Už od počátku nemohla být žádná generace Volkswagenu Golf bez svého GTI. Platí to i pro tu šestou v řadě. Jako obvykle tedy základní tvary vycházejí z aktuálního hatchbacku a změny jsou hlavně ve smyslu větší sportovnosti vozu.

Na čelní masce tak najdeme mřížku chladiče připomínající plástev, velké logo GTI, ostře se tvářící světlomety a lehce pozměněný nárazník. Zboku pak vynikne snížení světlé výšky vozu a povedená litá kola, za kterými prosvítají červené třmeny kotoučových brzd. Zadním partiím dominuje protažený spoiler a dvě koncovky výfuku, které jsou speciálně naladěné právě pro GTI.

Uvnitř najdeme barevné obšití nití, sportovní volant a vynikající sedadla, která jsou zároveň pohodlná a mají skvělé boční vedení. Můžou být v černé kůži, nebo v látce, kterou zdobí jakési skotské kostky. Na praktičnosti Golfu ale neubylo vůbec nic. A právě to je jeden z hlavních důvodů oblíbenosti modelů GTI. Můžete mít auto s velkým vnitřním prostorem vhodné pro každou příležitost a přitom i pro sportovní zážitky.

Samozřejmě musíte předem vědět, co od Volkswagenu Golf GTI očekávat. Nejde o žádný drsný sporťák, se kterým budete králem driftovacích závodů. Jednak by se vám to nepodařilo kvůli pohonu předních kol, jednak by to ani nemělo smysl. Golf GTI je určen především pro pobavení v zatáčkách a rychlé sprinty. Není lepší pocit, než když se vám z od pohledu běžného hatchbacku podaří vykouzlit zuřivé předjetí za doprovodu parádního zvuku z výfuků. To se pak ostatní řidiči ani nestačí divit.

Nový motor pro GTI

Kouzelným nástrojem je v tomto případě zcela nový přeplňovaný dvoulitr s přímým vstřikováním, který ve Wolfsburgu dostal to nejlepší, co mohl. Je schopen produkovat výkon 211 koní a maximum točivého momentu 280 Nm. Díky turbodmychadlu je tato síla dostupná mezi 1700 až 5200 otáčkami za minutu, přičemž výkonnostní maximum nastupuje okamžitě poté (5300 až 6200 otáček). Výsledný zátah je parádní ukázkou toho, jak by se nejmodernější motory měly chovat. Reakce na plyn jsou okamžité a motor má nikdy nekončící touhu po vytáčení.

 

 

A teď si vezměte, že nový Volkswagem Golf GTI váží jen 1318 kg. Stovka tak přijde už za 6,9 sekundy, maximální rychlost je 240 km/h. Můžete si samozřejmě dokoupit automatickou dvouspojkovou převodovku DSG, která patří k nejrychlejším na trhu. Většina lidí ale sáhne zřejmě po klasickém 6rychlostním manuálu, který přináší přece jen osobitější řidičský zážitek. Navíc je (jak je u Volkswagenu zvykem) přesný. Ani se nám nechce věřit, že Golf GTI si řekne v kombinaci jen o 7,3 litru benzínu na 100 km.

Zatím jsme ujeli jen první desítky kilometrů při představení vozu nedaleko za Prahou. Velmi se nám ale zamlouval podvozek, který dovoluje nastavení ve třech režimech sport, normal a comfort. Sport je pěkně tuhý a informuje o každé nerovnosti na vozovce, comfort se vyrovná naladění běžného Golfu. Takže jsme opět u té každodenní využitelnosti. Kromě toho ve výbavě také najdete elektronickou uzávěrku diferenciálu předních kol, která ještě před zásahem ESP vůz ustálí, navede do příznivé dráhy a udělá tak z průjezdu ostrou zatáčkou bezpečnou zábavu.

Volkswagen Golf GTI je prostě o kousek silnější, rychlejší a úspornější než předchozí generace. Je nabitý elektronikou, jak jen to bylo možné. Navíc vypadá senzačně. Jestli jste o něm zatím jenom snili, může být váš. Do showroomů přichází právě teď a startuje na ceně 690.500 korun!

 

Parametry

Objem motoru      1984 ccm
Maximální výkon     155 kW (211 k) při 5300 až 6200 ot/min
Maximální točivý moment     280 Nm při 1700 až 5200 ot/min
Převodovka   
  6stupňová manuální
Maximální rychlost     250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     6,9 s.
Kombinovaná spotřeba     7,3 l/100 km
Provozní hmotnost     1318 kg
Délka / výška / šířka     4213 mm / 1469 mm / 1779 mm
Rozvor     2575 mm