Cena je nejdůležitějším kritériem pro zájemce o nový i ojetý vůz. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti EY o nákupních zvyklostech českých řidičů, který provedla v únoru 2016 na vzorku 501 aktivních řidičů ve věkové kategorii 20-60 let. Osmdesát procent lidí ve vzorku už mělo zkušenosti s nákupem aut, dvacet procent si ho dosud nepořídilo.

Důležitější roli hraje cena u zájemců o ojetinu, kde ji na vrchol rozhodovacího žebříčku zařadilo 42 procent respondentů. Ze zájemců o nová auta ji má jako nejdůležitější argument 31 procent lidí a téměř stejnou důležitost pro ně hraje i značka.

"Český národ je poměrně striktně rozdělený mezi ty, kdo chtějí zcela nové auto, a fanoušky ojetých vozů. Jen jednotky procent lidí z obou táborů po své první zkušenosti volí u dalšího auta druhou variantu," říká Petr Knap z EY.

Zcela nový vůz si při posledním nákupu pořídil zhruba každý čtvrtý řidič. Jen pět procent z těch, kdo si jednou koupili nové auto, by se příště rozhodně vydalo pro ojetinu. Polovina si chce jednoznačně znovu pořídit nové auto. Zároveň 34 procent těch, kteří koupili ojetinu, rozhodně udělá znovu totéž. Jen šest procent už příště stoprocentně koupí zcela nový vůz.

Nákup auta přes internet, aniž by navštívilo kamennou prodejnu, si umí představit osmnáct procent Čechů. Vysloveně přednost dávají tomuto způsobu dvě procenta respondentů. Zároveň ale drtivá většina zájemců o vůz internet při pořizování vozu používá. O kalkulačku ceny a financování auta má zájem 81 procent lidí, o on-line rezervaci testovacích jízd 77 procent a o konfigurátor vozu 72 procent.

Od května spustila on-line prodej nových aut jako první v Česku firma Auto Palace, která nabízí nové vozy osmi různých značek. Zákazník může vůz koupit, aniž by navštívil kamennou prodejnu. Do čtrnácti dnů jej může také vrátit, ale zaplatí taxu za použití vozu, pokud s ním ujel více než dvacet kilometrů.

Češi jsou ochotni si počkat, aby dostali takové vozidlo, jaké si vysnili. Více než polovina řidičů (52 procent) by si podle průzkumu na dodání auta přesně odpovídajícího jejich představám počkala až půl roku. Pro vůz si Češi stále nejraději jezdí přímo k dealerům a do autobazarů. Samozřejmostí je i testovací jízda, obvykle v přítomnosti prodejce.

"Zajímavé je, že více než polovina Čechů by si nový vůz ráda vyzkoušela i v extrémních situacích, do kterých se za běžného provozu nedostanou. V zážitkových centrech jsou ochotni i vůz zakoupit," říká Petr Knap.

Podle průzkumu by 55 procent řidičů zvažovalo nákup elektromobilu, nejvíce z věkové skupiny 30-44 let. "Necelá polovina zájemců o takové auto je ochotná akceptovat vyšší pořizovací cenu při nižších provozních nákladech a pozitivním vlivu na životní prostředí. Překážkou je zatím nedostupnost elektromobilů," tvrdí Petr Knap z EY.

Podle průzkumu mají v Česku šanci i autonomní vozidla, tedy auta, která nebudou potřebovat řidiče. Uvažovalo by o nich 29 procent lidí. Stejný podíl věří v jejich masové rozšíření během patnácti let.