Americkým motoristům loni zlevnil benzin o 12 procent na průměrných 2,14 dolaru za galon, což je nejméně od roku 2004. Litr jim tedy v přepočtu vychází asi na 15 korun, a i když půjde ropa nahoru, pohonné hmoty nepodraží o tolik, aby přestali kupovat velká "žíznivá" auta. Naproti tomu prodej těch menších a úspornějších bude podle předpovědí nadále slábnout.

Tento trend se výrazně odráží i na mezinárodním autosalonu, který se od 8. do 22. ledna koná v Detroitu. Severoamerická autoshow skýtá všem globálním automobilkám šanci získat nové zákazníky na druhém největším světovém trhu, kde prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů loni meziročně stoupl o 0,4 procenta na 17,55 milionu.

"Špatná zpráva ale je, že nového rekordu bylo dosaženo za příliš vysokou cenu. Výrobci nasadili koncem roku silné prodejní pobídky, aby přilákali do showroomů zákazníky," komentuje v listu The New York Times Michelle Krebsová z firmy Autotrader.

Výrobci lákají na SUV

Američané si vždy potrpěli na velké "koráby silnic". A levné pohonné hmoty jejich zájem o ně ještě posílily. Z prosincového prodeje, který meziročně vzrostl o tři procenta na 1,69 milionu, tvořily pick-upy a SUV zhruba dvě třetiny, v průměru za celý uplynulý rok skoro 60 procent.

Z čilé poptávky po velkých autech těží také americká jednička General Motors. Prodej jejího SUV Chevrolet Tahoe loni stoupl o 17 procent. GM svojí expozicí v Detroitu dokazuje, že na SUV hodlá sázet i nadále. Stejně jako hlavní konkurenti. Ford slaví prodejní úspěchy s pick-upy řady F, jichž loni v USA prodal 820 tisíc. V Detroitu představuje novou variantu vozu F-150.

Novinky z Detroitu

◼ BMW: Nový model řady 5, Concept X 2 (studie). Na trh má přijít příští rok.
◼ Daimler: Mercedes E Coupé Premiére. Daimler se loni po 11 letech stal největším světovým prodejcem luxusních aut, když předstihl BMW.
◼ Volkswagen: Tiguan Allspace. Výrobce chce dokázat, že dovede Američanům nabídnout prostorné SUV.
◼ Audi: Q8 Concept – příští sériová verze luxusního SUV.
◼ Toyota: Nový model Camry. Vůz střední třídy, jenž se v Evropě neprodává, patří v USA k nejoblíbenějším.
◼ Kia: GT 2017. Sportovní sedan, jenž má pomoci dále vylepšit image korejské značky.
◼ Nissan: Studie QX50 Concept. SUV střední třídy umožňující díky asistenčním systémům částečně autonomní jízdu.
◼ General Motors: Nový model Chevrolet Traverse. Jeho předchůdce se prodává už od roku 2009.
◼ Ford: Kromě nové varianty pick-upu F-150 ukazuje také nový Mustang kabriolet či třetí generaci SUV Expedition.

Volkswagen, jehož pověst v USA v důsledku emisního skandálu značně utrpěla, se snaží na autosalonu modelem prostorného SUV Tiguan Allspace přesvědčit americké zákazníky, že jim dovede nabídnout vůz podle jejich gusta. Jeho šéf Matthias Müller letos podle časopisu Automobilwoche do Detroitu nepojede. A nemá se tam konat ani tradiční "koncernový večer".

Volkswagenu loni klesl odbyt v USA meziročně o 3,3 procenta na 555,3 tisíce vozů. Ještě horšímu výsledku zabránila dceřiná firma Audi, které se podařilo naopak prodej zvýšit o čtyři procenta na 202 tisíc aut.

Rozpačité vyhlídky

To, že v USA trvale klesá zájem o menší auta, vede k propouštění v továrnách, které je vyrábějí. Zatím postihlo dva podniky General Motors ve státech Ohio a Michigan, kde by mělo zaniknout kolem 3300 pracovních míst. Další závody dodávající menší vozy budou omezovat počet směn.

"Očekáváme, že výroba v USA se bude letos omezovat, hlavně v nižší střední a střední třídě," uvádí Alec Gutierrez z výzkumné firmy Kelley Blue Book. Podle něj výrobci opět nasadí rozsáhlé slevy, aby se zbavili méně žádaných modelů, a následně sníží své výrobní záměry. Nákup aut na úvěr se v USA vzhledem k postupně se zvyšujícím úrokům během letošního roku prodraží. Nicméně hlavní ekonom GM Mustafa Mohatarem soudí, že to nebude mít podstatný vliv na odbyt, a letošní rok vidí jako úspěšný. "Klíčové indikátory, především zlepšující se spotřebitelská nálada, vyjadřují sílící důvěru v americké hospodářství," tvrdí v listu The Wall Street Journal.

Michelle Krebsová, sledující automobilový trh přes 30 let, ale říká, že má s předpovědí na letošek problém. "Vstoupili jsme do roku neznáma. Mohou se objevit takové věci jako cla na dovoz aut a dílů z Mexika a další regulační pravidla," podotýká Krebsová.