Výroba osobních aut v Česku za deset měsíců překonala milionovou hranici, když vzrostla o 5,6 procenta na 1,11 milionu vozů. Největší nárůst zaznamenala značka Škoda Auto. V pondělí to oznámilo Sdružení automobilového průmyslu.

Po excelentních prvních třech čtvrtletích letošního roku byl samotný říjen podle hlavního ekonoma Komerční banky Jana Vejmělka ve znamení zpomalení výroby motorových vozidel. "Jde o důsledek nižší poptávky ze zahraničí. Ta v první polovině letošního roku překonávala svou silou veškerá očekávání. Zejména slabší třetí čtvrtletí v Německu se ale projevilo i u nás. Naopak domácí poptávka zůstává stabilní. Vzhledem k příznivé finanční situace českých firem i domácností se jedná o oporu, na které mohou prodejci motorových vozidel dále stavět," uvedl.

Česká auta válcují Evropu. Škodovky patří mezi nejprodávanější modely ve svých kategoriích - čtěte ZDE

Škoda zvýšila výrobu téměř o devět procent na 631 436 aut, Hyundai Motor zhruba o dvě procenta na 286 800 vozů a kolínská TPCA o dvě procenta na 191 688 aut.

Výroba autobusů klesla o tři procenta na 3534 vozidel. Iveco zvýšilo produkci o dvě procenta na 3125 vozů, naopak výroba SOR klesla o třetinu na 364 autobusů. Jediný domácí výrobce nákladních aut Tatra zvýšil výrobu o 36 procent na 984 vozů.

Motocyklů značky Jawa bylo vyrobeno 1171, což je meziročně o 22 procent méně.

Za celý letošní rok očekává sdružení rekordní produkci. Podle Vejmělka takto úspěšný tuzemský automobilový sektor ještě nebyl. "Právě a pouze díky úspěchům automobilového průmyslu letos zaznamenáme vzestup české průmyslové výroby jako celku. V dalších průmyslových sektorech situace tak růžová není. Pokud bychom celková data o automobilový sektor očistili, průmyslová výroba by dokonce klesala," podotkl.