Problémy automobilek a výrobců součástek vyplouvají v poslední době na povrch stále častěji a nezřídka jde o skandály, které stojí značky obrovské sumy na pokutách. A také značně pošramocenou pověst. Často jsou rovněž doprovázeny svolávacími akcemi na kontroly a opravy dotčených typů vozidel, což samozřejmě společně se soudními přemi o odškodnění stojí další peníze.

Například Toyota musela v loňském roce zaplatit 1,2 miliardy dolarů jako pokutu za nedostatečně rychlé řešení problémů s nechtěným zrychlováním jejích aut. Původně se myslelo, že je v mnoha typech vozů této japonské značky vadný plynový pedál, nakonec se ukázalo, že plynový pedál blokuje shrnutý kobereček. Další dvě miliardy dolarů stálo Toyotu odškodnění postižených. Svolávací akce v této souvislosti se týkala 14 milionů aut.

Letos na počátku dubna přiznala porota odškodné 150 milionů dolarů rodině chlapce, který zemřel při požáru zezadu nabouraného Jeepu Grand Cherokee. Výrok byl zdůvodněn nevhodným umístěním palivové nádrže, ze které uniklo při nárazu palivo. Automobilka Chrysler, která je výrobcem, platí 99 procent z částky.

Zatím poslední verdikt padl v případě vadné spínací skříňky, která se ve vozech General Motors mohla samovolně vypnout a tím vyřadit z provozu elektrické systémy včetně airbagů. Závada vedla k úmrtí nejméně 169 lidí, stovky dalších byly zraněny. 17. září se automobilka dohodla s vyšetřovateli na zaplacení pokuty 900 milionů dolarů. Na odškodnění poškozených lidí a pozůstalých má zatím připraveno téměř 600 milionů dolarů.

Obrovských rozměrů nabírá dále takzvaný airbagový případ. Už desítky milionů vozů s airbagy vyrobenými japonskou firmou Takata musely být po celém světě svolány do servisu kvůli tomu, že airbagy při nehodě mohou prasknout, a navíc se do kabiny rozletí kovové součásti. V souvislosti s touto poruchou se eviduje osm případů úmrtí a desítky zraněných lidí.