Podle údajů zveřejněných Svazem dovozců automobilů tvoří za první dva měsíce letošního roku auta s pohonem všech kol 16,5 % z celkového trhu nových osobních vozů v České republice. Loni to bylo 15,3 %, v roce 2004 necelá tři procenta... 

Většinu aut s pohonem všech kol pohánějí naftové motory. Je to logické, protože záběr obou náprav zvyšuje spotřebu paliva, což turbodiesely kompenzují nižší konzumací. Navíc se lépe dokáží vyrovnat s vyšší hmotností, kterou pohon čtyř kol přináší.

Níže najdete žebříček deseti nejlevnějších nových aut s pohonem všech kol a naftovým motorem bez omezení velikosti a typu karoserie:

Dacia Duster 1.5 dCi/66 kW                  354 900 korun

Škoda Yeti 2.0 TDI/81 kW                     449 900 korun

Fiat Sedici 2.0 Multijet                           454 900 korun

Suzuki SX4 2.0 DDiS                              474 900 korun

Seat Altea XL 2.0 TDI                            499 900 korun

VW Golf 1.6 TDI                                     518 900 korun

VW Caddy 2.0 TDI                                 524 195 korun

VW Golf Variant 1.6 TDI                         534 900 korun

Citroën C4 Aircross 1.6 HDI                   539 900 korun

Opel Mokka 1.7 CDTI                             545 900 korun

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti. Ceny s DPH platí při platbě naráz, nejsou v nich započítány případné bonusy na vstupní cenu do výpočtu splátek při značkovém financování. Ceny platí k 22. 3. 2013.

Od každého modelu jsme brali v úvahu pouze nejlevnější variantu, i když Dacia Duster by se to TOP 10 vešla se dvěma různými výkonovými verzemi motoru 1.5 dCi - jak 66 tak 81 kW.

Na žebříčku je zajímavých několik věcí. Především čelo ovládly modely SUV nikoli klasické hatchbacky nebo kombíky, ač se traduje, že jsou "es-ú-véčka" předražená. Pravdou ale je, že u běžných karoserií typu hatchback nebo kombi je pohon všech kol spíše raritou.

Nečekaný může být i fakt, že úplnou špičku pořadí obsadila dvě SUV nižší střední třídy Duster a Yeti, teprve za nimi se seřadily menší vozy - sourozenci Sedici a SX4. I tady nabízíme vysvětlení. Čím menší SUV, tím více se prodává pouze s pohonem přední nápravy a benzinovými motory. Proto se nabídka malých SUV koncentruje hlavně na tyto varianty a naftový motor s pohonem všech kol je u nich spíše okrajovou záležitostí.

Škoda Yeti se do popředí žebříčku vyšvihla díky nové akční nabídce Fresh, která nahradila předchozí Trumf. Složení a ceny obou výhodných sérií sice zůstaly beze změn a prakticky došlo pouze k přejmenování, ale nabídka Fresh je širší. A jednou z nových verzí zařazených do akční nabídky je právě varianta s pohonem všech kol a naftovým motorem. Podrobnosti ke změnám v nabídce Škody Yeti najdete zde.

Suverénně nejúspornějším vozem našeho pořadí je VW Golf 1.6 TDI 4Motion, který si podle výrobce řekne v průměru pouze o 4,5 l nafty na 100 km. Z vozů SUV jsou to Citroën C4 Aircross a Opel Mokka se spotřebou 4,9 l nafty na 100 km. Opel se zároveň chlubí i nejlepší dynamikou z aut v hitparádě, když zvládne sprint z místa na stovku za pouhých 9,4 s.

 

A jaké jsou zatím letos nejprodávanější vozy s pohonem všech kol na českém trhu? Čelo ovládají škodovky Yeti (231 ks) před Octavií (210) a Superbem (198). Následují VW Passat (174), Mazda CX-5 (164), Honda CR-V (137) a Suzuki SX4 (125). Hitparádu nejúspěšnějších modelů s libovolným pohonem si můžete prohlédnout zde.