Nyní emise CO2 dosahují u dodávek v průměru 203 gramů. Nový emisní limit navrhla Evropská komise a parlamentní výbor je schválil velkou většinou hlasů. Aby návrh vstoupil v platnost, musí jej schválit členské státy a plénum parlamentu.

Nový limit by platil pro každou automobilku jako celek, takže jedna společnost by mohla vyrábět dodávky s většími emisemi, ale musela by je kompenzovat dalšími vozy s nižšími zplodinami.

Výbor dnes také navíc odhlasoval přibližné limity pro vzdálenější budoucnost - 105 až 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr od roku 2025.

U osobních vozů již platí, že výrobci musí snížit průměrné emise u nových vozidel na 130 gramů na kilometr do roku 2015. Pokud tak neučiní, budou čelit sankcím.

Výbor pro životní prostředí také schválil dodatek, jenž požaduje, aby nové dodávky byly od 1. ledna 2014 vybaveny elektronickým zařízením, které by omezovalo jejich maximální rychlost na 120 km/h.

Dnes schválené emisní limity kritizoval šéf Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač. Podle něj je cíl 147 gramů CO2 „krajně ambiciózní“ a je možné ho dosáhnout jen za použití hybridních technologií. Připomněl také, že segment lehkých užitkových vozidel silně zasáhla hospodářská krize. Prodej dodávek totiž mezi lety 2007 až 2012 klesl o 39 %, dodal.

Související