Nick Sampson miluje sportovní auta a věří v jejich elektrickou budoucnost. Jako konstruktér roky pracoval v rodné Británii pro Jaguar nebo Lotus, ve Spojených státech pak byl jedním z tvůrců populárního luxusního elektrovozu Tesla Model S a viceprezidentem společnosti Trexa, která to zkoušela s univerzálním podvozkem pro elektromobily.

Od dubna 2014 je Sampson šéfem vývoje v kalifornském start-upu Faraday Future, který měl dlouho pověst velmi ambiciózního a také velmi tajemného projektu, jehož cílem je nejen zašlapat Teslu a jejího šéfa Elona Muska do země, ale také postavit celý automobilový svět na hlavu. V posledních měsících se však zdá, že zralá na přestavbu je Sampsonova firma. A technologický veletrh CES v Las Vegas, který o víkendu skončil, jako by trable Faraday Future završil.

Premiéra jejich sériově (někdy v budoucnu) vyráběného modelu FF 91 byla jedním z vrcholů konference. Trvala více než hodinu, na pódiu se během ní střídali rozliční manažeři a sálem rezonovaly proklamace typu "je to úplně nový druh", "autoprůmysl se musí od základu změnit" či "nehody, znečištěné ovzduší a dopravní zácpy se stanou minulostí".

Faraday Future

◼ Vůz FF 91 ještě nemá stanovenou cenu, spekuluje se, že pokud by se začal vyrábět a prodávat, stál by kolem 100 tisíc dolarů.

Firma Faraday Future začala podobně jako Tesla Motors v případě svých modelů přijímat rezervace.

Jejich součástí je poplatek pět tisíc dolarů.

První dodávky jsou v plánu během příštího roku.

◼ Elektrovůz má být nejrychlejším ze segmentu luxusních aut, která jsou k mání. Konstruktéři slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,39 vteřiny.

◼ Název firmy Faraday Future je inspirován postavou britského fyzika Michaela Faradaye, který v 19. století objevil indukci a magnetické siločáry, a položil tak základ pro vznik elektromotorů.

Dokonce se tam, přímo v hale, srovnávala rychlost s Ferrari 488, Bentley Bentaygou a Teslami S a X. Pak s pětimetrovým autem, které je trochu SUV, trochu rodinná dodávka a jenom hodně maličko sporťák, přijel na scénu čínský miliardář Ťia Jüe-tching, který Faraday Future sponzoruje.

Jakmile vystoupil, Sampson jej pozdravil a požádal ho, aby na důkaz, jak chytré auto to je, zmáčkl knoflík nad levými dveřmi. Vůz měl sám, jen s pomocí svého autopilota, zaparkovat.

Jenže se nestalo nic, oba tam stáli několik vteřin, nervózně přešlapovali a FF 91 se ani nehnulo. "Asi je dnes nějaké líné," snažili se vtipkovat. Později se černostříbrný kolos sice umoudřil a odjel, ovšem trapas byl na světě.

Nikoho to ale moc nepřekvapilo.

Bez ohledu na říkanky o tom, jak si auto, které by se prý mohlo dostat k zákazníkům během příštího roku, už objednaly desítky tisíc lidí.

Čínský konkurent

Jen několik týdnů před lasvegaským veletrhem, největší výstavou spotřební elektroniky na světě, přiznali Faraday Future, že museli načas pozastavit stavbu továrny v nedaleké poušti.

Ještě v roce 2015 sice oznamovali, že do ní investují miliardu dolarů, během zemních prací ale jaksi opomněli platit stavebním firmám. "Brzy se to vyřeší," uklidňoval Nick Sampson na CES. Zvláštní je, že oficiálně firma ani nemá žádného generálního ředitele, jen několik manažerů, kteří za ni tu víc, tu méně hovoří.

Zhruba měsíc před listopadovou přestávkou v budování "unikátního výrobního zařízení" napsalo několik amerických médií, že z Faraday Future odchází řada expertů − jednak proto, že jim společnost dluží na výplatách, jednak začali mít pochybnosti o tom, jak podnik funguje a jak je spravován. Přitom právě na tom, že pro Faraday Future chtějí pracovat nejlepší mozky z firem jako BMW, Audi, Ferrari, Apple, Tesla (včetně českého designéra Otto Fabriho), postavili její zakladatelé svou aureolu výjimečnosti.

Tito lidé, kterých přetáhli stovky, byli od počátku jakousi bumážkou, jež dávala celému projektu punc věrohodnosti.

Naopak jej snižoval čínský mecenáš Jüe-tching. Velké peníze vydělal, když ve 30 letech v roce 2004 založil čínskou obdobu Netflixu nazvanou Letv. Kolem ní postupně začal budovat průmyslový koncern pojmenovaný LeEco, jenž vyrábí telefony, televize, nabízí telekomunikační služby nebo také investuje do elektromobilní budoucnosti.

Mezi obchodníky vždy panovaly pochybnosti o tom, kde Jüe-tching bere peníze na mohutnou expanzi, jemu se ale vždy podařilo kritiky umlčet. Třeba tím, že pozornost dokázal odklonit na marketingově výborně zvládnuté projekty, jako je Faraday Future. Loni však musel mladý miliardář přiznat svým zaměstnancům, že skupina LeEco bobtnala poslední měsíce moc rychle, zadlužila se a bude muset trochu zpomalit.

Výsledek? Jednak se přestalo obchodovat s jejími akciemi na čínské burze, jednak se zúžily zdroje pro její kalifornskou dceru.

To však nebyla jediná špatná zpráva z Číny. Ukázalo se totiž, že Jüe-tching založil po vzniku Faraday Future ještě jednu společnost, která má za cíl také vývoj sportovního samořiditelného elektrovozu.

A někteří z inženýrů najatí ústředím Faraday Future v Los Angeles museli pro tohoto vnitrokoncernového − a mladšího − konkurenta pracovat zadarmo, protože jim to nařídil šanghajský donátor, na jehož dolarech jsou závislí.

Čínský vůz měl premiéru loni v říjnu, Jüe-tching mu dal jméno LeSee Pro. Spolu s ním oznámil, že získal injekci miliardu dolarů od cizích investorů, aby auto mohl v Číně začít vyrábět. O Faraday Future ani slovo, navíc automobil ukázal světu dřív, než se čímkoliv reálným mohli pochlubit technici z amerického týmu.

Loni v lednu opět na veletrhu CES sice slibovali představit výsledek svého úsilí, místo sériového konceptu ale uvedli jen závodní model FF Zero 1, za což sklidili dost posměšků, a v podstatě tak odstartovali přinejmenším pro sebe hodně nešťastný rok.

Dluhy za sedačky

Rozpačitost jen umocňuje spor, který Faraday Future vedli se společností Futuris, která pro jejich modely vyvíjela sedačky. Když jí ale ani po několika urgencích nikdo neproplatil faktury a dluhy dosáhly 10 milionů dolarů, poslala svého tajemstvím obestřeného partnera k soudu. A podle reportáží magazínů a respektovaných blogů jako Verge, Buzzfeed, Jalopnik či Fortune jsou takových věřitelů z řad subdodavatelů a zaměstnanců desítky.

Nick Sampson a spol. při své prezentaci z minulého týdne zdůrazňovali, jaké pokroky společnost dělá.

To, že na pozemku v Nevadě stáhli ornici, podali div ne jako hollywoodský akční trhák, připomněli, že už pro firmu pracuje přes 1400 lidí.

Žádné z pochybností, které Faraday Future obklopují, ale nerozptýlili. Ten lapsus se stávkujícím autem, který už si na YouTube prohlédlo několik milionů diváků, je naopak korunoval.

jarvis_5873bde9498eab70320494fe.jpeg
Loni se firma Faraday Future pochlubila konceptem sportovního vozu FF Zero 1, který ale na rozdíl od FF 91 není určen pro trh.
Foto: Faraday Future