Některé automobilky jsou přeborníky v hledání a zaplňování skulin na trhu. Díky tomu pak vznikají nové kategorie automobilů, třeba takzvané allroady. Na ně existuje jednoduchý recept − vezměte běžné kombi, postavte ho na vyšší podvozek a přidejte ochranu karoserie do terénu. Rázem se zalíbíte lidem vyznávajícím (nebo alespoň předstírajícím) aktivní životní styl. Průkopníkem těchto kříženců je německé Audi, které svůj model A6 allroad úspěšně nabízí už 18 let. Konkuren­ční Mercedes-Benz se rozhodl s výrobou podobného modelu začít až teď. Na silnice a polní cesty míří jeho nový E AllTerrain.

Že pro něj konstruktéři ve Stuttgartu použili stejné osvědčené prvky, je patrné na první pohled. Model vychází z kombi třídy E, která se představila loni. Sám o sobě pohledný vůz s nápadnými světlomety a dynamickým profilem karoserie dostal navíc plastové lemy kolem blatníků a ochranu proti přírodním nástrahám v kovovém designu na prazích, přídi i zádi. Nový je také nárazník. Speciální doplňky pak nejlépe vyniknou v některé z výraznějších barev, jako je například sytě červená.

A zvýšený podvozek? U něj se Mercedes rozhodl netlačit příliš na pilu. Oproti klasickému kombi je vůz o 29 milimetrů vyšší, z čehož 14 milimetrů dělají pneu­matiky. Auto má ale bohatší výbavu, která zahrnuje i standardní vzduchový podvozek Airmatic. Ten umožňuje výběr z několika poloh, od nízké sportovní po terénní vysokou. Rozpětí světlé výšky je tedy mezi 121 a 156 milimetry.

Do terénu? Jen zlehka

Pokud by se chtěl řidič vydat s Mercedesem na projížďku do terénu, je zřejmé, že 156 milimetrů světlé výšky na náročnější úseky stačit nebude. Lepší hodnotu mají nejen někteří konkurenti, ale i vozy SUV. Výjezdy mimo asfalt tak nejspíš budou jen občasné a řidiči se bez potíží vypraví pouze na polní nebo lesní cesty. Automobilka ještě pro pořádek uvádí, že vůz zvládá překonat brod hluboký až 30 centimetrů, což je jen hodně mělký potůček.

Lynčovat jej za slabší schopnosti v terénu by ale byla chyba. Stuttgartský allroad chce své majitele a řidiče potěšit jinde než v bahně a na písku. Je to ideální auto na velmi dlouhé cestování, přináší vysoký komfort, za kterým stojí zmiňovaný podvozek Airmatic. Daří se mu povrch silnic žehlit, až si posádka připadá, jako by seděla ve velké manažerské "limuzíně" Mercedesu třídy S. Tuhost tlumičů je také nastavitelná, to pro případ, že by se řidič chtěl rychleji svézt po klikatých okreskách a vadilo by mu měkké pohupování vozu v zatáčkách.

Specifikace

◼ Objem motoru:
1950 ccm
◼ Výkon:
143 kW (194 k)
◼ Točivý moment:
400 Nm
◼ Zrychlení:
8,0 s
◼ Maximální rychlost:
232 km/h
◼ Průměrná spotřeba:
5,2 l / 100 km
◼ Emise CO2:
139 g/km
◼ Objem kufru:
640/1820 l
◼ Základní cena:
Dosud nebyla stanovena

Skutečnost, že je auto určené na polykání dálničních kilometrů, dosvědčuje i celá řada jeho elektronických asistentů. HN na palubě vyzkoušely systém Drive Pilot, který pomocí sady kamer, senzorů a radaru kontroluje prostor okolo vozu. Udržuje rychlost a aktivně zasahuje do řízení tak, aby auto jelo správně v pruzích. Do rychlosti 130 km/h navíc polohu auta nevyvozuje z čar na silnici, takže může pokračovat i tam, kde jsou pruhy přerušené, například při průjezdu stavbou.

Čtečka dopravních značek zase informuje řidiče o maximální povolené rychlosti. Tu lze se systémem také propojit a auto pak bude měnit svoji rychlost nejen v závislosti na okolním provozu, ale také podle dopravních značek. Při použití blinkru navíc Mercedes umí sám přejet z pruhu do pruhu a nestřetnout se u toho s jiným autem. Funguje tedy stejně jako systém Auto Pilot u luxusních elektromobilů Tesla.

Technologickou vyspělost dokládá třeba i fakt, že běžný klíček k nastartování vozu je možné nahradit mobilním telefonem vybaveným technologií NFC, což je bezdrátová komunikace pro krátkou vzdálenost používaná například k platbám. Stačí vložit chytrý mobil do přihrádky, auto ho rozpozná a může se jet. Usnadní to třeba sdílení vozu mezi členy rodiny nebo zaměstnanci ve firmě.

Stačí čtyři válce?

Až se auto během ledna dostane na český trh, bude se prodávat jen s naftovými motory. Nejprve se čtyřválcem pod označením 220 d, později také se silnějším šestiválcem 350 d. Kolik bude stát, dosud automobilka nezveřejnila.

HN testovaly čtyřválec. Jde o nový motor se slušným výkonem 194 koní a točivým momentem 400 Nm. Chlubí se přitom tabulkovou spotřebou 5,2 litru nafty na 100 kilometrů, což během prvního testu nebylo možné ověřit, protože byl příliš krátký.

Motor nicméně zaujal slušnou dynamikou. Nejenže dokáže velké kombi z nuly zrychlit na 100 km/h během osmi sekund, ale dobře se s ním také předjíždí ve vyšších rychlostech. Automobilka přitom zapracovala i na jeho odhlučnění, motor proto neruší klapotem ani vibracemi.

Standardem je pro vůz spojení motoru s automatickou převodovkou s devíti stupni, která také pomáhá se snižováním spotřeby, hlavně při dálničních rychlostech. K dispozici je pohon všech kol 4Matic, který pomůže nejen při výjezdech do bláta, ale i při dynamičtější jízdě po asfaltu. Rozložení síly je 45 : 55 ve prospěch zadní nápravy, což podporuje sportovnější svezení.

Vnitřní velkorysost

Jako kombi vyšší střední třídy má auto patřičný prostor na palubě. Rozměrná komfortní sedadla vpředu lze vybavit vyhříváním i chlazením a také masáží. Vzadu si pak cestující díky dostatku místa mohou bez potíží přehodit nohu přes nohu. Vzdušnost interiéru podtrhne světlé čalounění sedadel. Velikostí kufru patří Mercedes E tradičně mezi největší. Objem 640 litrů směle konkuruje i Škodě Superb, která je velkokapacitním zavazadelníkem vyhlášená.

Povedla se také palubní deska. Ta kombinuje prvky z většího modelu S a menšího C. Řidič si tak užije třeba dvojice rozměrných obrazovek s jemnou grafikou, které zobrazí množství provozních informací. V nabídce je i displej promítající data na čelní sklo.

Kabinu si lze vyšperkovat množstvím dekorací, novinkou určenou pro model E AllTerrain je hliníková lišta se vzorkem uhlíkového vlákna nebo speciální koberečky. I když ceník ještě není k dispozici, je zřejmé, že příplatků bude celá řada.