Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) a kalifornský úřad pro ovzduší automobilku seznámily se svými zjištěními, že Fiat Chrysler používal nenahlášený dodatečný software umožňující emitovat na silnicích zvýšené emise oxidů dusíku. Firma to nenahlásila u 104 000 vozů Jeep Grand Cherokee a Dodge Ram 1500, které jsou vybaveny třílitrovým motorem. Podle EPA zatím není jasné, zda šlo o nelegální zařízení toho typu, které používal Volkswagen, důležité prý ale je, že tento software firma nenahlásila úřadům.

"Nenahlášení softwaru, který ovlivňuje emise z automobilového motoru, je závažným porušením zákona, které může vést ke škodlivému znečištění ovzduší," uvedla k obvinění FCA činitelka EPA Cynthia Gilesová. EPA několik měsíců odmítala udělit automobilce povolení k prodeji letošních modelů v USA.

Pokud se obvinění prokáže, mohl by Fiat Chrysler dostat podle Reuters pokutu kolem 44 000 dolarů na jeden automobil. To by znamenalo celkovou pokutu asi 4,6 miliardy dolarů (117 miliard korun).

Fiat Chrysler sdělil, že je závěry EPA zklamán a že všechny jeho naftové automobily plní veškeré normy. Skupina ve svém sdělení uvedla, že úřadům dokáže, že její zařízení pro kontrolu emisí jsou podle současné regulace legální.

"Strávili jsme měsíce poskytováním obrovského množství informací, které od nás EPA požadovala, a vysvětlováním toho, jak naše emisní technologie fungují. Předložili jsme i několik návrhů na vylepšení softwaru, které mohou být okamžitě uvedeny do praxe, a dále zlepší emisní výsledky našich vozů," hájí se FCA ve stanovisku, které od automobilky obdržela redakce Aktuálně.cz.

Šéf Fiat Chrysler Sergio Marchionne na tiskové konferenci prohlásil, že jeho skupina s testy emisí nemanipulovala, a odmítl srovnání se skandálem Volkswagenu. Řekl, že firma neudělala nic nelegálního. Dodal, že skupina bude spolupracovat s novou vládou Donalda Trumpa na vyšetření tohoto problému, a vyjádřil podiv nad tím, že se do tohoto případu vůbec pouštěla odcházející administrativa Baracka Obamy.

Akcie Fiat Chrysler se po zprávě propadly o 16 procent a na milánské burze s nimi bylo několikrát automaticky přerušeno obchodování. O více než dvě procenta klesl oborový index evropských automobilek.

Jde o druhé takové obvinění v USA po aféře s obcházením testů emisí u naftových vozů německé skupiny Volkswagen. Přichází jen den poté, co americká vláda uzavřela s Volkswagenem dohodu o urovnání jeho emisního skandálu. Automobilka v rámci dohody přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (zhruba 110 miliard korun).

EPA předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software k obcházení testů emisí. Volkswagen pak přiznal, že tento software v USA instaloval do téměř 600 000 vozů a po celém světě do asi 11 milionů naftových aut, včetně zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Volkswagen se už dohodl, že ve Spojených státech vynaloží až 17,5 miliardy dolarů na urovnání obvinění ze strany regulačních úřadů, zákazníků a prodejců.

Koncernu FCA několikrát hrozily kvůli emisím a spotřebě problémy v Evropě. Například loni v květnu zjistil německý úřad KBA, že automobilka instalovala do svých vozů software, který po 22 minutách vypínal systém pro snižování hodnot emisí. Příslušné emisní testy přitom obvykle trvají dvacet minut. Podle deníku Bild dokonce hrozil zákaz prodeje aut koncernu Fiat Chrysler na území Německa. Společnost FCA obvinění odmítla s tím, že "všechna její vozidla jsou v souladu s existujícími emisními pravidly".