Mazdu jsme dopodrobna rozebrali v předchozím testu, kdy se nám do rukou dostal hatchback ve výrazném tyrkysovém lakování a s benzínovou šestnáctistovkou pod kapotou. Od něj se sedan liší délkou, která logicky trochu narostla na 4580 mm. Připomeňme si ale, že nová Mazda3 má velmi povedený design s rozesmátou čelní maskou a pohlednými liniemi. Malé sedany v redakci moc nemusíme, ale nyní lze jen konstatovat, že japonský počin vypadá vskutku elegantně.

Totéž se týká i interiéru, který je (co se týče ergonomie, použitých materiálů a kvality dílenského zpracování) špičkový. Oproti "chudší" verzi z minula jsme na věnci pohodlného volantu potaženého kůží našli ještě více tlačítek umístěných pod spodním ramenem. Jde o ovladače tempomatu, který je stejně jako zbytek vymožeností součástí výbavy TX Plus. Zní to jako omletá fráze, ale v této konfiguraci už dostanete všechno, co byste jako řidiči středostavovského vozu mohli potřebovat. Jediná kritika by mohla jako minule padnout na zmatené displeje s různými barvami a podivným ovládáním.

Na Mazdě3 máme rádi uvnitř snad všechno: komfortní sedačky, ideálně tvarovaný volant i řadící páku, ergonomii a prostor pro cestující na předních místech i vzadu. Tam rozdíl nad hlavami oproti hatchbacku není nikterak výrazný a běžně rostlí lidé jej ani nepocítí. Oproti tomu se ale sedan může pochlubit s o 90 litrů větším zavazadelníkem, jehož hodnota tak činí 430 litrů. Vyloženým "stěhovákům" by ale mohla vadit vyšší nákladová hrana a celkově menší vstupní otvor. Na rozdíl od Chevroletu Cruze je ale otevírání víka vymyšleno tak, že panty nevadí nákladu uvnitř.

Pořádný nafťák

Postupujeme mílovými kroky vpřed a dostáváme se k tomu nejlepšímu. Mazda3 Sedan, kterou jsme do redakce dostali zapůjčenou, měla totiž pod kapotou naprostý skvost mezi naftovými motory tohoto segmentu. Turbodieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru je schopen produkovat 110 kW (150 koní) při 3500 otáčkách za minutu, přičemž maximum jeho točivého momentu činí 360 Nm (1800 až 2600 ot/min).

Pokud budeme opět porovnávat s Chevroletem Cruze 2.0 VCDi, který jsme tu měli nedávno, zjistíme, že jeho dvoulitr má stejný výkon, ale o 40 Nm točivého momentu méně. Navíc je oproti motoru v Mazdě výrazně hlučnější. Jakmile se japonský common-rail zahřál do provozní teploty, mohli jsme se těšit z jeho příjemného chodu, který vůbec nerušil běžnou konverzaci mezi cestujícími a to ani při vyšších otáčkách. Agregát se navíc choval velice agilně a s 1315 kg vážícím sedanem dokázal pěkně pohnout. Řidič si celou dobu užívá předvídatelnou dynamiku a bezstarostné předjíždění. Vystartovat z nájezdu na dálnici a bleskově se zařadit do provozu také není žádný problém.

 

Mazda3 2.2 MZR-CD zvládá stovku za 9,2 sekundy s maximem 208 km/h. Díky přesné 6stupňové manuální převodovce není problém po dálnici uhánět 160 km/h, přitom zůstane zachována hlukově snesitelná atmosféra ve voze. Stupně jsou dobře rozložené a turbodiesel táhne už od nižších otáček, proto je jízdní dynamika opravdu na úrovni. To vše při spotřebě, která činila 6,4 litru nafty na 100 km v našem testovacím režimu. Při delším provozu by se určitě dalo zvládnout i o necelý litr méně a to už se dostáváme do hodnot velice příjemných pro vaši peněženku i palubní počítač, který se pak nemusí bát ukazovat dojezd blížící se tisícovce kilometrů na jednu nádrž.

Podvozkový sen

Hlavní parketa Mazdy – perfektně odladěný podvozek – samozřejmě zůstává. Skoro se nám chce vzít "ctrl+c, ctrl+v" z předchozího testu. Můžeme totiž konstatovat to samé. Jde o dobře vyladěný poměr mezi jízdním komfortem a tuhostí, která dokáže vůz s jistotou přidržet i při ostřejších průjezdech zatáčkami. Rázy od kol jsou minimální, hlučnost na úrovni vozů vyšších tříd. Mohlo by se zdát, že Sedan bude mít trochu větší problémy s náklonem do zatáček. Musíme se ale přiznat, že s odstupem jednoho měsíce od předchozího testu jsme rozdíl nepozorovali. Kdyby tedy nějaký byl, určitě nepůjde o výraznou změnu. Mazda3 Sedan je stejně dobře ovladatelná, jako hatchback. Musíme k tomu ještě připočítat řízení, které je ideálně strmé a čitelné.

Řídit Mazdu3 je prostě jedna báseň. Trochu méně příjemné je ale první nahlédnutí do ceníku. Když jsme ji testovali naposled, dostali jsme do rukou základní verzi s benzínovým čtyřválcem 1,6 litru. Ta přišla na 399.900 korun. Naopak teď máme tu čest s top výbavou TX Plus a navíc se silným naftovým agregátem. Výsledná cena tak poskočila na 572.900 korun. Ano, rozdíl to je opravdu velký, ale asi stejně takový je rozdíl v jízdě, protože benzínová šestnáctistovka byla podle nás nejslabším článkem celého vozu. Teď, když jsme se mohli týden projíždět v tom nejlepším, co můžeme mít pod kapotou, musíme konstatovat jen jedno: berte ji všemi deseti!

Poznámka redakce: Když mluvíme o tom nejlepším, nesmí se zapomínat na drsňáka Mazdu 3 MPS. Tu pohání přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 2,2 litru s výkonem 260 koní (0-100 km/h za 6,1 sekundy). Test této špičkové Mazdy vám přineseme zhruba za měsíc.

Výsledná známka
1*
Plusy: motor, povozek, vzhled
Mínusy: vyšší cena, občas zmatečné ovládání

Základní cena v provedení TX Plus: 572 900 Kč

Parametry

Objem motoru      2184 ccm
Maximální výkon     110 kW (150 k) při 3500 ot/min
Maximální točivý moment     360 Nm při 1800 až 2600 ot/min
Převodovka     6stupňová manuální
Maximální rychlost     208 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     9,2 s.
Udávaná spotřeba město     6,9 l/100 km
Spotřeba mimo město     4,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     5,4 l/100 km
Spotřeba během testu     6,4 l/100 km
Provozní hmotnost     1315 kg
Délka / výška / šířka     4580 mm / 1470 mm / 1755 mm
Rozvor     2640 mm
Zavazadelník    430 l

Výbava: ABS, EBD, EBA, DSC, TCS, 6x airbag, aktivní opěrky vpředu, imobilizér, přední mlhovky, bi-xenonové světlomety s ostřikovači, stěrače s dešťovým senzorem, systém sledování jízdních pruhů, 17" litá kola s pneumatikami 205/50 R 17, zadní LED svítilny, vyhřívané čelní sklo, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, zadní parkovací senzory