeji aut v České republice. Řada importérů totiž dosahuje příznivých čísel díky tomu, že nová auta sice zaregistrují v Česku, ale následně je během několika měsíců odhlásí, záměrně vyvezou a prodají nejčastěji do Rakouska a Německa, kde stojí nová auta o desítky procent víc než v Česku.

„To ale není náš případ, byť samozřejmě dodržujeme všechna evropská pravidla volného obchodu. U Toyoty se to týká během celého roku 2016 a od začátku roku 2017 jen necelých dvou procent registrací,“ ujišťuje Martin Peleška, šéf tuzemského zastoupení značek Toyota a Lexus.

„Chceme být importérem se vším všudy. Firmou, která zajišťuje komplexní rozvoj obchodním partnerům včetně toho, že k nim budou jejich zákazníci jezdit na servis. Nechceme degradovat na pouhou přeprodejní organizaci. Mě osobně by v tom bránila i stavovská čest,“ tvrdí. 

Souhlasí však s tím, že se fenomén takzvaných reexportů aktuálně v Česku výrazně rozmohl. „Podle mého odhadu zůstane na českých silnicích asi 210 tisíc aut z loňských 280 tisíc registrovaných (jde o součet osobních a lehkých užitkových - poznámka redakce). Snad tenhle trend trochu zpomalí očekávané posílení koruny a trh s novými auty se tak zreální,“ doufá Peleška.

Inspirace Polskem

Současný úspěch Toyoty na českém trhu podle něj vyvolal příznivý souběh několika okolností. Jednou z nich je například nový způsob myšlení, který do firmy přinesl její polský president Jacek Pawlak.

Česká odnož Toyoty se v roce 2014 spojila se slovenskou a maďarskou do takzvaného clusteru s názvem Toyota Central Europe se sídlem v Budapešti. Nejdříve tento způsob reorganizace spojený s dramatickým snížením počtu zaměstnanců v Česku nepřinesl očekávaný výsledek a bylo nutné učinit další kroky. Změna nastala, když Toyota Motor Europe dosadila do čela trojlístku zemí Pawlaka, který současně vede i samostatnou polskou pobočku.

Ta slaví obrovský úspěch, když u našich severních sousedů šlape na paty vedoucí Škodě Auto a druhému Volkswagenu. Loni skončila na třetím místě. Poláci přitom sčítají osobní a lehká užitková auta a nebýt právě dodávek, byla by Toyota druhá za Škodou. Mezi privátními zákazníky, tedy lidmi, kteří nekupují auta na firmu, Toyota v Polsku dokonce loni vyhrála.

Pro porovnání: v Česku je Toyota v počtu registrací i po letošním obřím přírůstku devátá, loni skončila na čtrnáctém místě. Na evropském trhu patřilo japonské značce loni jedenácté místo. Pawlak přinesl do Toyoty Central Europe inspiraci z trhu, kde se značce daří oslovovat velké množství kupců nových aut.

„Současnou situaci v Toyotě Central Europe bych přirovnal k nějakému start-upovému podnikání. Snížili jsme výrazně vnitřní míru administrativy a soustředíme se zejména na priority spojené s kvalitou našich služeb a spokojeností zákazníků,“ srovnává Peleška, který už u Toyoty působí jedenáct let a má za sebou i manažerské funkce v bruselské centrále pro Evropu.

„Toyotu oceňuji za jednu věc. Když se v nějakém regionu nebo nějakému produktu nedaří, nesnaží se dál jet na mrtvém koni, což se děje ve spoustě jiných firem, ale intenzivně hledá skutečné řešení, i když může být hodně radikální,“ tvrdí Peleška. Pod jeho vedením se počet zaměstnanců na české pobočce za poslední rok více než zdvojnásobil z 23 na 49 lidí.

Toyota si zatím na českém trhu nedává žádné konkrétní cíle ohledně tržního podílu a umístění mezi značkami. „Myslím, že máme na to patřit mezi pět největších značek, ale rozhodně se tam nechceme dostat za každou cenu, například díky již zmíněným reexportům,“ tvrdí Peleška.

Žádný model nedominuje

Výraznou posilu pro ambice japonské značky v Česku přinesl nový model C-HR, zástupce čím dál populárnější kategorie kompaktních SUV. „Jeho zajímavý design k nám přivádí úplně nové zákazníky od jiných značek,“ říká Peleška. V únoru se C-HR stalo nejčastěji registrovanou toyotou na českém trhu.

Hned v závěsu následovalo větší SUV s označením RAV4, a pak jen s malým odstupem „tradiční“ modely – malý Yaris, který na právě probíhajícím autosalonu v Ženevě představil omlazenou verzi s prémií v podobě sportovní varianty GRMN, dále manažerský Avensis a rodinný Auris. Relativně vysokými čísly se chlubí také sedan Corolla, nejprodávanější auto světa.

Zajímavý je pohled na žebříček nejoblíbenějších modelů v Česku za první dva měsíce letošního roku. Žádnou toyotu sice nenajdete do čtyřicátého místa, ale všech šest výše uvedených se nachází v páté a šesté desítce. „Jsem moc rád, že za našimi úspěchy nestojí pouze jeden model, to je vždy riziko,“ komentuje to Peleška.

Toyota se stylizuje do role průkopníka moderních technologií, zejména hybridního pohonu. Kombinaci a vzájemnou spolupráci spalovacího motoru na benzin a elektromotoru, pro který auto umí vyrábět a do baterií ukládat elektřinu, nabízí v současné době většina toyot.

A právě nové C-HR se stalo pionýrem mezi rodinnými SUV v tom, že hybridem zcela nahradilo diesely, které už u tohoto auta vůbec nenajdete v ceníku. „Aktuálně prodáváme v Česku 18 procent aut s hybridním pohonem a tento podíl a obliba hybridů stále roste. Třeba u C-HR už je téměř na polovině a u nové RAV4 tvoří přesně polovinu“ informuje Peleška.

„Diesel považuji za přežitou technologii, i když to na první pohled na českém trhu zatím není vidět. Zlom přijde tak do čtyř, pěti let, kdy dokonce přestane být sexy jezdit na naftu a výrazně poklesne cena a zůstatková hodnota aut s dieselovým motorem,“ prorokuje.