Mladoboleslavská Škoda si letos připomene čtvrt století od sňatku s Volkswagenem. Zároveň ovšem uplyne 40 let od zahájení produkce vozů Škoda 105/120. Aut legendárních i vysmívaných, milovaných i proklínaných. Vozů, jejichž technické řešení bylo zastaralé už v okamžiku, kdy se rodily na rýsovacích prknech. Díky tomuto modelu si však Češi a Slováci mohli v Mototechně koupit alespoň něco a značka se udržela na západních trzích.

Pro národ chalupářů a chatařů není koncepce s motorem vzadu vhodná, protože neumožňuje vytvořit verzi kombi. Když se tedy Škoda 120 představila, přinesla spíše zklamání. Dnes však mnozí na tato auta vzpomínají s nostalgií. Dotkla se života většiny Čechů, neboť až do roku 2002 představovala nejrozšířenější typ na tuzemských silnicích.

"Jakmile někam přijedu, každý se ohlíží, ta auta jsou hezká a vzbuzují sympatie," říká Jaroslav Malý, sběratel škodovek z 80. let.