Honda v posledních měsících zásobuje český trh novinkami. Jen pár měsíců poté, co přivezla novou generaci svého nejprodávanějšího modelu CR-V (podrobný test čtěte zde), omladila také druhý nejoblíbenější model - kompaktní hatchback Civic. Největší změnou u Civicu modelového roku 2013 je nový naftový motor 1.6 i-DTEC.
Maloobjemový turbodiesel vyvinula a vyrábí Honda ve své režii, nejde o výsledek spolupráce s jinou automobilkou. Díky hliníkovému bloku a hlavě i dalším opatřením na snížení hmotnosti je nový Civic 1.6 i-DTEC o 60 kg lehčí než s dosavadním jediným naftovým motorem v nabídce - objemnějším 2.2 i-DTEC. Konstruktéři se zaměřili na co největší snížení tření uvnitř čtyřválce, které by se mělo blížit hodnotám typickým pro benzinové agregáty.
Největší konkurenční výhodu nového motoru 1.6 i-DTEC představuje nízká spotřeba. Výrobce udává pouhých 3,6 l nafty na 100 km v kombinovaném režimu, což je aktuálně nejnižší hodnota mezi kompaktními hatchbacky a liftbacky. Níže najdete žebříček dvanácti nejméně žíznivých aut s těmito typy karoserie:
Honda Civic 1.6 i-DTEC 3,6 l
Volvo C30 D2 3,6 l
Volvo V40 D2 3,6 l
Hyundai i30 1.6 CRDi ISG 3,7 l
Kia cee´d 1.6 CRDi ISG 3,7 l
Opel Astra 1.7 CDTI EcoFlex 3,7 l
Audi A3 Sportback 1.6 TDI 3,8 l
BMW 116d EfficientDynamics Edition 3,8 l
Mercedes A 180 CDI 3,8 l
Seat Leon 1.6 TDI 3,8 l
Škoda Octavia 1.6 TDI 3,8 l
VW Golf 1.6 TDI 3,8 l
Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti.
Nová Honda Civic mezi vozy uvedenými v žebříčku kraluje i dynamikou. Motor s maximálním výkonem 88 kW spojený s šestistupňovou manuální převodovkou zrychluje z místa na stovku během 10,2 s. Také jeho maximální rychlost 207 km/h nemá konkurenci. Cenově se Civic 1.6 i-DTEC řadí v rámci nejúspornějších aut přibližně do průměru - v kombinaci se základní výbavou S se dá pořídit od 464 000 korun. Nejlevněji vyjde Kia cee´d 1.6 CRDi - od 391 980 Kč. Přehled všech verzí s cenou do 500 tisíc najdete zde.
Hondu Civic 1.6 i-DTEC jsme krátce vyzkoušeli v praxi. Auto působí svižně nejen kvůli síle motoru, ale také díky charakteristice řízení. To je hodně strmé, což znamená, že při každém větším pohybu volantu Honda výrazně zatočí - a to potěší příznivce sportovní jízdy. Škoda jen, že se do volantu trochu přenášely vibrace způsobené přejezdem zvlněného asfaltu v zatáčkách. Honda Civic 1.6 i-DTEC se do prudkých oblouků vrhá s ochotou, i když třeba nová Octavia působí subjektivně ještě lehčím dojmem.
Honda však škodovku trumfuje komfortem a utlumením kabiny. Motor není uvnitř auta téměř slyšet, jeho měkký kultivovaný chod se projevuje i plynulým náběhem síly. Na zkušebním okruhu ukázal palubní počítač po sportovní jízdě spotřebu 5,5 l na 100 km, takže věříme, že by se lehkou nohou dalo jezdit hluboko pod čtyři litry nafty, jak udává výrobce.