Mezinárodní autosalon v Ženevě se po zelených letech mění. Ačkoliv je na výstavišti Palexpo pořád velké množství hybridních nebo elektrických automobilů, hlavním tématem je autonomní řízení. Mezi sériovými novinkami pak dominují vozy kategorie SUV v nejrůznějších cenových hladinách.

Kdo na břehu Ženevského jezera nepředstavil SUV, jako by ani nebyl. Některé automobilky přitom ještě nedávno o této kategorii nechtěly ani slyšet, upadající prodeje je ale přesvědčily o opaku. Příkladem je Alfa Romeo, která ve Švýcarsku poprvé v Evropě prezentuje model Stelvio. Ten má italskou automobilku zachránit před krachem a už dnes na něj má několik tisíc objednávek. Podobně úspěšný chce být také Land Rover s Range Roverem Velar, který je technickým vrcholem britského výrobce. Mercedes-Maybach pak představil luxusní SUV G 650 Landaulet. To kombinuje schopnosti off-roadu s komfortem nejluxusnější limuzíny, vyrobeno bude jen 99 kusů. Cena nebyla zveřejněna, ale určitě se bude počítat ve stovkách tisíc eur.

Přímou konkurencí chystané druhé generace Škody Yeti je Mitsubishi Eclipse Cross. K dispozici bude pouze s přeplňovanými motory, automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Sesterským modelem Škody Kodiaq bude Volkswagen Tiguan Allspace s až sedmi místy k sezení. Symbolickým vozem je Opel Crossland X. Ten Němci vyvinuli ještě pod koncernem General Motors, avšak za pomoci francouzské skupiny PSA. A právě ta Opel tento týden odkoupila.

Na stáncích v Ženevě se to nikterak neprojevilo, rozchod s GM bude určitě ještě dlouhý. Tím spíše, že v letošním roce Opel představí až sedm novinek. V zákulisí výstavy se ale o potenciálních dopadech vytvoření nové dvojky evropského automobilového trhu mluví hodně. "Brali jsme Opel a PSA jako konkurenci už v minulosti a žádný velký obchod na tom nic nezmění," řekl šéf Volkswagenu Matthias Müller. Zároveň doplnil, že provedené spojení nebude mít žádný vliv na budoucí plány evropské automobilové jedničky.

Ne všichni ale berou sloučení dvou gigantů jako nejdůležitější zprávu autosalonu. Stále většího významu dosahují samoříditelná vozidla. V sériové podobě zatím většina značek disponuje pouze asistentem pro samostatnou jízdu v koloně nebo po dálnici, koncepty jdou ale mnohem dál. Volkswagen představil nevzhledný, ale pokrokový model Sedric. Ten nemá dříve neodmyslitelné prvky jako pedály, volant nebo přístrojovou desku, disponuje ale autonomním řízením na nejvyšší možné úrovni. Cestující ho například přivolají stiskem jediného tlačítka na "klíčcích".

Sedric je důležitější, než na první pohled vypadá. Koncern Volkswagen se chce v budoucnu stát jedním z hlavních hráčů na poli samoříditelných vozidel, a to prostřednictvím většiny svých značek. Primární jsou Volkswagen a Audi, pod německý gigant ale spadá také tuzemská Škoda Auto. U české značky se ale v nejbližších letech počítá spíše s vývojem elektromobilů a hybridů.

V Ženevě se ale Škoda stále prezentuje "klasikou". Například ukázala svůj doposud nejrychlejší model Octavia RS 245. Pod jeho kapotou najdeme dvoulitrové TSI o výkonu 245 koní, s nímž liftback zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a dosahuje rychlosti 250 km/h. K dispozici bude i praktičtější kombi. Na stánku ji doplňují omlazené řady Citigo a Rapid, Fabia s přeplňovaným litrovým tříválcem a další verze velkého SUV Kodiaq. Scout je zaměřen spíše na jízdu po prašných cestách, zatímco Sportline má cíl zaujmout zájemce o sportovně vypadající SUV.