Koncern Volkswagen ve čtvrtek zveřejnil podrobnosti o svém hospodaření za minulý rok, kdy spadl do účetní ztráty. Vedení se také vyjádřilo k dalšímu vývoji vyšetřování a vypořádávání emisního skandálu.
"Pravidla jsme porušili a hranice překročili. Uznáváme svou zodpovědnost a děláme vše pro to, abychom důvěru získali zpátky," uvedl na počátku tiskové konference v sídle automobilky ve Wolfsburgu její šéf Matthias Müller. Zároveň požádal o "porozumění". "Nic neskrýváme a chceme se dozvědět, jak k podvodům vůbec mohlo dojít. A zajistit, aby se to neopakovalo," řekl. Vyšetřování podle jeho názoru skončí až na konci letošního roku. "Nechtěje na nás nyní ještě konkrétní jména," odmítl cokoliv prozradit.
Vedení se pokusilo vyčíslit dosavadní náklady emisního skandálu. Kauza přezdívaná "dieselgate" se v loňských nákladech projevila minimálně ve výši 16,2 miliardy eur (438 miliard korun). Z toho 7,8 miliardy připadá na opravy motorů, 7 miliard na právní rizika, tedy i pokuty, a 1,4 miliardy na další možné škody, pravděpodobně způsobené poklesem prodejů na vybraných trzích. Dalších 300 milionů stála Volkswagen jiná aféra - problémy s vybuchujícími japonskými airbagy Takata.
Opravy motorů aut, kterých se týká skandál, teprve začnou. Volkswagen právě ve čtvrtek dostal povolení začít opravovat modely Golf. Passat na řešení ještě čeká, objevují se podezření, že se motor po nápravě nechová, jako předtím.
"Bude to stát hodně, aby se mohla uskutečnit potřebná technická opatření v servisech a také opatření k uspokojení potřeb a požadavků zákazníků. Ale koncern to zvládne, o tom není pochyb," ujišťoval šéf automobilky.
Nikdo nevěřil Škodě, že přispěje tolik
Nebýt dieselgate, vykázal by Volkswagen nárůst zisku. Provozní zisk bez mimořádných nákladů dosáhl 12,8 miliardy eur.
Loni firma prodala 9,9 milionu aut. Byla tak dvojkou za Toyotou. Letos v prvním čtvrtletí se opět vrátila na první místo globálního trhu.
Všem značkám koncernu až na Volkswagen rostly loni prodeje, u Škody, Audi a Porsche byly rekordní. Skupina se ale potýká s potížemi v Rusku a Brazílii, kde padá celý trh. Samotný Volkswagen pak prudce padá v USA. Na Audi v Americe aféra dieselgate nedopadá tolik. "Naše současné prodeje nám dávají důvod k jistému optimismu i do dalších měsíců," říká Müller.
Chvály se dostalo mladoboleslavské Škodě Auto. "Před pár lety by nikdo nevěřil, že Škoda koncernu přispěje více než 900 milionů eur," uvedl Müller.
Automobilka se chystá investovat v Číně, celkem 4 miliardy eur, Škoda nezůstane stranou.
On-line reportáž
Na kolik Volkswagen přijde emisní skandál Dieselgate? Padnou konečně konkrétní jména viníků? O tom, co se očekává více čtěte zde.
Volkswagen v prvním čtvrtletí letošního roku předstihl v prodeji japonského konkurenta Toyota Motor. Navzdory emisnímu skandálu se tak vrátil do čela světového automobilového trhu.
V roce 2015 Volkswagen hospodařil se ztrátou 1,6 miliardy eur (přes 43 miliard eur). Byla to nejhorší ztráta v historii automobilky. O rok dřív přitom automobilka vydělala téměř 11 miliard eur. Více čtěte zde.
Výroční konference Volkswagenu byly až do nedávna hlavně o miliardách eur zisku. A vedení muselo vysvětlovat, proč jich není víc. Letos bude muset vysvětlit, proč firma podváděla a propadla se kvůli tomu do ztrát.
Kromě výsledků VW zveřejní i organizační změny a plány do budoucna.
Šéf koncernu Matthias Müller ujišťuje, že současná atmosféra by měla být pouze výjimkou. Naznačuje tak, že doufá, že ztráta se nebude opakovat. "Pravidla jsme porušili a hranice překročili. Uznáváme svou zodpovědnost a děláme vše pro to, abychom důvěru získali zpátky," uvedl.
"Provozní byznys Volkswagenu je v dobrém stavu," zdůrazňuje Müller. Nic na tom podle něj nezměnily ani špatné podmínky na některých trzích.
Firma loni prodala 9,9 milionu aut. Byla tak dvojkou za Toyotou. Letos v prvním čtvrtletí se opět vrátila na první místo globálního trhu.
Audi má rekordní prodeje, Porsche má rekordní prodeje, Škoda má rekordní prodeje. A leasingové služby a financování rekordně vydělaly.
"Před pár lety by nikdo nevěřil, že Škoda koncernu přispěje více než 900 milionů eur," uvádí Müller.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Sál nabitý do posledního místečka. Opozdilci měli smůlu. Slova se ujal šéf koncernu Müller. Jak řekl, byl by rád, kdyby se mohli sejít za lepších okolností. Hned v úvodu kajícně přiznal, že vážně porušili pravidla a snaží se vše napravit. Potom hned přešel na bilancování minulého roku.
Americké prodeje jsou slabé a šéf Volkswagenu se jim bude věnovat později. Zdůrazňuje, že prodeje v Evropě rostou a v čínské aktivity vydělaly 5 miliard eur.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky ve Wolfsburgu: Samozřejmě, že došlo také na Čínu, největší trh VW. Posluchači pozorně sledují, v sále panuje soustředění. Šéf koncernu mluví pomalu, pečlivě vyslovuje. V Číně loni prodali přes 3,5 milionu aut. "Jsme velice spokojeni. Čínský byznys významně přispívá k naší síle," říká Müller.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Podrobně hovoří o finačních dopadech skandálu. Bude to stát hodně, aby se mohla uskutečnit potřebná technická opatření v servisech a také opatření k uspokojení potřeb a požadavků zákazníků. Ale koncern to zvládne, o tom není pochyb, ujišťuje přítomné v sále Müller.
Volkswagen bude v Číně investovat další 4 miliardy eur. Stranou nebude stát ani Škoda.
Volkswagen připomíná dlouhou historii a kořeny, na kterých staví. Otázka je, zda tohle investory obměkčí, když kvůli emisním podvodů přišli o většinu dividendy a velkou část hodnoty akcií.
Dojímání investorů pokračuje děkováním zaměstnancům za jejich obětavost a tvrdou práci. Snad nejde o ty zaměstnance, kteří schválili a podporovali podvody.
Aféra dieselgate firmu do ztráty zatím nedostala přímo. Účetní zatím pouze vytvořili obří rezervy v hodnotě téměř 500 miliard korun na případná rizika. Čekají obří právní náklady i náklady na odškodnění zákazníků, opravy motorů a pokuty.
Opravy motorů teprve začnou. Firma uznává, že má zpoždění a že přišly nečekané komplikace. Právě dnes získal Volkswagen povolení začít opravovat Volkswageny Golf. Passat na řešení patrně ještě čeká.
Vyšetřování toho, jak se mohlo stát, že obří automobilový koncern podváděl a obcházel měření emisí, stále pokračuje.
Müller opět žádá o porozumění. Ujišťuje, že nic neskrývají a chtějí se dozvědět, jak k podvodům vůbec mohlo dojít. A zajistit, aby se to neopakovalo.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: "Nechtěje na nás nyní ještě konkrétní jména," říká Müller k vyšetřování. Mít k dispozici podrobnosti - tedy konkrétní jména obviněných, si podle něj ještě vyžádá čas. "Nic nebudeme v USA skrývat. Je v našem zájmu, aby se vše dotáhlo do
konce. A něco takového se už v historii VW nesmí opakovat," pokračuje.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Müllerův projev skončil. V sále je ticho, žádný potlesk se neozval. Mluví Frank Witter, který informuje o výsledcích VW v Číně.
Hospodářské výsledky prezentuje finanční šéf firmy Frank Witter. "V roce 2015 jsme se setkali s velkými výzvami, které se také odrazily na našich výsledcích," uvedl svou řeč.
Na 300 milionů eur přišla Volkswagen i aféra s vybuchujícími airbagy Takata.
Samotná dieselgate se projevila náklady 16,2 miliardy eur. Z toho 7,8 miliardy připadá na opravy motorů, 7 miliard na právní rizika, tedy i pokuty, a 1,4 miliardy na další možné škody, pravděpodobně způsobené poklesem prodejů na vybraných trzích.
Provozní zisk bez mimořádných nákladů dosáhl 12,8 miliardy eur.
Na prodeji akcií Suzuki vydělal Volkswagen 1,5 miliardy eur.
Nebýt dieselgate, vykázal by Volkswagen nárůst zisku. Nejvíce skandál dopadá na značku Volkswagen, ta nese prakticky všechny náklady. Pouze 200 milionů eur na sebe bere Audi. Škoda by tyto náklady platit neměla.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Frank Witter, člen představenstva odpovědný za finance a controlling, podrobně líčí finanční výsledky, včetně likvidity. Připomíná, že je navržena dividenda 0,11 eura na jednu akcii. Ze známých důvodů. Ale dlouhodobý cíl - vyplácet akcionářům 30 procent čistého zisku - se nemění.
Novináři bedlivě naslouchají "suchým" účetním číslům. Byznys je přece
hlavně o číslech. Ale vždycky jsou za nimi lidé, jejich práce...
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: V sále se promítají tabulky plné čísel. Členové představenstva sedí na pódiu, tváří se "neutrálně".
Ekonomické výsledky koncernu zase nejsou tak špatné. Ztráta zhruba půldruhé miliardy eur je výsledkem účetní operace, kdy se vedení rozhodlo zdvojnásobit rezervu, za kterou se budou financovat náklady spojené s důsledky skandálu.
Koncern jenom za období 2013-2014 vydělal přes 20 miliard eur čistého. A to ještě hodně zklamala kmenová značka VW, jejíž ziskovost je velice nízká. Koncern musí hledat cesty, jak snížit náklady.
Ztráta, kterou Volkswagen loni vykázal, odpovídá zhruba třem eurům na akcii. Ta se nyní prodává za 129 eur.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Frank Witter, hlavní "účetní" koncernu, v několika větách chválí Škodu Auto. Připomíná její výročí a její odbytové úspěchy. Následuje hodnocení jednotlivých značek. Porsche, Bentley.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Witterův referát nabitý čísly už asi některé lidi v sále nudí. Hrají si s mobily.
Witter konstatuje, že klíčovou investiční prioritou je elektromobilita a digitalizace. Je to důležitá podmínka pro to, aby si VW udržel svoji konkurenceschopnost. Tím spíše, že do tohoto byznysu se hrnou i firmy ze sektoru IT.
Loni dal Volkswagen 700 milionů eur za mapy Here od Nokie.
"Náročný rok 2015 je již za námi a rok 2016 je již v plném proudu. Nebude ale o nic méně náročný," uvádí Matthias Müller část prezentace zaměřenou na budoucnost.
Vysvětluje, že by za normálních okolností měli dnes zveřejnit výsledky za první čtvrtletí, ale kvůli zpoždění loňských výsledků je zveřejní až na konci května. K aktuálním výsledkům se tak nebudou ani vyjadřovat. "Mohu jen říci, že jsme vzhledem k obtížným okolnostem s naším startem do nového roku spokojeni," dodává.
Všem značkám koncernu až na Volkswagen rostly loni prodeje. Skupina se ale potýká s potížemi v Rusku a Brazílii, kde padá celý trh. Samotný Volkswagen pak prudce padá v USA. Na Audi v Americe aféra dieselgate nedopadá tolik.
"Naše současné prodeje nám dávají důvod k jistému optimismu i do dalších měsíců," říká Müller.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Příval čísel z Witterových úst pokračuje. Těžko je chytat "ze vzduchu". Zdůrazňuje, že strategie 2025, kterou by měla schválit červnová valná hromada, výrazně ovlivní výši a zaměření investic koncernu. Měly by se udržet na vysoké úrovni - elektromobilita, digitalizace, opatření umožňující vyhovět ekologickým normám.
Witter skončil. Na tiskovce se netleská. To je dobře. Čas jsou peníze.
Slova se opět ujímá generální ředitel Müller. Hodnotí odbytové výsledky podle značek za letošní první kvartál. Výsledky jsou solidní bez ohledu na "dieselgate". Brazílie i Rusko představují nyní tvrdý oříšek pro všechny automobilky, nejenom pro VW.
Volkswagen neočekává rychlý růst globální ekonomiky a tedy ani výrazně rostoucí prodeje aut. Očekává proto prodeje kolem deseti milionů aut, tedy zhruba jako loni. Další propady prodejů firma čeká v Rusku a Jižní Americe
"Neplánujeme, že usnadníme naší konkurenci, aby nás oslabila," ujišťuje Müller.
"Nenecháme tuto krizi, aby nás zpomalila, naopak šlapeme na plyn," dodává Müller.
Firma plánuje řadu novinek. Mezi nimi bude i nové SUV od Škody, prozatím známé jako Vision S.
Podle šéfa Volkswagenu bude auto budoucnosti poháněné elektřinou a bude jezdit samo. Dodává také, že automobilky se budou muset změnit z výrobců aut na dodavatele mobility.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Předseda představenstva a generální ředitel Matthias Müller podrobně hovoří o obchodních vyhlídkách na letošní rok. Vychází z toho, že světová poptávka stále poroste, ale pomaleji než v minulých letech: "Očekáváme, že dodávky aut zákazníkům zůstanou přibližně na loňské úrovni, tedy dosáhnou 10 milionů (včetně nákladních aut). Pokud jde o tržby, ty neporostou kvůli problémům ve Jižní Americe a Rusku." Ale na druhé straně, Müller nečeká "dramatický propad", i když na tržby budou mít negativní vliv také kurzové změny. Tržby v tom nejhorším případě klesnou o pět procent. Rentabilita počítaná podle provozního zisku dosáhne 5 - 6 procent. "Také letos budeme přísně sledovat náklady," ujišťuje přítomné Müller.
Nezapomíná ani na sociální aspekty. Sociální odpovědnost vůči zaměstnancům je podle něj velice důležitá. "Tím se Volkswagen liší od ostatních koncernů," tvrdí Müller. Takže uvidíme, jak dopadnou tvrdá mzdová vyjednávání mezi vedením a odbory. Ty požadují pro 120 tisíc zaměstnanců šesti západoněmeckých továren růst tarifních mezd o pět procent. První kolo krachlo, pokračovat se bude druhého května.
Volkswagen chce zjednodušit a zefektivnit své vedení. Kultura ve firmě by měla být otevřenější a více podporovat aktivitu zaměstnanců. Cílem má být, aby firmě neujel vlak v budoucnu, kdy by o úspěchu a neúspěchu měly rozhodovat hlavně inovace.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Volkswagenu už nejde o vyšší objem. "Letos máme jinou agendu. Přehodnocujeme naše priority," říká Müller.
"Naší největší devízou je důvěra zákazníků. Kvalita našich značek. Získat zpět důvěru zákazníků je stěžejní úkol pro nejbližší měsíce. Všechno ostatní je druhořadé."
"Budeme bojovat o každého zákazníka, o každé auto," prohlašuje.
Auto budoucnosti bude Volkswagen vyvíjet i v Silicon Valley.
Do roku 2020 bude koncern Volkswagen vyrábět 29 elektromobilů či hybridů s možností dobíjení ze zásuvky. Mezi nimi budou i škodovky.
Volkswagenu pomůže hlavně úterní rozhodnutí německé vlády, že bude elektrická a hybridní auta podporovat dotacemi. Ty z velké části smažou rozdíl oproti konvenčním motorům.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Müller podrobně hovoří o výzkumu a vývoji. Důležitá bude hlubší spolupráce s univerzitami v oblasti "digitálního světa". Berlín, San Francisco a další centra, kde bude mít koncern také externí spolupracovníky.
"Koncern Volkswagen se bezpochyby ocitl v mimořádně náročné situaci. Záležitost naftových motorů je stále ve středu našeho pracovního vytížení a dost nás to zatěžuje. Jsem si ale jistý, že z této situace vyjdeme silnější než předtím. A to proto, že náš provoz má pevnou dobrou pozici," uzavírá Matthias Müller svou prezentaci.
Naftové motory zůstávají strategickou prioritou Volkswagenu, jsou součástí cesty, jak snižovat emise CO2, firma je tak opouštět nebude. Volkswagen ujišťuje, že snížení investic nemá co do činění s dieselgate, jde údajně o snahu udržet firmu v dobrém finančním stavu.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Velké téma pro koncern jsou alternativní pohony. Koncern hodlá podle Müllera do roku 2020 uvést na trh 20 nových modelů na čistě elektrický a hybridní pohon. V roce 2018 by měl výrobní linku opustit elektromobil, který na jedno nabití ujede 500 kilometrů. Müller upozornil, že elektromobilita se stane "záležitostí všedního dne" jenom v případě, že budou včas postaveny potřebné nabíjecí (hlavně rychonabíjecí) stanice, především podél německých dálnic.
Šéf skončil. Začínají padat otázky.
Výsledky vyšetřování aféry dieselgate by měly být k dispozici až koncem roku. Zatím se neví, zda bude muset Volkswagen vytvářet další rezervy nad rámec 16,2 miliardy eur na škody způsobené odstraněním škod z tohoto podvodu.
Šéf Volkswagenu ujišťuje, že jde jen o pomluvy, že by koncern zvažoval prodeje některých svých značek - například výrobců nákladních vozidel a autobusů Man a Scania.
Šéf značky Herbert Diess předpokládá, že až firma představí na americkém trhu své novinky, vykáže v USA jeden z nejvyšších růstu za poslední desetiletí.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Na pořad konference přišly otázky. Kolik bude koncern konkrétně investovat? Witter se ale přímé odpovědi vyhnul, přesné číslo neuvedl. Jenom, že chtějí pracovat efektivněji. Novináře také zajímá, kolik bude emisní skandál stát a kdy asi skončí vyšetřování? Šéf koncernu Müller přesnou odpověď nezná. Předpokládá, že vyšetřování by mohlo skončit v závěru letošního roku. Ale hodně bude záviset na jeho průběhu v USA, což ve Wolfsburgu těžko mohou ovlivnit. A pokud jde o náklady? Vytvořená finanční rezerva 16,4 miliardy eur je dle Müllera dost vysoká. "Dnes nemohu říci, jak dlouho ještě bude vyšetřování pokračovat, ani kolik rezerv budeme potřebovat," odpovídá trochu nejistě Müller.
Od našeho zpravodaje Václava Lavičky z Wolfsburgu: Müller během diskuse také uvedl, že jeho lednové jednání v USA, kdy mluvil také s prezidentem Obamou, bylo - na rozdíl od tvrzení četných médií - velice prospěšné a konstruktivní.
Pokud jde o stahování aut se zmanipuloavaným softwarem v Německu, plán se musel poněkud přepracovat, ale původní termín - dokončit tuto rozsáhlou a nákladnou operaci koncem letošního roku - platí.
"Je to důležité i pro to, abychom znovu získali důvěru zákazníků," zdůrazňuje Müller.
Bude muset Volkswagen propouštět? Šéf koncernu se odpovědi vyhýbá, podle něj spíše než o dieselgate jde o změny v průmyslu, které způsobí, že bude firma potřebovat jiné lidi, jejich počet by měl ale zůstat stejný.
Podíl Volkswagenu na evropském trhu klesá, konkurence totiž roste rychleji. Finanční šéf Frank Witter ale vysvětluje, že by museli dávat slevy, což není nejrozumnější řešení.
Matthias Müller k informacím o svém setkání s americkým prezidentem Obamou dodává, že měl pouze dvě minuty. Kromě omluvy za aféru dieselgate a slibu, že vše napraví, tak neměl dost prostoru na vyjednávání.
"V USA začínáme od nuly," říká šéf značky Volkswagen Herbert Diess. Opomíjet tento trh ale nemohou. Po Číně je druhý největší na světě. Nejvíce si slibují od nových SUV. Firmě se ale ani v minulosti nepodařilo získat v USA takový podíl jako má v Evropě, Číně či Latinské Americe.
Volkswagen má problém s opravami modelu Passat. Jejich představení se opozdilo. Spekuluje se, že po úpravě se motor nechová tak jako před tím. Šéf značky Herbert Diess ale ujišťuje, že mají dobré výsledky a opravy začnou za několik týdnů. Volkswagen Golf se začne opravovat příští týden. Pokud by se firmě nepodařilo vozy opravit a nezměnit jejich vlastnosti, rostlo by riziko, že majitelé budou chtít odškodnění.
Volkswagen nemůže komentovat průběh jednání s americkými úřady. S nimi se snaží dohodnout, jaká částka stačí na urovnání podvodu, vše je ale zatím důvěrné. Zatím tak není známo ani to v jakých řádech se pokuta může pohybovat.
Člen představenstva pro nákup Francisco Javier Garcia Sanz vysvětluje rozdíly, proč se Volkswagen v různých zemích k opravám staví rozdílně. Podle něj za tím stojí legislativa. Někde je oprava povinná, jinde k tomu automobilka řidiče nutit nemůže. Ale naopak může být tlačena tamní vládou, aby přesvědčila co nejvíce řidičů. To pak vytváří náklady.