Od našeho zpravodaje z Velké Británie - Když lze ušít oblek přesně na míru a boty na zakázku, proč by něco podobného nešlo i s autem? Ve Velké Británii mají automobilová "krejčovství" už dlouhou tradici. Značky vyrábějící ty nejdražší vozy, tedy Rolls-Royce a Bentley, mají speciální oddělení, pro které není problém připravit vůz s unikátním lakem, intarzovaným dřevem v kabině nebo koženými sedadly s vyšitým šlechtickým erbem. Před časem se k nim přidala i společnost Jaguar Land Rover. Její divize SVO (Special Vehicle Operations) je zaměřena na nejnáročnější klientelu. HN se byly podívat pod ruku zaměstnancům této části automobilky.

V halách o rozloze 20 tisíc čtverečních metrů nedaleko města Coventry pracuje zhruba tisícovka lidí. Než do nich vstoupíte, musíte podepsat smlouvu o mlčenlivosti a zabalit chytrý mobilní telefon do igelitové fólie tak, aby nešel použít fotoaparát.

"Pokud máte nějaké prsteny, kovové spony na pásku nebo hodinky, prosím zakryjte je touto ochranou," podává jeden ze zaměstnanců SVO molitanové kryty. Auta, na která se budeme dívat, jsou nejen tajná, ale i drahá. Sebemenší oděrka by znamenala hodně práce navíc. A ta je tu hodně ceněná − zejména pak ruční.

Haly jsou rozděleny do čtyř oddělení zabývajících se komunikací s budoucím majitelem, implementací technologií, montáží a lakováním. Jen na posledním zmíněném pracovišti najdeme roboty, kteří pomáhají s nanášením základního laku. Jsou tu ale potřeba také lidé, kteří trénovanými pohyby ručně nanesou finální barevné vrstvy.

Stačí si vybrat

Než se ale vůz vůbec dostane do lakovny, je potřeba, aby si jeho budoucí majitel vybral, jak bude vypadat. K tomu mají v SVO speciální místnost honosně nazvanou VIP Commissioning and Viewing Suites.

Special Vehicle Operations

◼ 1000 lidí pracuje přímo pro SVO
◼ 200 z nich je ve výrobě
◼ 4 oddělení se starají o výrobu, technologie, lakování a design
◼ 20 000 metrů čtverečních je rozloha hal
◼ 20 milionů liber (640 milionů Kč) investovala automobilka Jaguar Land Rover do tohoto projektu.

"Sem zavedeme zákazníka, který má zájem si svůj nový vůz navrhnout do posledního detailu. Může tu strávit pár hodin, může tu klidně být celý den a vybírat," říká ředitel SVO Mark Stanton, když spouští interaktivní stěnu. Ta je složená z rozměrné obrazovky, obrovské palety barevných "cihliček" a stolku, ve kterém je instalovaná další obrazovka, tentokrát ale vodorovně. Ta slouží na ovládání.

"Můžete si vybrat základní barvu i druhou pro střechu a sloupky. Pak stačí vzorek umístit na displej a auto na obrazovce před vámi se změní. Samozřejmě si můžete vymyslet jakoukoliv kombinaci nebo si nechat umíchat i vlastní barvu. Vždy je ale k dispozici jeden z designérů, který může klientovi s výběrem barevné kombinace pomoci," vysvětluje Stanton.

U barev to ale nekončí. Místnost je obložena množstvím dalších vzorků, které mají posloužit jako námět na další úpravy. Jsou tu nejrůznější druhy a barvy kůže, barevné nitě sloužící nejen k obšití, ale i k vyšívání monogramů nebo složitějších obrazců. Lze si vybrat z dřevěných dekorů a třeba do klik dveří nechat vyrýt svůj ornament.

Jako inspirativní vzorek může posloužit klika, na které jsou rytiny, jimiž výrobce luxusních loveckých a sportovních zbraní Holland & Holland vyzdobil své pušky.

Přecházíme do haly, kde vedle sebe stojí několik zaparkovaných aut, která už prošla lakovnou a čekají na finální úpravy. Je na první pohled patrné, že někteří klienti si s barevným provedením opravdu pohráli.

Neozývá se tu hluk jako v běžných továrnách, spíš občasné poklepání, zabzučení pneumatického šroubováku a tlumený rozhovor zaměstnanců. Podobně jako v lakovně se také zde pracuje téměř výhradně ručně.

Jeden z techniků právě pečlivě lepí na příď vozu písmena nápisu Range Rover, která tam mají své místo už od šedesátých let, kdy ho automobilka Land Rover představila jako první luxusní SUV v historii. Písmenka ale nejsou plastová. "I takový detail umíme vyrobit z různých materiálů. Kromě kovu je zájem třeba i o uhlíkové vlákno," popisuje Mark Stanton.

Vedle zase stojí auto s otevřeným kufrem. Z něj vyčnívají lehké kožené sedačky s kovovými stupačkami. Klient si takovou výbavu přál, aby mohl zastavit, sednout si do otevřeného kufru a udělat si se ženou piknik.

Všechno ale nemusí sloužit jen na ozdobu. SVO dostalo od mateřské automobilky za úkol, aby stavělo také obrněné vozy. Vznikají tak zde Land Rovery Discovery a Range Rovery Sentinel. Továrna dodá do Coventry auto, které pak zaměstnanci odstrojí a vybaví dodatečným pancéřováním na patřičných místech, jako jsou dveře nebo podlaha. Model Sentinel se chlubí, že plní ochrannou normu VR8. To znamená odolnost proti střelným zbraním, útoku granátem nebo explozi až 15 kg TNT. O takové vozy mají zájem nejen vlády některých zemí, ale i jednotlivci, kteří se obávají útoku.

Top model

Obrněné auto může vyjít v přepočtu na částku okolo 10 milionů korun. Na velmi vysoké ceny dosahují i upravené vozy podle přání klienta. Tam už se cena neuvádí, protože záleží pouze na tom, kolik změn si budoucí majitel vybere. Úpravy ale k částce za základní model mohou přidat miliony navíc.

Přesto je o vozy z SVO poměrně velký zájem. "Naše celková produkce se pohybuje okolo 65 vozů týdně, ale máme kapacitu na víc. Zvládli bychom až 100 aut za týden," vysvětluje Stanton s tím, že před nedávnem firma dokončila zakázku na 50 obrněných Range Roverů.

V SVO mají navíc už i svůj vlastní model, který zařazuje Land Rover standardně do ceníku. Jde o Range Rover SV Autobiography nabízený s krátkým i prodlouženým rozvorem kol, jenž je zaměřený na VIP cestující sedící na zadních sedadlech.

K autu se nabízí celá řada specifických doplňků a je k dispozici pouze s jediným motorem. Kupředu ho žene přeplňovaný benzinový osmiválec disponující výkonem 550 koní. Se zrychlením z nuly na 100 kilometrů v hodině za 5,1 sekundy jde o nejrychlejší Range Rover všech dob.

V Coventry se snaží dokázat, že toho zvládnou hodně. Stačí přijít, mít dostatek peněz a přání bude splněno.