Na tři největší automobilky, VW, Toyotu a GM, které dlouhodobě vévodí světovému trhu, se téměř dotáhne nová skupina. Japonská automobilka Nissan Motor se totiž dohodla, že koupí zhruba třetinový podíl v menším konkurentovi Mitsubishi Motors, který se nyní potýká se skandálem kolem falšování údajů o spotřebě pohonných hmot.

Pokud se k výrobě Nissanu a Renaultu, s nímž je japonská automobilka majetkově propojena a sdílí řadu dílů i modelů, přičte současná produkce Mitsubishi, bude ohroženo třetí místo automobilky GM ve světovém žebříčku. Zatímco kombinovaná produkce japonsko-francouzské skupiny, do níž spadá i rychle rostoucí značka Dacia či Avtovaz, velký hráč na ruském trhu, dosáhne 9,4 milionu vozů, GM ročně vyrobí jen o 400 tisíc víc. A náskok VW ani Toyoty není o moc větší. 

Využitá příležitost

K automobilce, jejíž produkce je počtem vyráběných aut srovnatelná se Škodou, přijde Nissan poměrně levně. Za podíl podle Mitsubishi zaplatí 237,4 miliardy jenů (téměř 52 miliard korun), píše server listu Financial Times.

Nissan se díky převzetí podílu stane největším akcionářem Mitsubishi. "Pomůžeme této firmě řešit problémy, kterým čelí zejména při obnovování důvěry spotřebitelů v efektivitu využití paliva," uvedl šéf Nissanu Carlos Ghosn na společné tiskové konferenci automobilek.

Mitsubishi je silná značka v Japonsku, Asii a Oceánii. Ovšem i v Evropě rychle roste, především díky SUV.

Mitsubishi v dubnu přiznalo, že její zaměstnanci u některých modelů miniautomobilů manipulovali s testy spotřeby pohonných hmot a nadhodnocovali efektivitu využití paliva. Metody testování spotřeby odporující japonským předpisům prý firma používala od roku 1991. Akcie Mitsubishi od vypuknutí skandálu ztratily téměř polovinu hodnoty, ve čtvrtek však jejich cena na tokijské burze stoupla o 16 procent.

Mitsubishi zatím potvrdilo manipulaci u čtyř modelů miniautomobilů s obsahem motoru do 660 kubických centimetrů, které se prodávají pouze v Japonsku. Dva z těchto modelů vyrábí Mitsubishi právě pro Nissan, který nesrovnalosti v údajích o spotřebě odhalil.

Ve středu Mitsubishi připustilo, že skandál by se mohl týkat všech jejích vozů prodávaných v Japonsku. Firma záležitost dál vyšetřuje a už koncem dubna se rozhodla vytvořit vyšetřovací komisi, která má do tří měsíců předložit zprávu.

Společnost Nissan ve čtvrtek zveřejnila hospodářské výsledky za uplynulý finanční rok. Její čistý zisk stoupl o 14,5 procenta na téměř 524 miliard jenů, protože růst poptávky v Severní Americe a Číně kompenzoval útlum na rozvíjejících se trzích a nepříznivý vývoj měnových kurzů.

Skandál v Mitsubishi přišel v době, kdy je automobilový průmysl pod drobnohledem úřadů kvůli podobné aféře německé automobilky Volkswagen. Ta loni přiznala, že do vozů s naftovými motory instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se tato aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české automobilky Škoda Auto.