Domácí automobilka Škoda Auto po letech růstu ztrácí podíl na trhu. Za první dva měsíce loňského roku měla  podle údajů o registracích vozidel 35 procent trhu, letos už je to jenom třicet. Podobný výsledek je i u statistik takzvaných reálných prodejů, kdy se nepočítají účelové registrace vozidel - podle nich pak podíl Škody klesl ze 40 na 35 procent. Samotné prodeje Škody přitom prakticky stagnují, celý trh ale dál rychle roste.

Reálné prodeje aut v Česku za první dva měsíce vzrostly o 13,6 procenta. "Ten růst nás překvapil, je to další rok zlepšování v řadě," říká Ralph Howie, šéf skupiny Auto Palace, která v Česku prodává auta osmi značek.

Škoda stagnuje

Na trhu se příliš nevěří, že by to mohlo vydržet. Luboš Vlček, šéf Škody Auto Česká republika, předpokládá pro letošek stagnaci či jen mírný růst. Arnošt Barna, který šéfuje importérovi značky Kia pak očekává pět až deset procent.

Běžně bývají údaje za první dva měsíce nezajímavé. Tentokrát ale upoutá, jak velké rozdíly mezi výkony jednotlivých značek jsou. Zatímco Škoda podle údajů Médea Research stagnuje, druhý Volkswagen prodal o čtvrtinu více aut, Dacia o 38 procent, Renault dokonce o 73 procent. Skokanem je ale Toyota, která proti loňsku prodává více než dvojnásobek vozidel.

U Škody může jít jen o dočasný dopad startu výroby modelu Kodiaq a příchodu modernizované Octavie. "S vývojem objednávek jsme velmi spokojeni," popisoval v rozhovoru s HN Vlček. Část zákazníků může čekat na nové modely a nákup škodovek tak odkládá. To se ale ukáže až na číslech za první pololetí.

Top10 na českém trhu

 Značka  prodej  meziroční změna
Škoda 12093 0,60%
Volkswagen 3443 26,20%
Hyundai 2884 11,90%
Dacia 1969 38,30%
Renault 1613 73,40%
Peugeot 1293 14,90%
Mercedes-Benz 1291 49%
Toyota 1256 109%
Kia 1229 7,70%
Opel 1032 -3,30%
Celkové reálné prodeje 34542  13,6%

leden až únor 2017, reálné prodeje podle Medea Research