I když byl Peugeotu 207 loni třetí nejprodávanější auto v Evropě, není právě typickým vozem, který by si člověk vybral pro dlouhou celodenní cestu napříč kontinentem. Dvěstesedmička, nejúspěšnější vůz této automobilky v Česku, se odjakživa tváří hlavně jako stylový městský kompakt pro každého, kdo chce udělat dojem a jezdit za pár litrů. Jak je to v reálném provozu?

Hned na začátek musím říci, že po dvanácti hodinách na dálnici Peugeot 207 obstál jako příjemné auto, které dokáže předsudky téměř beze zbytku rozptýlit – zvláště s naftovým motorem 1.6 HDI. Ten je už znám delší dobu, pro letošní rok ale prošel lehkým přepracováním. Dostal totiž navíc filtr pevných částic, vyšší výkon o dva koně a hlavně splňuje normu Euro 5.

Peugeot 207 je sice v prodeji už pátým rokem, ale zvenčí stále dělá dojem současného auta, které si drží svůj styl a jasně rozpoznatelnou image. Uvnitř překvapí tím, že vzhledem k vnějším proporcím je co do prostoru řešené velkoryse a pohodlně – řidič a spolujezdec mají ve všech ohledech pohodlí, v přední části kabiny je prostor srovnatelný s vozy o třídu výš. S celou rodinou by celodenní cestování mohlo být náročnější, ale ve dvou se počáteční rozpaky z náročné cesty v kompaktním voze rychle vytratily.

Dobrý ve městě i mimo něj

Podobně pozitivní překvapení se dostavilo za hranicemi města při hodnocení jízdních vlastností. Naftový motor 1.6 HDI s výkonem 68 kW (92 koní) při 4000 otáčkách za miutu, který Peugeot montuje i do větších modelů, se projevil jako jedna z nejsilnějších stránek vozu. Motor s impozantním točivým momentem 230 Nm (vzhledem ke svému objemu 1560 ccm) bylo třeba vyloženě šetřit, aby vůz nepřekročil povolenou stotřicítku. Rychlost přes 100km/h šlo lehce udržet i na čtyřku – pětka jakoby se ani nehlásila o slovo hlukem ani tím, že by auto ztrácelo dech.

Vůz jsme vyzkoušeli na cestě z Prahy do Frankfurtu a test jsme rozdělili do dvou etap. Na trase z Prahy do Rozvadova jsme úzkostlivě dodržovali dopravní předpisy a drželi rychlost pod 130km/h. Zejména kvůli posouzení spotřeby paliva, která je jednou z nejsilnějších stránek diselových motorů. Na 144 kilometrů dlouhém úseku z okraje Prahy do Rozvadova motor spotřeboval 8,3 litru paliva, tedy 5,76 litru na 100km, což odpovídalo i hodnotám na palubním počítači. Spotřeba se tedy ukázala jako vyšší než v oficiálních údajích udávaných výrobcem (5,4/3,7/4,3 u verze 1.6 HDI 92 k). Nicméně vzhledem k dynamice jízdy naftového motoru jde stále o potěšující výsledek.

Svoboda v Německu

Motor se plně vybarvil na německé dálnici, kde jsme spotřebu začali měřit znovu od nuly kvůli možnosti sešlápnout plynový pedál o něco víc. I při rychlosti 170 km/h šlo o vcelku pohodlnou jízdu bez extrémního hluku a bez toho, že by vůz jevil známky vyloženě extrémního zacházení (výrobce uvádí maximální rychlost ještě o 15 km/h výš). Ačkoli četné dálniční uzavírky srazily průměrnou rychlost níž, spotřeba v Německu vystoupala na 6,98 l/100km. Nijak překvapivé - kdo chce šetřit, nesmí to s rychlostí přehánět.

K silným stránkám vozu mohu kromě motoru řadit i solidní jízdní vlastnosti a kvalitní podvozek, který důkladně tlumí nerovnosti, ale zároveň neokrádá řidiče o kontakt s vozovkou. Pochvalu zaslouží i příjemně kalibrovaný posilovač řízení a přehledně řešený interiér s kvalitní audio soustavou, která v kombinaci s relativně tichým motorem umožňovala zřetelně vnímat jazz i při nejvyšších rychlostech.

Cena mu nehraje do karet

Peugeot 207 1.6 HDI má ale i několik slabých momentů. Jde o místy nekomfortní řazení: páka má nezvykle velkou vůli, kvůli níž si lze stupně i splést. A například řazení z dvojky na trojku vyžadovalo trénink, aby rychlost hladce zapadla a auto bez cukání zrychlovalo.

K zamyšlení je i cena. Oproti časům, kdy Peugeot 207 byl žhavou novinkou, sice viditelně klesla, nicméně u jediné možné konfigurace Premium s motorem 1.6 HDI (kromě verze 99g) a s nadstandardní výbavou stále šplhá až k 400 tisícům korun – tedy k hranici, od níž není daleko k nové Škodě Octavia s naftovým motorem. Nicméně už za rok by mohla být známa podoba nového Peugeotu 208, který dvěstěsedmičku vystřídá a v přechodné fázi nejspíš srazí cenu dvěstěsedmičky na zajímavější úroveň. Peugeot 208 má na trh přijít v roce 2012.

Účelem testu bylo hlavně zhodnotit spotřebu paliva v reálném provozu, kterou najdete v níže přiložené tabulce. Pokud vás zajímá Peugeot 207 více, odkážu vás na starší testy kolegy Lukáše Dittricha, který vyzkoušel nejen kombi verzi 207 SW ale i otevřený kupé-kabriolet.

Zaznamenaná spotřeba:

Praha Zličín - najeto 4392 - plná nádrž
Rozvadov - najeto 4536 - doplněno 8,3l
Frankfurt - najeto 4952 - doplněno 28,9l
 
Praha-Rozvadov 5,76l/100km (při rychlosti do 130 km/h)
Rozvadov-Frankfurt 28,9l na 414km = 6,98l/100km (při rychlosti až 170 km/h)
Celkem: Praha-Franfurt průměrná spotřeba 6.66l/100km

Plusy: spotřeba, dynamika, dobře nastavené převody
Mínusy: horší chod převodovky, vysoká cena

Základní cena: 390 900 Kč

Motor     vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem     1560 ccm
Výkon     68 kW (92 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment     230 Nm při 1750 ot./min.
Maximální rychlost     183 km/h
Zrychlení     11,9 s
Převodovka     5stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb     5,4/3,7/4,3 l/100 km
Spotřeba během testu     6,6 l/100 km
Palivová nádrž     50 l
Délka x šířka x výška     4030 x 1748 x 1479 mm
Rozvor     2540 mm
Hmotnost     1277 kg
Zav. prostor     267 l